Neo4ever skrev 2013-01-14 02:12:18 följande:
BVC sköterskan sa till mej att jag MÅSTE få honom att äta fast föda..men asså han har ju gått upp massor i vikt trots att han bara äter ersättning..i november vägde han 7910 gram å efter 5 veckor vägde han 8615 å nu den 9:e januari vägde han 9100..jag tycker han gått upp bra i vikt,så jag förstår inte vf hon stressar mej,jag tror ju inte han blir mer sugen att äta fast föda om jag ska tvinga i honom (å det tänker jag heller inte göra)
Så synd att det fortfarande finns föräldrar som får så här hemska råd, vi blev också uppmanade att tvinga och truga i vår äldsta dotter och det ledde bara till mer problem! Så självklart blir det inte bättre av det!
Han är så liten än och det räcker alldeles utmärkt med bara bröstmjölk/ersättning fortfarande! Vår andra dotter fick styra helt själv istället och hon helammade fortfarande vid 7 månader, växte hur bra som helst. Så småningom vill de ha fast föda, när de är mogna helt enkelt. Och en del börjar vid 9 månader, andra vid 5. Det är liksom inget fel i det.
Om han växer och utvecklas som han ska så lita på att det är tillräckligt och strunta i galna råd från inkompetenta BVC! Erbjud gärna plockmat av sådant ni äter själv vid måltiderna och låt honom sitta med, men försök inte mata utan låt honom utveckla ett intresse på egen hand!