• Odd Pixie

Jobba på kvinnojour, med utsatta barn eller liknande?

Om man vill jobba med utsatta kvinnor och barn, t.ex. på kvinnojourer eller på annat vis. Vad finns det då för yrken att välja på? Vilken utbildning är då mest passande? Jag antar att socionom kan vara något, men finns det något annat. Jag har hört att man kan vara kvinnojoursarbetare (?), boendestödjare, barnsamordnare etc. Men vad innebär egentligen det, och hur blir man något sådant? Är det svårt att få jobb som det?

Det skulle vara kul att vara en person som stöttar, hjälper till och finns där - antingen för barnen eller för kvinnorna.  

• Svar på tråden Jobba på kvinnojour, med utsatta barn eller liknande?
  • Elaifiknow

De titlarna du radar upp, är alla sådana som socionomer kan inneha. Boendestödjare = stötta en person i vardagen med utgång från dennes hem. Om du jämför med hemtjänsten så gör hemtjänsten något åt en person - inom boendestödet ska man göra saker tillsammans med personen (ja, nu generaliserade jag grovt, givetvis kan även hemtjänsten göra saker med sina brukare/kunder!). Arbetet på en kvinnojour har jag inte så bra koll på, men jag känner en del socionomer som gör det. Barnsamordnare har jag faktiskt aldrig hört - vad är det?

Beteendevetare eller socialpedagog kanske kan funka också, för de yrkena du skriver om.

• Neko

Psykolog känns som passande...

• mabelle

Det finns en riksorganistion ROKS som har 10-veckors utbildningar om man vill jobba volontärt inom kvinnojoursverksamhet. Det finns också en utbildning som går på distans i Härnösand om man vill ha lite mer kött på benen och kanske få en anställning inom verksamheter som jobbar med just utsatta kvinnor. Som socionom kan du ju även jobba med dess frågor och vissa handläggare inom socialtjänsten ha hand om både hedersproblematik och sådana förhållande som du beskriver.

Svar på tråden Jobba på kvinnojour, med utsatta barn eller liknande?