• tobiasam

ipad

Hej!

Har inskaffat en ipad och märkte att barnen verkade kunna köpa sk. "inapp" grejer trots att jag inte har kopplat kontokort till mitt konto, har inte heller laddat det med pengar, trodde därför att jag var "safe" för denna typ av bedrägeri. Är detta möjligt? Skickar företagen som gör spelen fakturor till adressen som man registrerar när man gör sitt appstorekonto?

Tacksam för svar....snart en fattig förälder...

• Svar på tråden ipad
  • Fia 28

Som jag förstått det är appstore kopplat till ditt iTunes konto.

• tobiasam

Så har jag också uppfattat det, men jag använder inte itunes och har därför inte kopplat konto till detta heller.

känns ju konstigt om de kan skicka fakturor, då kan ju vem som helst sätta upp en ipad utan kort och skriva vilken adress som helst.

• Fia 28
    tobiasam skrev 2013-01-02 11:00:33 följande:

Så har jag också uppfattat det, men jag använder inte itunes och har därför inte kopplat konto till detta heller.

känns ju konstigt om de kan skicka fakturor, då kan ju vem som helst sätta upp en ipad utan kort och skriva vilken adress som helst.

Googlade lite mera. Man kan tydligen skapa app store konto utan kort, och då ska det inte heller gå att köpa några appar utan att ange betalningssätt. Är du säker på att det inte var gratisappar?
  • eber4

Om du går in i inställningar>allmänt>begränsningar och slår på begränsningar samt anger med hjälp av de olika valen där vad man får göra och inte göra så är problemet löst. Där kan du tex stänga av möjligheten att köpa nya appar och att göra in-applköp.

Passa även på att stänga av möjligheten att göra ändringar på dina mailkonton etc. Så inte kidsen gör något dumt av misstag.

När du själv sen ska köpa en app så slår du av begränsningarna med den pin-kod du valt när du slog på begränsningarna (och se för tusan till att välja en pin-kod som de inte kan gissa).

• tobiasam

Apparna var gratisappar men petshopspelet har sk. inapp möjligheter, dvs barnen kan bara klicka på roliga hus och djur i spelet så får jag betala (om jag har kontokort kopplat till kontot trodde jag)...Är dock inte helt säker på att köpen gått igenom men de har en del grejer i spelet som jag ser kostar pengar.    Har stängt av funktionen i inställningarna för ipaden nu. Så de ska inte kunna köpa mer.

frågan är bara om de skickar fakturor på köpen barnen gjort i spelen om man inte registrerat kontokort eller satt in pengar på sitt konto.    

Svar på tråden ipad