• Devania

Min dotter skar upp ett sår i ansiktet :(

Nyårsafton blev inte sådär jättekul i år, tyvärr :( Vår flicka på snart 2 år hoppade i soffan, tappade balansen och föll mot vardagsrumsbordets vassa hörn med kinden. Det vassa hörnet rev upp ett ca 2-3 cm stort sår på kinden under ögat. Vi for till akuten och hon är sydd med fem stygn :( Enligt läkaren kommer det knappt att synas sen, men enligt vad man läser på nätet har jag svårt att tro att det kommer försvinna??!  Är så ledsen för att jag inte vaktade henne bättre...

Försöker tänka på att det kunde ha varit värre, men vill inte att hon ska få nåt jättefult ärr mitt i ansiktet? Vad tror ni, kommer det att bli synligt?? Nån här vars barn har blivit sydd i ansiktet? Ett litet ärr skulle inte göra något, men är rädd att det ska bli missprydande om det läker dåligt :(

• Svar på tråden Min dotter skar upp ett sår i ansiktet :(
  • Mary Jo

Min tjej har ett par ärr. Bl.a. Ett ovanför läppen eftersom att hon föddes med läppspalt. Men det har bleknat och syns knappt.. Sen småärr som hon har limmat och sytt som bleknar dom med. Man kan tejpa ärr för att dom ska bli finare, gjorde vi med dottern's läpp , men det blir nog fint. Glöm inte anmäla till försäkringsbolaget.

• Mio

Banna inte dig själv, barn slår sig hur mycket man än vaktar dem och det kan de flesta med barn intyga! :) Det är jättesvårt att säga om det kommer att synas eller inte. Min lillebror (idag 19 år) var duktig på att skada sig när han var liten och han har bland annat slagit upp ögonbrynet två gånger samt skurit sig i pannan. Ögonbrynet som fick sys syns inte alls idag medan det lilla jacket i pannan syns.

Jag tycker dock inte att du ska oroa dig för det, med åren bleknar som bekant ärr och även om det kanske inte försvinner helt så kommer det troligtvis inte vara något hon kommer att lida över. Dessutom, om det skulle vara så att hon mår dåligt över det i framtiden, går det ju ofta att behandla ärr idag! :)

• överanalysera

Äsch då. Det kommer nog bli fint det ärret. Se bara till att tejpa det ordentligt så att det inte går isär. När dottern blivit så gammal att hon uppmärksammar sitt utseende kommer ärret ha bleknat.

Men som tidigare skribent skrev, glöm inte att anmäla till försäkringsbolaget så att ni får ersättning för ärret. De pengarna kan ni spara till er dotter.

• Angelica8912

Min dotter ramlade precis som din in i vardagsrumsbordet och läppen sprack helt. Åkte in och fick sys under narkos. Fruktansvärt. Kan inte förlåta mig själv för att jag inte hade bättre koll. Då var hon 13 månader, nu är hon snart 2 år och ärret har blekts jättemycket! :)

• persikofjaril

Stackars liten som gjorde sig illa, inte roligt Jag har själv ett ärr från under näsan ner till överläppen som nog är rätt synligt. Fick det när jag var en 5-6 år. Jag och en grannkille skulle kasta undan ett gäng takpannor som låg på gångvägen, och jag råkade komma i vägen när han skulle kasta. Tänker nästan aldrig på det där ärret numera, jag ser det ju aldrig förutom om jag ser mig själv i en spegel, och det är aldrig nån frågar om/kommenterar det heller. Lär er dotter att hon är en precis lika vacker och underbar person med det eventuellt synliga ärret som utan och att strunta i folks eventuella kommentarer. Det enda kruxet kan väl vara om hon vill bli fotomodell, men det kanske går att retuschera bilden isåfall, eller nåt.

• kiriaki

Ramlade av cykeln nar jag var 6 ar och brot kakbenet, slog ut framtanderna med rotter och allt, krossade halva lappen och hade hal i huden under hakan och ocksa hal sa hakbenet stack ut. Blev opererad och sydd med 40 stygn totalt i ansiktet, lakaren sa till min mamma att jag aldrig skulle se ut som forr igen.. Det syns inte alls idag (verkligen ingenting) forutom ett litet blekt arr pa undersidan av hakan, och jag sag forskracklig ut nar det hande :) Sa oroa dig inte!

• Trulis78

Min ena tjej hoppade också i soffan och slog upp ett jack vid sidan av ögat. Hon ramlade mot fönsterbrädan. Hon fick sy fyra stygn och visst har hon ett ärr men jag ser det bara när jag verkligen tittar efter det och jag har aldrig hört någon annan kommentera eller fråga om det. Hon fick dock 13000 kronor från försäkringsbolaget för ärret så se till att anmäla ifall att. Det är ju alltid ett plåster på såret även om man såklart hellre skulle ha skadan ogjord.

• Dramatic Chipmunk
    Trulis78 skrev 2013-01-01 22:43:19 följande:
    Min ena tjej hoppade också i soffan och slog upp ett jack vid sidan av ögat. Hon ramlade mot fönsterbrädan. Hon fick sy fyra stygn och visst har hon ett ärr men jag ser det bara när jag verkligen tittar efter det och jag har aldrig hört någon annan kommentera eller fråga om det. Hon fick dock 13000 kronor från försäkringsbolaget för ärret så se till att anmäla ifall att. Det är ju alltid ett plåster på såret även om man såklart hellre skulle ha skadan ogjord.

Hej! Bara en fråga, när anmäler man till försäkringsbolaget? Precis när skadan skett eller ett par år efter när man fått konstaterat att ärret inte kommer försvinna?
  • Marina80
    Dramatic Chipmunk skrev 2013-01-01 22:51:33 följande:

Hej! Bara en fråga, när anmäler man till försäkringsbolaget? Precis när skadan skett eller ett par år efter när man fått konstaterat att ärret inte kommer försvinna?
    Så fort som möjligt. Efter ca ett år får du sen papper som man fyller i hur skadan har utvecklats.
  • Dramatic Chipmunk
    Marina80 skrev 2013-01-01 22:53:37 följande:
    Så fort som möjligt. Efter ca ett år får du sen papper som man fyller i hur skadan har utvecklats.

Tack!
  • Devania

Tack för era svar! Det känns lite bättre idag men visst känner man sig fortfarande som en dålig mor. Och förstås är jag orolig över hennes söta ansikte, att det ska lämna ett fult ärr på kinden för gott.  

• Regnig måndag

Tejpa och fortsätt även med det i sommar. jag har pratat med "några" kirurger vid det här laget och alla är samstämmiga att man ska skydda är från solen det första året.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Min dotter skar upp ett sår i ansiktet :(