• TeamCaz

Min 3 månders bebis sover dåligt på dagen....

Han vaknar vid 7 ca o ibland somnar han om efter "frukost-flaskan", sen somnar han igen vid - kanske - 11 12, sover i ca 20 minuter, somnar igen vid 18 tiden, o sover då i ca 20 minuter med.
    Tiderna är såklart inte exakta, det skiljer någon/några timmar ibland, men detta är nog det mest "normala" tiderna han har.
    Nu behöver jag då hjälp med lite saker (som ni kanske förstår )
    1: Sov-rutin. När kan jag "hålla han vaken" under dagen? (Alltså självklart inte när han ska sova middag osv) Men på kvällen.
    2: Hur i hela friden ska jag få han att somna? Det känns helt omöjligt. Han total-vägrar så länge att ögonen går i kors på han o han blir till slut super-duper ledsen på kvällen vid åtta, så han panik-skriker.
    3: Hur ofta "ska" eller snarare är normalt att ett barn på 3 månader sover på dagen?

Bm säger "Mörkt o tyst på natten o ljust o liiite ljud på dagen (ex att tv:n står på eller att han ligger i tv-rummet o vi andra inte viskar o smyger)"
    Men det är ju mer när han ska lära sig sova på natten, lära sig skillnad på natt/dag. O det kan han, han sover jätte-bra på natten. Vaknar ibland tre ggr (sällan) men otast en gång, ibland sover han hela natten.

Så jag vet inte hur jag ska göra på dagen när han ska sova, så man kan få in bra rutin även på dagen.
    Jag ber om ursäkt om min text är krånglig. Dels skriver jag från surfplattan o dels vet jag inte riktigt hur jag ska formulera mig Men jag hoppas ni kan läsa o förstå hur jag menar.
    Kram på er o trevlig fortsättning på 2013

Jag Älskar Min Fina Familj
  • Svar på tråden Min 3 månders bebis sover dåligt på dagen....
  • Takex

Min 3 månaders går igenom en fas och somnar mitt i natten (2:30) men på dagarna sover han som innan. När han varit vaken 80 minuter ungefär så söver jag honom. Jag gör så att han får nappen i mitt knä, lägger hans snutte som täcke på honom och så sitter han oftast på mitt göra knä, magen mot min och huvudet mot mitt bröst. I början när jag började söva honom så så stretade han emot men nu för tiden somnat han inom några minuter. Har han råkat bli överstimulerad så täcker jag över hans ögon med en "burp cloth". Man får vara lite bestämd helt enkel (i alla fall i min sons fall) efter 80 min ska han sova och om han snyftar lite så är det så bara, jag håller ju honom nära i famnen :)

Min son kan absolut inte sövas själv i en säg t ex. Om du brukar försöka söva honom i hans säng så prova att söv honom på dig istället, det tycker dom är mysigt.

Jag tycker vaken 80 minuter och sova runt 45 min bortsett från ett pass på dagen som är sova 2-3 timmar är bra. Har det schemat från en app jag laddade ner när sonen var knappt 2 månader och då var det varannan timme som gällde. Har en jätte glad, pigg och harmonisk kille som väldigt sällan blir övertrött :)

• Teodorra

se.babycenter.com/e7645/hur-mycket-sömn-behöver-ditt-barn här kan du se hu mycket på ett ungefär som bebisar ska sova. Låter väldigt lite att sova 2*20 minuter på dagen. Min fyra månaders sover 19 till ca 7:30 på morgonen med en eller två amningar på natten. Är sedan uppe til 10 och sover 1,5-2,5 timmar, vaken till 14 sover 1 timme, vaken till 16:30 sover 30 minuter. Sövning på dagen gör vi i vagn antingen genom promenad eller så lägger vi bara honom i vagnen inne med snutte och napp så somnar han (ibland söver vi i famnen och lägger sen ner i vagnen, beror lite på lillkillens humör). Kvällarna somnar han i sängen med snutte och napp.

• Takex

Är så avis på er som får bebisarna i säng tidigt, min kille sover 12-1 på natten i vanliga fall.. Har ni bra bestämt att dom ska sov då eller gör dom det själva?

• TeamCaz

Vagn är uteslutet då vi bor på fjärde våningen utan hiss :-S men kanske borde vi införskaffa en vagn o ha innomhus? För det är ju inte så att vi är ute med han varje dag då han är så förkyld o har varit det sedan han var två veckor.

När han somnar i famnen så brukar jag lägga ner honom, antingen i babysittern helt nedfält till liggläge eller i sängen, men han vaknar oftast efter en kvart då, max.

Han tycker om att borra insitt ansikte mellan min arm o midja, så om jag lägger han med snutten över halva ansiktet så är jag rädd att ansiktet täcks för helt o han kvävs.

Jag ska kolla den sidan snart med teodorra tack.

• Takex

Jag kan absolut i te lägga ifrån mig honom! Det har jag aldrig kunnat och det verkar vara en vanlig tabbe man gör. Jag försökte desperat när han var mindre men nu låter jag honom sova på mig så länge han behöver. Använder även bärsele om jag behöver göra annat. Man får helt enkelt parkera sig i soffan. Känns ju hemskt att stå bredvid när han bara gråter för att han vill vara nära :( dom är ju bara såhär små just nu!

• Teodorra

Tror nog att det blivit lite så av sig själv antar jag, från början sov han nere i vagnen på kvällarna och ammades när han vaknade. När vi skulle sova vi 22 tog vi med honom upp och efter det sov han i sovrummet. När han var två månader började vi lägga honom direkt i hans egen säng vi 20 tiden. Funkade ungefär lika när dottern var liten. Antingen har barnen lärt sig och anpassat sig efter våra rutiner eller så är har jag bara flyt och får kvällströtta barn

• Takex

Ah du är kvällstrött själv? Jag är väldigt kvällspigg och skulle aldrig kunna sova klockan 22 och är lite små rädd för att det är därför han somnar så sent : /

• TeamCaz

När han vaknar när jag lägger ifrån honom så tar jag såklart upp honom

Jag kan inte ha han liggandes på mig i soffan så länge då vi har en äldre pojke som kräver uppmärksamhet o stimulans.

När bebisen är vaken vill han oftast vara i famnen, vilket hindrar mig från många saker.

Tex duscha, laga mat, toabesök m.m.

• TeamCaz

Kollade nu i tabellen. Han sover veeerkligen inte så mycket på dagarna, inte ens hälften. Hur ska jag göra för att få han att somna på dagarna?

• TeamCaz
    Takex skrev 2013-01-01 19:53:00 följande:
    Ah du är kvällstrött själv? Jag är väldigt kvällspigg och skulle aldrig kunna sova klockan 22 och är lite små rädd för att det är därför han somnar så sent : /

Jag är sjukt trött på kvällarna, stora killen lägger sig nio (åtta när det är skola dagen efter) o jag hade mer än gärna lagt mig själv då med, om inte det vore för lillebror, eller lite egen-tid med sambon. Jag går ju upp vid 6 tiden på morgonen.
Svar på tråden Min 3 månders bebis sover dåligt på dagen....