• LitetBus

Barnkalas för 5-åring i bowlinghall? Tycker ditt barn på 4-5 år att bowla?

Min son ska snart fylla 5 år och jag försöker desperat hitta ett alternativ till att hålla barnkalaset hemma hos oss. Då min erfarenhet av tidigare kalas är att föräldrarna följer med sina barn så är det inget alternativ att ha kalas på hemmaplan, då det kommer bli på tok för trångt att klämma in drygt 10 föräldrar i vårt lilla kök under den tiden kalaset pågår.

Därför funderar jag nu på att låta sonen ha sitt kalas i bowlinghallen men blir lite fundersam gällande om det verkligen blir någon hit för barnen. Min son älskar att bowla (med hjälp av klotramp och rännor) men jag har ingen aning om hur det ser ut för andra barn i åldern 4-5 år.

Vad skulle ni, med barn i dessa åldrar, tycka om ert barn blev bjudet på ett bowlingkalas i den här åldern? Är det för avancerat med bowling kanske?

Jag tar gärna emot åsikter, och/eller tips och råd på andra sätt att lösa vårt lilla kalasproblem

• Svar på tråden Barnkalas för 5-åring i bowlinghall? Tycker ditt barn på 4-5 år att bowla?
  • Nenne 71

Men varför ska föräldrarna med HEM till er på kalaset? Tycker att man i den åldern lämnar barnet på kalas och stannar inte kvar som förälder.
    Där emot kan det ju vara behövligt med föräldrar som stannar om man nu ska bowla.

Tycker det låter bättre med kalas på ett lekland eller MC donalds om ni inte kan vara hemma

• Tjolanta

Nä . Hon tyckte klotet var för tungt.. Fast det var ett barnklot :-/

• LitetBus
    Nenne 71 skrev 2013-01-02 17:13:22 följande:
    Men varför ska föräldrarna med HEM till er på kalaset? Tycker att man i den åldern lämnar barnet på kalas och stannar inte kvar som förälder.
    Där emot kan det ju vara behövligt med föräldrar som stannar om man nu ska bowla.

Tycker det låter bättre med kalas på ett lekland eller MC donalds om ni inte kan vara hemma
    Ja du, säg det! Sonen var på fem kalas förra året (och alla dess barn ska vi bjuda) och alla barnens föräldrar var med.

Lekland och McDonalds är tyvärr uteslutet då närmsta Gyllene måsen/leklandet ligger 12 mil bort... :-/
  • LitetBus
    Tjolanta skrev 2013-01-02 17:13:30 följande:
    Nä . Hon tyckte klotet var för tungt.. Fast det var ett barnklot :-/
    Hade ni någon klotramp när hon bowlade?
  • LitetBus

Jag funderar på att ha kalaset på badhuset istället men det känns inte heller  som något bra alternativ. Det fodrar ju att alla föräldrar badar med sina barn och det känns inte snällt att "tvinga" ner föräldrarna i plurret...

• Hannah76

Mina barn har gillat att bowla i den åldern, och den äldsta hade bowlingkalas.

• Tjolanta
    LitetBus skrev 2013-01-02 17:15:01 följande:
    Hade ni någon klotramp när hon bowlade?

Jaa det hade vi, men det vart tungt ändå så hon tröttnade ganska snabbt..
  • Erfdgt

Varför inte hyra en "vanlig" lokal och ha ett klassiskt barnkalas med fika, någon lek och fiskdamm tex? Det behöver inte vara så avancerat, utan barn brukar verkligen uppskatta sånt. Dessutom, numera när alla kalas ska vara så "speciella", så kan en klassiskt barnkalas vara det mest "exotiska".

Vår dotter, numera 6år, har varit in i en bowlinghall en gång (då var hon 4år) och hon skrek utöver sig. Hon tyckte det var hemskt! Hon ville bara åka hem, så efter en liten stund fick vi helt enkelt åka hem. Hon hade inte uppskattat ett kalas i en bowlinghall, men smaken är som baken.

När det gäller badhus, så har du en poäng där, i att det nog kan bli svårt att få alla föräldrar att vilja hoppa ner i plurret. Vilket nog är en förutsättning. Lekland är något vi varit på ett par gånger, på kalas alltså, och jag tycker det är hemskt! Barnen springer iväg vind för våg, ingen sammanhållning och ingen som är intresserad av att ens sitta ner 5min, säga grattis till födelsedagsbarnet och fika. Väldigt tråkigt tycker jag och bortkastade pengar, det brukar ju inte vara gratis direkt.

När det gäller föräldrar som hänger sig kvar, så förstår jag vad du menar TS. Jag tycker inte heller om det, att behöva ha plats för och fika till alla föräldrar, samt att underhålla dessa också. Vi, och flera av dotterns vänner, har löst det genom att (trots att barnen inte kan läsa) skriva inbjudan direkt till barnet. Vi har skrivit något i stil med:

"Det inbjudna barnets namn högst upp

Jag vill gärna att du kommer på mitt födelsedagskalas.

Du kan be din mamma eller pappa att lämna dig kl.XX.XX den XX/XX på adress XX och hämta dig kl.XX.XX

Be också din mamma eller pappa att ringa eller skicka sms till mina föräldrar och tala ifall du inte kan komma eller om du har någon allergi, för jag kommer bjuda på fika. Deras nummer är XXX-XXXXXXX

Hoppas att du vill komma på mitt kalas!

Hälsningar XX"

• CallGirl

Ja de har gillat bowlingkalas i den åldern. De har kunnat använda ramper och lätta klot och då har det gått utmärkt. Bonus är dessutom att slippa ordna och fixa innan och efter

Jag ser för övrigt inga konstigheter att föräldrar till så pass små barn stannar eftersom långt ifrån alla barn i den åldern vill bli lämnade.

• strojes

Gympasalar brukar inte vara så dyra att hyra ett par timmar på helgen. Där finns dessutom tillgång till massor med roliga redskap att bygga banor med eller "inte nudda golv".
    Om det finns öppen förskola i närheten kanske deras lokal går att hyra?
    Bostadsföreningar har ofta en kvarterslokal som kanske finns möjlighet för utomstående att hyra om ni inte har någon i er förening.
    Finns det någon förening som anordnar kalas på orten? Kolla kummunens hemsida för föreningsregister.
    googlat antar jag att du redan gjort men annars googla din ort och barnkalas och se vad som dyker upp.

Jag har själv två 5 åringar och de har aldrig bowlat. Min stora tjej var på ett bowlingkalas när hon var 6. Hon var inte så imponerad av bowling.

Svar på tråden Barnkalas för 5-åring i bowlinghall? Tycker ditt barn på 4-5 år att bowla?