• JillyJ

Donera bröstmjölk på Gävle sjukhus?

Min flicka går upp 500g/v och är 6 veckor och oftast orkar hon inte all mjölk så om allt är ok skulle jag vilja donera. Någon som kan berätta mer?

• Svar på tråden Donera bröstmjölk på Gävle sjukhus?
  • Like holiday

Finns det en neonatalavdelning på Gävle sjukhus så skulle jag ringa dit och prata med dem. Neoavdelningarna brukar köpa bröstmjölk från givare. Har inte jobbat på neo sedan 2007, men då fick man som givare först lämna en liten mängd mjölk (vid några tillfällen) som man satte odling på för att se om det växte några bakterier. Har för mig att man även fick göra en lungröntgen.
    Vet inte vad ersättningen kan vara idag - kanske 150-200 kr/liter (ta det med en nya salt för det är ren gissning)

Bröstmjölk är oerhört viktigt för de sjuka nyfödda barnen och var i alla fall tidigare ofta en bristvara så jag skulle tro att du blir välkomnad.
    Har ni ingen neo avdelning i Gävle så hör med ditt BVC - de kanske vet vart du kan vända dig.
    Dagens ros till dig {#emotions_dlg.flower} 

• Theia

Jag har donerat på Säs och där fick jag lämna mjölk från tre olika tillfällen för balterieprov och sedan blodprov HIV och hepatit tror jag de va.
    Fick låna en pump gratis och får fick 150:-/liter
    Man får även plastburkar att förvara och frysa mjölken i.

• JillyJ

Tack för era svar! Hur mycket är rimligt att donera?

Är lite fundersam över det där med pumpningen bara, jag får inte ut särskilt mycket med manuella så jag hoppas en elektrisk funkar.

• Theia

Jag ammade aldrig utan pumpade ut och gav på flaska så de va juh lätt för mig att frysa in de som blev över jag donerade ca 20L totalt på tre månader :)

Svar på tråden Donera bröstmjölk på Gävle sjukhus?