• Äppelpaj80

Väljer mellan "Bishon Havanaiser" och "Coton de tulear". Vad är era erfarenheter av hundraserna?

Mina föräldrar ska nog köpa hund, äntligen. 

Det står antagligen mellan coton de toulear och Bishon Havanaise.

De är ju väldigt lika förutom att Havanaisern finns i fler färger och Coton bara i vitt. Efter vad jag sett på bilder så föredrar jag nog coton mer än havanaiser utseendemässigt.

Hur är det att sköta deras päls? Jag tänker att det måste vara betydligt mindre pälsvård om man håller den kort? Funkar det bra att klippa båda raserna? Hur är de i temperament? Smarta? Tillgivna?  

Vill gärna höra så mycket så möjligt dåligt och bra om raserna från er som har erfarenhet.      

• Svar på tråden Väljer mellan "Bishon Havanaiser" och "Coton de tulear". Vad är era erfarenheter av hundraserna?
  • Amatullah

Vi hade en Coton ett tag, det är sjukt jobbigt att ta hand om pälsen! Visst kan man hålla den kort, men det är ändå jobbigt och i och med att de är vita blir de så smutsiga om det är dåligt väder ute.

• jagsmygerut

vet inte om det hjälper, men jag har en bichon frise som ska vara nära besläktad med havanesen. Otroligt lättlärd snäll och bra i stora familjer

mkt pälsjobb dock vilket är mysigt när man har tiden för det :) 

• Bright Eyes

Jag har haft en Havanais. Han var som någon skrev ovan väldigt lättlärd och tyckte om att "showa" för oss. Väldigt lekfull men hade inga problem med att sova bort några timmar under soffbordet. Han tyckte inte om att vara ensam och kunde vara lite gnällig när han inte fick vara i centrum, men det beror nog mer på personligheten än rasen. :)

De första åren hade han lång päls men det blev väldigt mycket tovor även fast vi borstade ofta. Så sen började vi klippa honom typ varannan/ var tredje månad ungefär. Jag tror det kallades "valpklippning". Det fungerade utmärkt och var nog mycket skönare för honom. Ska man inte ställa ut så tycker jag absolut att man ska klippa dem.

Vi skaffade rasen främst för att jag och min bror är pälsdjursallergiker men hade inga problem alls med honom. :)

Lycka till! 

• 4444barn

Vi har haft samma funderingar ang raser som du nu när vi bestämt oss för att skaffa hund. Valet blev en Havanais dels p g a att det finns mörkare färger och välja på, dels för att vi hört så mkt positivt om just den rasen. Pälsvård blir det ju vilket som, även om jag tror att Havanaisen kräver mer sådan än cotton. Vi väntar vår bebis i slutet av denna månaden. Ska bli sååå roligt!! Återstår att se om vi orkar hålla den långhårig vilket dottern gärna vill, är dock tveksam...

• Äppelpaj80

Vad kul med valp. Jag tror mina föräldrar är mer sugna på Havanaise eftersom de finns i mörkare färger. Jag tycker de vita är jättefina men det är ju inte jag som ska tvätta av hunden efter varje promenad.

• Lillis80

Vi har en cotton, och kan lova att även en hund som inte har vit päls blir skitig vid dåligt väder ;) Det är inte färgen som avgör det hi hi. Visst syns det mer på en vit päls, men oavsett pälsfärg sköljer man väl av hunden om man varit ute i slask och skitväder för att inte få in en massa smuts? Vi har inga problem med vår hunds päls - vi tvättar honom någon gång i månaden och vid behov. Finns speciella vitshampon, men det tycker inte jag behövs. Vi har vår kortklippt och borstar snabbt 1-2 ggr/vecka och han har aldrig tovor. Smart, lättlärd, lugn, stabil, vänlig och lojal är vår hund och det är väl beskrivningen på rasens temperament generellt. Orkar mycket och har mycket energi, men är inte hoppig, stissig och skällig för det. Det är liksom en stor hund i ett litet format. Sen tror jag inte havanaisen skiljer sig så mycket från detta heller, så på det stora hela handlar det nog om vilken pälsfärg man vill ha på sin hund :)

• Äppelpaj80

Lillis80- Tror inte det är så stor skillnad. Pratade med min mamma nyss och hon tycker att de är finare som mörkare. Förutom att smutsen inte syns lika väl. Vi har haft en golden och hon tyckte tydligen det var jobbigt att han jämt såg svart ut när det var geggigt ute. Det är ju deras hund så det blir upp till dem. Havanaiser kommer säkert passa dem bra, men imorgon ska vi besöka en kennel med Coton. Får se vad de tycker efter det.

• Äppelpaj80

Var och hälsade på Coton hundarna idag. Supersöta men mina föräldrar bestämde sig nog för en Havanaise efter det. Mest pga färgen tror jag. Hundarna är ju otroligt lika men de vill hellre ha en mörkare hund. Får se hur det går. Har en fråga om Havanaise visst ska de skälla mindre?

• 4444barn

Har varit och hälsat på två uppfödare av Havanais och alla deras hundar skällde mycket, så jag vet inte om jag tror på det. Även min mammas kollega som har två stycken sa att enda nackdelen var att de skäller rätt mycket... Har man bara en så kanske det är annat?!

• Äppelpaj80

Jag hade nog läst fel för när jag kollade upp rasen nu så stod det att de skäller en del men inte är en av de värsta "skällarna". Jag tror det blir värre när de är fler i grupp som sagt. Men lite skäll kan man ju stå ut med, så länge de inte skäller på att löven prasslar utanför dörren. .-/

Hade en kompis med någon sorts lapphund som ylade bara han hörde minsta lövprassel utanför dörren. mindre trevligt. 

• Cool4

Hej! Mi familj ska skaffa hund och det blir en coton de tulear! Ni som har en coton kanske kan berätta hur den ör i familje livet! Och var hittar man kennlar? Vi vill titta på den i april och köpa den i juni så om ni vet om en kennel skriv gärna snabbt!!!

• Plutten98

Bichon havanais behöver pälsvård en gång i veckan men coton de tulear behöver var dag. Och biconen fäller inte lika mycket.

Svar på tråden Väljer mellan "Bishon Havanaiser" och "Coton de tulear". Vad är era erfarenheter av hundraserna?