Jag väljer att tro att du redan vet om att katter är levande varelser som man måste ta hand om och ta ansvar för i kanske väldigt många år. Dom flesta som är 20år vet det. Jag tror också att du redan är medveten om att alla katter inte är stöpta i samma form och att dom är individer. Vissa älskar att ligga i husse/mattes knä och bli kliad, medan andra helst är för sig själva. Det betyder ju dock inte att man inte kan få utbyte av katten. Jag tror alltså inte att du behöver förmaningar om sådant, och om inte annat, så har du ju redan fått det.
Jag är uppvuxen med katt, min make likaså, så när vi flyttade ihop var det kanske inte så konstigt att vi både gärna ville ha en katt. Vi var då 18 och 20år och jag måste säga att även om det överlag är många i den åldern som inte vet vad man gör om 5år, så är det nog inte så många i 30- eller 40års åldern som vet det heller. Ingen av oss har någon som helst aning om vad livet bjuder på under morgondagen och i framtiden. Man kan inte alltid leva genom att basera sin beslut i nutid på framtiden, även om man självklart ska ha det i åtanke och främst när det handlar om andra liv! Men att säga att ingen under 25år är redo att skaffa ett husdjur.. nja, det håller jag inte med om. Det är högst individuellt. Dom flesta av våra vänner skaffade sina husdjur (katter, hundar, kaniner m.m) när dom flyttade hemifrån i 18 - 20års åldern och alla dom djuren bor kvar hos sina hussar och mattar nu också, ca 8-10år senare, och har det jättebra. Återigen, jag säger inte att det alltid är så, men det är verkligen inte bara människor i 20-års åldern som vill omplacera och "göra sig av med" sina djur.
Vi valde alltså att skaffa en katt när vi flyttade ihop, i en liten etta på ca 25kvm. En huskatt, som är helt underbar! Han blev redan då innekatt, men vi gjorde (och gör ännu) vårt bästa för att aktivera honom. Vi hade/har honom också ute i band och i sommarstugan på sommaren går han lös. Det gick hur bra som helst! Vi bodde i den lägenheten ca 6 månader innan vi flyttade till en ganska stor 2a och fick en dotter. Även då gick det alldeles utmärkt. Ca 1år efter vi köpte vår första katt, så flyttade vi till en 3a och skaffade en till katt. Numera har vi en hund också. Alltså en dotter, två katter och en hund.. och vi har levt bra, och lever bra, tillsammans med våra djur trots vår unga ålder.
Det största hindret jag kan se för din del just, är såklart resorna du gör. Det är inte optimalt för en katt, så jag föreslår att du tar dig en funderare på den situationen ett par vändor till. Försök tänka ut lösningar, vrid och vänd på saken. En kanin skulle inte heller må bra av så långa resor och du kan inte lämna en kanin hemma ensam heller, så jag tycker det är lite av ett hinder oavsett vilket djur du skulle skaffa.
Väljer du att skaffa en katt, så rekommenderar jag att kolla med tex Djurskyddet om att adoptera (köpa) en katt. Det kan vara en vuxen eller en kattunge. Jag rekommenderar också att du id-märker, vaccinerar och kastrerar katten, om det inte redan är gjort. För kattens bästa, men även för att underlätta för dig :) Jag tycker sådant hör till när det gäller att ta ansvar som ägare. Jag rekommenderar även att du försäkrar katten, för om oturen och olyckan är framme, så blir det snabbt dyra räkningar hos veterinären.
Jag säger alltså varken bu eller bä, för det är inte helt svart eller vitt såklart.