• Pirrlie

Någon från Vendelsö här?!

Hej hej! Vi funderar på att köpa ett hus i Vendelsö utanför Stockholm. Det ligger så mysigt nära vatten och jag älskar all natur och ändå närheten till Stockholm! Någon här som vet lite om Vendelsö? Hur är skolorna och förskolorna? Sett att det öppnat en ny pysslingen-skola tex! Finns det mkt att göra med barn? Trevlig atmosfär överlag? Jättetacksam för svar!!

• Svar på tråden Någon från Vendelsö här?!
  • Pudel

Vendelsö ligger i Haninge, något att tänka på kanske. Haninge har flera flera år varit sämsta skolkommun i Sverige. 

Vendelsö ligger i ett medelklassvillaområde. Är det kring Gropen ni hittat hus?  Eller närmare Svartbäcken? Ju närmare Svb ju bättre är det.

• Vendelsö

Jag kanske kan svara på lite frågor. Har bott i vendelsömalm sedan 2006. Vendelsö är ju ganska stort. Var är det ni funderar på att köpa hus? Är det nära drevviken eller närmare tyresta eller något annat håll? Det kanske i första hand är det som styr val av förskola/skola. Det finns i närheten både flera kommunala och privata skolor och förskolor. Pysslingen har flera förskolor och två skolor här. Den nya startades 2012 medan den andra är väletablerad sedan flera år. Jo Haninge kommun har haft ett mindre bra rykte, men så mycket har förbättrats på senare år. Man satsar mycket på tex pedagogisk utveckling i förskolor för att öka barns färdigheter i matte och svenska. Jag har kännedom om flera skolor och förskolor genom egna och vänners erfarenheter, så fråga gärna mer. Vore bra att veta var i området ni tittar för att kunna utveckla svaret.

• gabriella2013

Jag har en vännina som har flyttat till vendelsö närmare gudö för ca 2 år sedan och hon trivs mycket bra där. Nära bussen som smidigt går in till gullmars, nära skog, natur, vatten, haninge centrum,port 73 ( med bil).
    Billigare än tyresö och nacka fortfarande men antagligen inte länge till.

Svar på tråden Någon från Vendelsö här?!