• Moa Gullbrand

Hemorrojder, har så ont att jag vill dö! HJÄLP

I lördags fick jag problem med hemorrojder, har sen dess inte kunnat gå/sitta och knappt sova heller. Har så ont att jag gråter av smärta och kan knappt andas när det sätter igång. I korta stunder lyckas jag lindra men nu börjar jag bli desperat. Har precis ALLT man kan tänka sig hemma. Xyloproct på stolpiller och salva, asollösning, xylocain, inotyol salva, men ingeting fungerar! Svider och gör så ont att jag inte fixar mer snart :( Det är en massa hemorrojder men en invärtes som kommer ut om jag sitter på toaletten som är stor och svullen och det är den som gör så otroligt ont. 

Hur lång tid tog det innan era försvann?
    Finns det något mer jag kan göra?
    Behöver några tröstande ord för snart bryter jag ihop.
    Har ringt förlossningen två gånger men de verkar inte
    tycka att det är ett nog "stort" problem trots att jag storgråter. Snälla hjälp! :( 

• Svar på tråden Hemorrojder, har så ont att jag vill dö! HJÄLP
  • alfabetan

Sök på akuten så får du träffa en kirurg istället. Är det så här illa så kan de nog överväga åtgård. Framför allt ska du söka omedelbart om du får feber eller allmänsymtom eftersom du då kan vara på väg att få en sepsis (bakteriemi i blodet).

• Theres 129

Om inte Xyloproct hälper (använd flera  gånger om dagen, brukar lugna efter ett dygn) så ska du söka läkare. Räcker med vårdcentralens läkare. Att knipa av de förbaskade hemorrojderna är ett "enkelt" ingrepp, man "kniper" ofta av dem med en tråd typ. 

Sök så fort som möjligt! Du kan få bakterieinfektioner och skit (viktigt som du gör att hålla det rent, men sluta använda feta salvor och oljor, behandla hellre med Xyloproct oftare). Ät även mat som gör dig lösare i magen om du är hård i magen. Vet att det gör förbannat ont =..../  

• Kråkakråka

Stackars dig. Hade precis ett mildare fall och redan det hör så ont så man vet inte vart man ska ta vägen. Vårdguiden gav tipset att man skulle försöka "peta tillbaka" dem om det gick. No way in hell, tänkte jag.

Jag genomgår en cancerbehandling just nu och var därför tvungen att ta tempen i rumpan. Märkte då att deras tips inte var så dumt och att det dämpade smärtan.

Om du väljer att försöka med detta - vårdguiden underströk att man inte ska göra det om det gör ont.

Ett annat tips jag fått är att spola med kallt vatten så att blodkärlen drar ihop sig.

Krya på dig! Det blir bättre!

• Tesssy

Ett tips under tiden tills du fått hjälp att bli kvitt problemet är att stå upp alt. luta dig bakåt när du bajsar för att minska smärtan vid toalettbesök.

• LinaSofia

Oj usch vad jobbigt! Tycker så synd om dig! Jag har haft liknande problem fast efter förlossningen.
    Mina tips är att luta dej framåt (om du kan nu när du är gravid), smörj eller använd stolpiller xyloproct en halvtimme innan du ska göra nummer två och försök äta sånt som man blir lite lösare i magen av. Hoppas det blir bättre snart!!

• Moa Gullbrand

Kan med glädje skriva att det känns bättre idag! Var på väg in till akuten igår då det gjorde så ont, ställde mig i duschen innan och när jag kom ut igen kändes det plötsligt bättre! Har haft riktigt ont en gång inatt men med suppar, salva och citodon fösvann det! Nu är det bara att hålla igång magen med bulkmedel, linfrön och mycket vatten så hoppas jag att det försvinner snart! Tack för alla toppentips! 

Svar på tråden Hemorrojder, har så ont att jag vill dö! HJÄLP