• Nenna01

Var i Oxie ska man bo?

Hej,

Funderar på att köpa brf radhus i Oxie? Var ska man välja? Vilken del av Oxie ska man undvika? Är det barnvänligt? Hur bra är förskolor och skolor? Vad betyder att bo på "rätt sida av järnvägen" ? Vilket område är det? Jättetacksam för alla tips och råd.

• Svar på tråden Var i Oxie ska man bo?
  • Nenna01

Tack för svar! Är det så dåligt?

Någon mer med erfarenhet, tips och råd? 

• Nenna01

Kan inte ni som skriver förklara lite mer varför ni tänker som ni tänker? Det hade ju hjälpt mig...Jag känner ju inte till den stadsdelen och bor inte i Malmö. Har sett några fina radhus där som dessutom har ett rimligt pris också. Är det lika dåligt i hela Oxie? Känner någon hur skolor och förskolor är där?

• älskarlivet81

Skulle inte vilja ha mina barn i skolan där. Skulle inte heller vistas i centrum på kvällen då det är ett tillhåll för ungdomar, på ett negativt sätt. Det är.mycket skit som händer där..

Att det finns hus till rimligt pris är för att inte många vill bo där..

Nenna01 skrev 2013-01-02 20:57:50 följande:
    Kan inte ni som skriver förklara lite mer varför ni tänker som ni tänker? Det hade ju hjälpt mig...Jag känner ju inte till den stadsdelen och bor inte i Malmö. Har sett några fina radhus där som dessutom har ett rimligt pris också. Är det lika dåligt i hela Oxie? Känner någon hur skolor och förskolor är där?

• Nenna01

Älskar livet81, Tack för ditt svar! 

Har hört att vissa delar i Oxie som Kristineberg, kyrkby och Käglinge är bra områden. Kan det stämma? 

• älskarlivet81

Jo det är bättre ställen, men likväl är skolorna inte bra eftersom alla hamnar på samma skola förr eller senare..

Nenna01 skrev 2013-01-02 21:14:07 följande:
    Älskar livet81, Tack för ditt svar! 

Har hört att vissa delar i Oxie som Kristineberg, kyrkby och Käglinge är bra områden. Kan det stämma? 

• Nenna01

Säg ifrån om jag frågar för mycket, men skulle du kunna berätta vad du upplever problemet är med skolorna där? Jag har en flicka som går på dagis och om vi flyttar i år dit så kommer hon börja skolan nästa år, det är därför jag har funderingar kring det.

• älskarlivet81

Min uppfattning är att det är mycket sociala problem, ganska låg måluppfyllelse, stökigt etc. Tittade själv på ett hus i Oxie, kändes inte riktigt rätt innan och den känslan bekräftades så fort vi kom dit..

Nenna01 skrev 2013-01-02 21:20:04 följande:
    Säg ifrån om jag frågar för mycket, men skulle du kunna berätta vad du upplever problemet är med skolorna där? Jag har en flicka som går på dagis och om vi flyttar i år dit så kommer hon börja skolan nästa år, det är därför jag har funderingar kring det.

• Nenna01

Ok, tack för dina svar! Får nog ta mig dit också och kolla runt och känna efter...

Är intresserad fortfarande för övriga åsikter om någon här på FL bor själv eller har bott i Oxie... 

• chemistry

Jag är uppvuxen i Oxie och mina föräldrar bor där än, på "fel" sida som ni uttrycker det. Ok att det var skadegörelse på centrum nu häromkvällen, men i övrigt upplever inte jag att det är värre än många andra stadsdelar i Malmö.
    Och gällande skolor finns där ju flera? Kan inte uttala mig om vilka som är bättre eller sämre.

• älskarlivet81
    chemistry skrev 2013-01-02 22:05:17 följande:
    Jag är uppvuxen i Oxie och mina föräldrar bor där än, på "fel" sida som ni uttrycker det. Ok att det var skadegörelse på centrum nu häromkvällen, men i övrigt upplever inte jag att det är värre än många andra stadsdelar i Malmö.
    Och gällande skolor finns där ju flera? Kan inte uttala mig om vilka som är bättre eller sämre.
    Det finns bara en högstadieskola och man flyttar väl inte till hus för att sedan flytta därifrån för att barnens skola inte är bra?

Det är inte många ställen i Malmö jag skulle kunna tänka mig bo på alls.
  • Nenna01

Chemistry, tack för ditt svar också! Bra att höra något positivt också :) Klart man har sina funderingar när man har barn och väljer var man ska bo. Bodde i Malmö innan och tänkte också varför Oxie skulle vara sämre än många andra stadsdelar som har ju också dålig rykte?!

Gällande skolor, hur kan informera sig vilka är "sämre eller bättre" än andra. Om man läser på kommunens hemsida så kan man inte läsa mellan raderna, där skriver man ju inte precis dåligt om sina skolor... 

• chemistry

Jo att det bara finns en högstadieskola vet jag, har gått där i 3 år, har du?
    Men om barnen går på dagis nu är det ju inte den skolan som det handlar om på många år. Och vad säger att den skolan är så dålig?
    Okej att det inte är Malmös "finaste" områden, men vad har du för underlag för att döma ut stadsdelen så totalt? Är nyfiken.

• älskarlivet81

En skolasom fått dåligt rykte har ofta det för väldigt, väldigt lång tid.

Har kompisar och släkt som bott i Oxie och har själv tittat på hus där och insåg att inget förändrats på de 15 åren som gått sedan mina kompisar bodde där..

chemistry skrev 2013-01-02 22:19:56 följande:
    Jo att det bara finns en högstadieskola vet jag, har gått där i 3 år, har du?

Men om barnen går på dagis nu är det ju inte den skolan som det handlar om på många år. Och vad säger att den skolan är så dålig?

Okej att det inte är Malmös "finaste" områden, men vad har du för underlag för att döma ut stadsdelen så totalt? Är nyfiken.

• chemistry

Nenna, hoppas du får fler svar fr andra som vet mer om skolorna i nutid. Jag gick som sagt där och jag upplevde det inte så illa, hade bra kompisar o lärare o har läst vidare på universitet sen utan problem.
    Förr var det så att i vissa delar av Oxie fick man istället åka in t Malmö o gå på högstadiet. Hade flera i min gymnasieklass som gjort det. Och DE sa att deras skola inte var bra (sofielund).
    Lycka till!!

• Nenna01

Tack verkligen för denna diskussion, utbyte av erfarenhet mm... 

Har du/ni några förslag på t.ex vilka gator jag ska fokusera på när jag söker radhuset? 

• älskarlivet81

Nej, sofielund är ingen höjdarskola heller.., Man kan få bra behörighet även om man går på en sämre skola men det kanske inte är lika studiemotiveradeelever och då kan det bli kämpigt.

Som sagt, Oxie hade inte förändrats på de 15 åren som gått sedan mina kompisar bodde där. Kändes väldigt otryggt där vi var och tittade på hus..

Ts, välja hellre Husie eller någon kranskommun..

chemistry skrev 2013-01-02 22:35:22 följande:
    Nenna, hoppas du får fler svar fr andra som vet mer om skolorna i nutid. Jag gick som sagt där och jag upplevde det inte så illa, hade bra kompisar o lärare o har läst vidare på universitet sen utan problem.

Förr var det så att i vissa delar av Oxie fick man istället åka in t Malmö o gå på högstadiet. Hade flera i min gymnasieklass som gjort det. Och DE sa att deras skola inte var bra (sofielund).

Lycka till!!

• ano02

Bor i oxie ganska farligt runt centrum låt dina barn gå på kungshögsskolan eller tingdamskolan men låt de inte gå i oxievångsskolan eller blankebäckskolan  för det är där ungdomarna dras in i dåliga umgänge. kyrkby, kristineberg och hanehöga områdena är mest säkra ifrån brott. Men tyvärr är det mycket inbrott där men om du har larm blir det inte så stort problem. 

du borde kolla runt vid linåkersvägen, rapsåkersvägen  eller oshögavägen och hanehöga området

Svar på tråden Var i Oxie ska man bo?