Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Neo4ever

Min 7 månaders bebis vägrar äta fast föda..tips??

Hej jag har en son på 7 månader som vägrar äta något annat en ersättning..har provat allt möjligt,gröt,egenmixad mat,bebismat på burk i olika smaker..började redan vid 5 månaders ålder..men han e totalt ointresserad..har testat att låta honom kladda själv å stoppa skeden i munnen med mat på,men maten spottar han ut å skeden vill han bita i.. e det någon som har några bra tips?? tack på förhand..

• Svar på tråden Min 7 månaders bebis vägrar äta fast föda..tips??
  • Smiles

Har också en sjumånaders som vägrar fast föda. Det stressar mig inte alls dock, jag erbjuder varje dag och tycker att det gått bättre senaste veckan. Hon gillar bitmat mer än puré så jag brukar ge henne hårdkokt äggvita (det enda hon gillar) kokta morotstavar, sötpotatis, blomkålsbuketter och skalade gurkstavar. Jag har även kokat päron med kanelstång och gett henne bitar av. Hon tycker mat är kul men gillar inte smaken av någonting...kanske därför hon gillar äggvitan. Har du provat att blanda maten med ersättning? Går han upp normalt i vikt? Tror inte du behöver oroa dig än. Zucchini gillar min dotter också, smaklöst och bra enligt henne. Det kommer säkert med tiden. Fortsätt och erbjud, sitt med honom och ät du med.

• Lajkie

Mitt yngsta barn helammades i 10 mån i princip, han vägrade fast föda.
    De andra två var oxå mer eller mindre kinkig, men inte som honom.

• Flickan och kråkan

Ta det med ro är mitt tips. Min yngsta ammade enbart tills han var 8 månader och då släppte det plötsligt. Han började med plockmat direkt. Han gick upp fint i vikt och mådde prima. Som barnläkaren lugnt konstaterade: "De äter när de är redo".

Han fyller förresten 4 till våren och har varit ett väldigt lätt matbarn generellt. 

• La Lola

Han är ju bara 7 mån.
    Det är ju ingen fara att han inte äter fast föda redan nu.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MammaTillDomFinaste

sonen åt sej mätt på mat första gången som 10 månaders. inget att oroa sej över, ge ersättning och erbjud mat ibland. kolla in BLW tråden och få tips där, bästa sättet att få ett intresse hos barn! 

• Litet My

Ta det med ro, låt honom sitta med när ni äter och erbjud honom att smaka utan att truga.För kodligen är han inte mogen riktigt ännu.

• Neo4ever

BVC sköterskan sa till mej att jag MÅSTE få honom att äta fast föda..men asså han har ju gått upp massor i vikt trots att han bara äter ersättning..i november vägde han 7910 gram å efter 5 veckor vägde han 8615 å nu den 9:e januari vägde han 9100..jag tycker han gått upp bra i vikt,så jag förstår inte vf hon stressar mej,jag tror ju inte han blir mer sugen att äta fast föda om jag ska tvinga i honom (å det tänker jag heller inte göra)

• Natulcien
    Neo4ever skrev 2013-01-14 02:12:18 följande:

BVC sköterskan sa till mej att jag MÅSTE få honom att äta fast föda..men asså han har ju gått upp massor i vikt trots att han bara äter ersättning..i november vägde han 7910 gram å efter 5 veckor vägde han 8615 å nu den 9:e januari vägde han 9100..jag tycker han gått upp bra i vikt,så jag förstår inte vf hon stressar mej,jag tror ju inte han blir mer sugen att äta fast föda om jag ska tvinga i honom (å det tänker jag heller inte göra)

Nej, att stressa mår ju ingen bra av. Ta det lugnt du. Fortsätt erbjuda, och ge även plockmat, så äter han tids nog.
  • skogsvitter
    Neo4ever skrev 2013-01-14 02:12:18 följande:

Så synd att det fortfarande finns föräldrar som får så här hemska råd, vi blev också uppmanade att tvinga och truga i vår äldsta dotter och det ledde bara till mer problem! Så självklart blir det inte bättre av det!

Han är så liten än och det räcker alldeles utmärkt med bara bröstmjölk/ersättning fortfarande! Vår andra dotter fick styra helt själv istället och hon helammade fortfarande vid 7 månader, växte hur bra som helst. Så småningom vill de ha fast föda, när de är mogna helt enkelt. Och en del börjar vid 9 månader, andra vid 5. Det är liksom inget fel i det.

Om han växer och utvecklas som han ska så lita på att det är tillräckligt och strunta i galna råd från inkompetenta BVC! Erbjud gärna plockmat av sådant ni äter själv vid måltiderna och låt honom sitta med, men försök inte mata utan låt honom utveckla ett intresse på egen hand!
  • caspersmamma 08

Min dotter är 10mån och hon avskyr matpure hon grinar illa, ryser, spottar ut, vägrar öppna munnen. Så vi la ner allt trugande med barnmatsburkar och hemlagat puremat och ger henne nu hela bitar mat som hon kan ta  själv och hon älskar det. Hon äter potatis, pasta, broccoli, ärter, köttbullar, korv, pannkaka, mm

• Elvis Mamma

Märkligt råd av BVC! Min 7 månaders helammas fortfarande å så länge barnet i fråga går upp i vikt å mår bra är det absolut ingen fara! Att stressa på med maten å truga är desto värre!

• Run to the hills

Jag blev uppmanad av BVC att ge min storvuxne son på dryga 7 månader "kött och potatis" eftersom bröstmjölk och våra smakportioner "blir han inte fet på". Detta sekunden efter att jag sagt att det går långsamt med maten och att han är känslig för konsistens och inte varit så intresserad. Jag garvade och gick hem.

• Natulcien
    Run to the hills skrev 2013-01-18 16:56:51 följande:
    Jag blev uppmanad av BVC att ge min storvuxne son på dryga 7 månader "kött och potatis" eftersom bröstmjölk och våra smakportioner "blir han inte fet på". Detta sekunden efter att jag sagt att det går långsamt med maten och att han är känslig för konsistens och inte varit så intresserad. Jag garvade och gick hem.
    Haha. Vilket stolpskott till sköterska! Skrattande
Svar på tråden Min 7 månaders bebis vägrar äta fast föda..tips??