• Rebby

Någon som har flyttat långt och har tips?

Jag och min sambo ska flytta 110 mil uppåt i landet.
    Vi försöker tänka ut hur vi ska komma undan med denna flytt på billigaste och bästa sättet.

Vi hade tänkt att jag skulle flyga upp tillsammans med min mamma som ska komma hit och hjälpa med packning osv + våra 2 barn (2år och 6 månader)

Enligt de flyttfirmor jag har kontaktat (ett fyrtal ungefär) kommer en flytt så långt att gå på mellan 28-35 tusen kronor, vilket är för dyrt i mitt tycke. Jag kan lägga säg 20 tusen högst.

Så de alternativ vi har verkar vara antigen att hyra ett släp eller en lastbil (min sambo har lastbilskort).
    Lastbil verkar vara väldigt svårt att få tag på, samt att det inte finns någon "hyr här lämna där" firma som vi har hittat. Och hur som helst så måste vi åka en runda till ändå och hämta bilen som vi ju då måste lämna där vi bor nu.

På släpfronten är det bara thule rental som hyr ut envägssläpar av vad jag har kunnat luska fram, och det största släpet de har är på just under 9 kubik. Känn som det är snudd på omöjligt att få in möblerna från en 77kvm lgh i en 9kubik släpkärra :/

Någon som har flyttat såhär långt, och hur har ni då gjort?
    Eller någon som har något bättre alternativ än de jag räknat upp?

• Svar på tråden Någon som har flyttat långt och har tips?
  • Lonlely Wolf

Om ni har jobb där ni ska flytta till så borde ni ju få flyttbidrag via AF. Om det finns kvar......

• Rebby

Vi har ju tyvärr inte jobb där än, det är min familj som bor där och därför vi ska flytta.
    Min sambo har studerat fram tills nyligen och är nu pappaledig med våran dotter.

Jag jobbar för tillfället och kommer gå på mammaledigt i samband med flytten och säga upp mig nån gång senare i år, då jag ska börja plugga istället.

Sambon ska söka jobb så fort han får tummen ur, men han har just tagit lastbilskort så han kommer antagligen inte ha några problem att få jobb (räknar vi iskallt med iaf)

• Lonlely Wolf
    Rebby skrev 2013-01-01 22:21:17 följande:
    Vi har ju tyvärr inte jobb där än, det är min familj som bor där och därför vi ska flytta.
    Min sambo har studerat fram tills nyligen och är nu pappaledig med våran dotter.

Jag jobbar för tillfället och kommer gå på mammaledigt i samband med flytten och säga upp mig nån gång senare i år, då jag ska börja plugga istället.

Sambon ska söka jobb så fort han får tummen ur, men han har just tagit lastbilskort så han kommer antagligen inte ha några problem att få jobb (räknar vi iskallt med iaf)
    Kolla  upp med AF hur flyttbidragen fungerar nu idag. När jag flyttade ner till södra Sverige så fick jag flyttbil som körde ner mina möbler plus startbidrag. AF ska ha blanketterna man ska fylla på. Nu är det flera år sen jag flyttade ner så jag vet inte hur det fungerar mer.
  • Tow2Mater

Ni kan ju alltid hyra två envägssläpar och en 'hyr här lämna där' hyrbil med krok, och så kor ni alla upp o lämnar allt där.

• Rebby

vi har tänkt på den också. Men det känns sådär med barnen :/ Kommer ju vara mitt i februari och antagligen halt. Sen tar det drygt 12 timmar sommartid att köra på natten (minimalt med stopp), så med släp så lär det ju ta längre. Tror inte barnen pallar det tyvärr :(

• Lonlely Wolf
    Rebby skrev 2013-01-02 22:14:00 följande:
    vi har tänkt på den också. Men det känns sådär med barnen :/ Kommer ju vara mitt i februari och antagligen halt. Sen tar det drygt 12 timmar sommartid att köra på natten (minimalt med stopp), så med släp så lär det ju ta längre. Tror inte barnen pallar det tyvärr :(

När vi åker norrut 130 mil så tar det 18-20 timmar med barnen med. Det är tungt att åka bil med barn för dem behöver ofta röra på sig så dem inte blir stela.
  • nimfa

HEj, jag har inte flyttat lika långt, bara 65 mil.

Det bästa, eftersm ni kommer behöva era saker eftersom ni har barn och inte kan dumpa det mesta är om ni känner någon med lastbil, kanske efterlysa på facebook, en väns vän kanske har en och kan vara schysst och hjälpa till för en rimlig summa.

Ska du hyra släp trots allt (lastbil är inte att rekommendera för det blir svindyrt med milen osv) så är väl tvåvägssläp nästan bäst, eller om du byter släp efter varje vända kanske? 

annars var ju idén att ta två släp hyr här lämna där oh en bil man kan hyra lämna där rätt bra men då kanske en utav er och en vän eller förälder hjälpa till så att en utav er kan vara med barnen så det inte blir så jobbigt för dom?

• MikaelaKarespang

Har ni flyttat ännu? Jag sökte på "Bila långt själv" och hittade denna. 
    Det är fjärde gången jag och min sambo flyttar Falun-Boden Boden-Falun. Vi har alltid haft rätt mycket tur i vårat flyttande. Min sambo har alltid känt någon som har en minibuss/lastbil att låna ut, vi packar bilarna och rensar såklart mycket.
    Man hittar så mycket skrot man glömt bort, och det man glömt bort brukar oftast inte vara nödvändigt Foten i munnen 
    Vi flyttar nu på lördag 2/11 hem till kära Falun. Nu är det sista gången vi gör såna här låååånga flyttar, vi är så trött på det.

Har ni redan flyttat skulle det vara roligt att höra hur ni gjorde Skrattande

Mvh Mikaela 

• Rebby

Hej!
    Ja vi har flyttat nu. Vi gjorde så att vi gjorde oss av med så mkt grejer som möjligt, tex soffa och köksbord. Sen hyrde vi det största släpet som gick på en "hyr här lämna där" mack. Vi fick plats med alla grejer så det löste sig!

Sambon och en av hans kompisar körde bil + släp hit upp.
    Jag och barnen åkte flyg (med hjälp av barnens mormor).
    Kommer inte riktigt ihåg vad det gick på, men tror det var runt 2000 för flygbiljetter, bensin runt 1500 och släp hyra runt 2000. Så blev ju inte så jättefarligt ändå :)

Lycka till med flytten igen! :) 

Svar på tråden Någon som har flyttat långt och har tips?