• Blondina

10 månader och sömnproblem sedan september.

Jaha det är bara att konstatera att även nr 2 vägrar sova som normala människor på natten. Fungerade ok när han var runt 4-5 månader, men sedan september har det bara gått utför.

Beskriver en helt vanlig kväll/natt.

17:00 - får middag
    20:00 - välling, uppvisar trötthet. Somnar i famnen ca 20:20. Lägger honom i sängen och han sover där i ca 20 min. Sen vaknar han och gnäller. Tar upp honom och vaggar i famnen, han somnar. Lägger ner i sängen och han vaknar direkt. Låter honom ligga i sängen och jag sitter brevid. Han är nöjd och glad och pigg. Går jag därifrån gallskriker han. Sitter kvar, puffar i rumpan, vaggar sängen drar i speldosan. Han somnar 23:30.............. Den nattningen tog alltså 2.5 timme.

01:30 vaknar och skriker. tar upp honom och får honom att somna om i sängen efter ca 1 timme brevid i sängen. Men eftersom han inte ligger still blir det inte direkt någon sömn för föräldern som tar honom.

04:00 vaknar igen, får välling somnar om

08:00 vaknar för dagen             

Ibland kan det här vakenpasset vid 01 vara allt från 30 min till 3 timmar. Och så här har vi haft det sedan september. dessutom sover hans syster också oroligt vilket innebär att hon flera gånger per natt vaknar och ropar på oss och vill att vi ska komma över.

Som ni förstår börjar man bli rätt matt, och hurmöret är inte det bästa. KÄnner mig som världens sämsta mamma..........

ALla tips och råd välkomnas      

• Svar på tråden 10 månader och sömnproblem sedan september.
  • skogsvitter

Först och främst undrar jag hur han sover på dagen?
    Sedan är en tanke jag får att det kan vara vällingen som ställer till det, alltså att det helt enkelt är magen som blir orolig. I synnerhet då han får välling även vid uppvak på natten. Det är inte ovanligt att de reagerar negativt nattetid just när de får välling, och när man slutar med vällingen så blir helt plötsligt nätterna mycket lugnare. Tyvärr verkar detta faktum mörkas rätt ordentligt, fråga mig inte varför. Det "ska" liksom bara vara så att de ska sova på vällingen, och att välling ger bra sömn är ju en mycket vedertagen myt.

• Blondina

Han sover en gång om dagen, efter lunch, och då ca 2 timmar. Men man får kämpa för att han inte ska somna fler gånger....

Säger inte att du har fel ang vällingen, men jag upplever inte att hans beteende skulle bero på magont. Dottern var mjölkproteinkänslig, så där blev det många långa nätter av skrik. Det här är inte alls lika. Han kommer till ro så fort jag tar upp honom, och somnar direkt.

• skogsvitter

Jasså, ni har redan ett mjölkallergiskt barn sedan tidigare. Men har ni uteslutit mjölkproteinallergi för honom då? Jag menar, risken är ju stor att han också har det i så fall. Symptomen varierar ju enormt mellan barn, så det kan du omöjligt säga bara för att han inte beter sig precis likadant som sin storasyster. Tycker absolut du ska kolla upp detta innan du gör något annat alls. Det är mitt främsta råd

• Emmeliina

Usch jag känner för dig/er. Vår dotter var vaken flera timmar på natten (3-5 timmar) varje natt och utöver det vaknade hon ca 20 ggr och det gjorde hon från att hon var 4 månader till hon var ca 15 mån, men jag har tyvärr inget tips för det gick över typ på en natt för henne. Men ja jag höll på bli tokig typ varje natt tills hon sov någorlunda bra.

Svar på tråden 10 månader och sömnproblem sedan september.