• Karin 748

Goda Juicer att göra på centrifug?

Hej!
    Har fått en råsaftscentrifug här i  december. Vill väldigt gärna använda den. Men nu står jag här helt nollställd på vad man ska göra för juice?
    Vad är gott och nyttigt att blanda? Äpple och apelsin känns ju lite tråkigt när man har alla möjligheter, men som sagt, tom hjärna. Tips mottages tacksamt!! 

• Svar på tråden Goda Juicer att göra på centrifug?
  • pica pica

Det enkla är oftast det godaste! Jag gillar att blanda blodgrape, apelsiner och citroner.

• Cecily

Åhh! Jag har varit raw vegan förut och då drack jag i princip bara råa juicer!  Om dina grönsaker/frukter inte är ekologiska, SKALA dem. Annars, släng i med skal och allt Flört Ett hett tips är att göra jätte mycket juice och spara i Mason Jars, Samt ska all juice vara kyld när man dricker dem, då är de godast!

Har några favoriter:
    Green Elixir -    2 nävar Grönkål(bladen), 1 näve spenat, 1 grönt äpple, 1/2 näve mynta, 1 gurka, 1/2 citron. 

Watermelon -    2 delar vattenmelon och 1 del gurka.     (bara vattenmelon är stört gott med!)

Carrot & Orange - 300gram morötter,  2 apelsiner.

Spicy Carrot - 300 gram morötter, 1 cm färsk ingefära, 1/2 citron, 1 apelsin.

Cucumber - 1 1/2 gurka, 1 näve spenat, 1/3 citron 

Flirty Beet -  2 sköljda rödbetor, 1 näve spenat, 1/2 gurka, 1/3 citron   [SPILL INTE PÅ NÅGOT, FÄRGAR AV SIG!!!]

Hawaii juice -  1/2 färsk annanas, 1 mango, 1/2 gurka  + en skvätt krämig kokosmjölk. 

Green mint - 1/2 gurka, 1 näve mynta blad, 1/2 näve koriander blad, 1 näve grönkål(bladen), 1 grönt äpple, 1-2 limes. 

Om detta inte väcker din fantasi så vet jag inte vad!!! 
    Prova dig fram! i princip allt blir gott men något jag inte rekomenderar är att juica mogna päron eller någon sorts banan, eller bär för de är svårta att utvinna " juice" från. Håll dig till hårdare frukt och grönsaker med hög vattenhalt. Och spara bär och mjuka frukter till smoothie's. 

Juicing är ett bra sätt att få i dig näring, dock får du inte i dig fibrer från frukt och grönsaker, men du får i dig tonvis med vitaminer! var inte rädd att juica grönsaker och grönkålsblad. Ha kul och experimentera! Släng i en massa grönsaker och se om det smakar bra! Det gjorde jag, och klart, allt blev inte lyckat. men mina favoriter har jag listat ovan!

(ett tips är att trycka ihop kålblad, spenat osv till små "bollar" så går de lättare att juica, eller kläm dem i mellan frukt och grönaker).

lycka till!
     cecily

• Cecily

By the way, om du känner dig supertuff kan du göra en ingefärashot att kickstarta dagen med!
    1 citron, 3cm ingefära och ett krossat hallon!

• pica pica
    Cecily skrev 2013-03-10 12:21:45 följande:
    Åhh! Jag har varit raw vegan förut och då drack jag i princip bara råa juicer!  Om dina grönsaker/frukter inte är ekologiska, SKALA dem. Annars, släng i med skal och allt Flört Ett hett tips är att göra jätte mycket juice och spara i Mason Jars, Samt ska all juice vara kyld när man dricker dem, då är de godast!

Har några favoriter:
    Green Elixir -    2 nävar Grönkål(bladen), 1 näve spenat, 1 grönt äpple, 1/2 näve mynta, 1 gurka, 1/2 citron. 

Watermelon -    2 delar vattenmelon och 1 del gurka.     (bara vattenmelon är stört gott med!)

Carrot & Orange - 300gram morötter,  2 apelsiner.

Spicy Carrot - 300 gram morötter, 1 cm färsk ingefära, 1/2 citron, 1 apelsin.

Cucumber - 1 1/2 gurka, 1 näve spenat, 1/3 citron 

Flirty Beet -  2 sköljda rödbetor, 1 näve spenat, 1/2 gurka, 1/3 citron   [SPILL INTE PÅ NÅGOT, FÄRGAR AV SIG!!!]

Hawaii juice -  1/2 färsk annanas, 1 mango, 1/2 gurka  + en skvätt krämig kokosmjölk. 

Green mint - 1/2 gurka, 1 näve mynta blad, 1/2 näve koriander blad, 1 näve grönkål(bladen), 1 grönt äpple, 1-2 limes. 

Om detta inte väcker din fantasi så vet jag inte vad!!! 
    Prova dig fram! i princip allt blir gott men något jag inte rekomenderar är att juica mogna päron eller någon sorts banan, eller bär för de är svårta att utvinna " juice" från. Håll dig till hårdare frukt och grönsaker med hög vattenhalt. Och spara bär och mjuka frukter till smoothie's. 

Juicing är ett bra sätt att få i dig näring, dock får du inte i dig fibrer från frukt och grönsaker, men du får i dig tonvis med vitaminer! var inte rädd att juica grönsaker och grönkålsblad. Ha kul och experimentera! Släng i en massa grönsaker och se om det smakar bra! Det gjorde jag, och klart, allt blev inte lyckat. men mina favoriter har jag listat ovan!

(ett tips är att trycka ihop kålblad, spenat osv till små "bollar" så går de lättare att juica, eller kläm dem i mellan frukt och grönaker).

lycka till!
     cecily

Åh vilka härliga tips! Nu blev jag inspirerad GladÄpple
  • Billig trevnad

Min favorit är äpple+morot+citron+färsk spenat. Om man får till det smakar det lite som isté.

• Karin 748
    Cecily skrev 2013-03-10 12:25:44 följande:
    By the way, om du känner dig supertuff kan du göra en ingefärashot att kickstarta dagen med!
    1 citron, 3cm ingefära och ett krossat hallon!

Haha den verkar grym ju. Dricker redan ett glas varmt vatten med en halv citron och riven ingefära. Smidigare med en shot. Men mjukstartar nog med två hallon:) 
    Tack för alla grymma recept! 
Svar på tråden Goda Juicer att göra på centrifug?