• Bebisfågel

Se skillnad på äkta skinn?

Jag ska sälja min soffa, fåtöljer och fot pallar, det är gjort av skinn..
    Jag har fått detta så jag har ingen aning om det är äkta skinn eller om det är fejk och har eller ingen möjlighet att fråga förra ägarna om det.....
    Hur kan jag se om det är äkta skinn eller inte?

Vill inte sälja nåt för nåt som det inte är..

• Svar på tråden Se skillnad på äkta skinn?
  • Elisabeth901

När jag var utomlands och skulle köpa mig en väska i skinn, så sa han att det var äkta skin, därför ett högre pris. jag trode ju självklart inte på det han sa. då tog han fram sin tändare och svepte över väskan. skulle det vara plastskin/fejk, så skulle det smällta ...

Vet inte om detta stämmer,men jag köpte den iaf. Kanske ett dumt sätt att testa på. :) 

• Bebisfågel
    Elisabeth901 skrev 2013-01-02 17:41:11 följande:
    När jag var utomlands och skulle köpa mig en väska i skinn, så sa han att det var äkta skin, därför ett högre pris. jag trode ju självklart inte på det han sa. då tog han fram sin tändare och svepte över väskan. skulle det vara plastskin/fejk, så skulle det smällta ...

Vet inte om detta stämmer,men jag köpte den iaf. Kanske ett dumt sätt att testa på. :) 
    Hahah, jag vågar nog inte testa, tänk om det smälter :P
  • Bebisfågel
    Momalicious skrev 2013-01-02 17:51:36 följande:
    Kan man inte känna det på lukten då? Läder har ju en specifik lukt.
    Vette 17.. Om det ska lukta så är det fejk, mina luktar inget.
  • Momalicious

Då kan det vara fejk. Läder har ju en väldigt speciell doft, vet dock inte om den doften "går ur" i t.ex. Möbler men jag har en del väskor och skor i läder och de luktar fortfarande efter ett antal år.

• Bebisfågel
    Momalicious skrev 2013-01-02 20:25:47 följande:
    Då kan det vara fejk. Läder har ju en väldigt speciell doft, vet dock inte om den doften "går ur" i t.ex. Möbler men jag har en del väskor och skor i läder och de luktar fortfarande efter ett antal år.
    okej.. ja, jag har ju fått detta så jag har ingen aning om hur länge de hade det innan...

• Loriyana

Jag luktar alltid för att ta reda på om det är äkta skinn eller inte. Tycker det är väldigt lätt att känna skillnaden genom att lukta. Läder har en speciell doft (tycker läder luktar hur gott som helst) medans fejk-läder luktar mer plastigt.

• Palma

Finns det ingen liten nötning, spricka någonstans. På ett armstöd, vid en söm eller nåt? Då brukar man kunna se om det ser ut som "textil" under ytan, eller om det är läder.

• Pippilångstrump
    Momalicious skrev 2013-01-02 17:51:36 följande:
    Kan man inte känna det på lukten då? Läder har ju en specifik lukt.
    Man kan luktsätta syntetskinn också.

TS: kan du se baksidan på något vis? Är det sprickor i skinnet/tyget? Då kan man se där också.

Det fins massa olika kvaliteer på syntetskinn, alla känns inte plastiga, idag är man väldigt duktig på att fuska. 
  • EnStoltMamma

Testa med en tunn nål på ett dolt ställe! Går nålen igenom lätt och det verkar "plastigt" är det inte äkta.. Går det trögt är det troligtvis äkta skinn..

• Bebisfågel

Jo, det finns sprickor... Det är typ som en vävnad under... Då måste det betyda att det är fejk.. eller hur?

Svar på tråden Se skillnad på äkta skinn?