• Anonym (tvivlaren)

Hjälp snabbt! Håller på att förstöra en fin relation med dåligt självförtroende...

Jag har väldigt dåligt självförtroende... har träffat en kille som verkligen ger mig bekräftelse och är kanonbra på alla sätt och vis... men så fort något uteblir eller om han tex inte ger mig bekräftelse en dag så reagerar jag ganska hårt på det... just på grund av dåligt självförtroende... jag ska ringa imorgon direkt och försöka få hjälp med detta via psykiatrin eller så men om någon har nåt bra tips man kan ta till under tiden jag väntar på en tid är det väldigt tacksamt... för jag håller på att förstöra det fina vi faktiskt har jag förstår ju att han tröttnar om det fortsätter såhär... så snälla ge mig konkreta tips om ni har något!

• Svar på tråden Hjälp snabbt! Håller på att förstöra en fin relation med dåligt självförtroende...
  • Anonym

Kan du berätta mer om hur du brukar reagera?

• Anonym (tvivlaren)

Ja det kan vara om han tex inte har sagt att han saknar mig på en dag då kan jag fråga om han gör det och sen bli ledsen för att han inte tänker på att säga det själv innan jag frågat tex. Jag blir inte sur utan mest ledsen för jag tänker att han inte tänker på mig eller tänker på att säga fina saker en dag. Detta är alltså när vi inte ses på några dagar tex. Annars säger han mycket fina saker men det är just om det uteblir som jag blir ledsen.

• Anonym (tvivlaren)

Någon?

• Mee

Jag var lika dan i början när jag träffade min sambo. Jag har haft väldigt dålig självkänsla och har sökt bekräftelse från honom precis som du beskriver att du gör...

Det jag gjorde var att dels hitta någon att prata med kurator/psykolog för att ta reda på varför jag hade dålig självkänsla och sedan var jag öppen och ärlig med honom. Och så det så här funkar jag nu men arbetar på mig själv för att slippa söka bekräftelse från honom. För jag vet ju att han är med mig av en anledning att han älskar mig.

Så mitt tips är att prata med honom och säga varför du är så här och vill förändras och berätta hur du känner. :)

Hoppas det hjälper dig lite? :)

• Anonym (tvivlaren)

Tack för ditt svar Ja han vet orsaken, men det hjälper ju inte när det liksom "tänder till" så att säga... alltså jag blir ledsen och sen pikar honom på olika sätt på grund av att jag är ledsen. Är just den grejen jag vill ha tips på hur jag ska undvika fram tills att jag får proffesionell hjälp. Hur gjorde och gör du för att undvika det i just den stunden du känner dig tex ledsen över utebliven bekräftelse?

• Anonym (tvivlaren)

Och på vilket sätt rent konkret arbetar du med dig själv? Kan du ge något exempel på saker du gör?

• Girlfriend

Du är medveten om att du har ett problem och att det bottnar i dålig självkänsla. Nu när du är medveten om ditt problem kan du undvika att utsätta din partner för ditt beteende, i första hand.
    Du kan försöka rannsaka dig själv redan nu för att hitta roten till problemet. Ingen kurator eller psykolog kan ge dig svaren på varför du har så dålig självkänsla eller hjälpa dig med att höja den - det kommer du själv tvingas att göra. Men det betyder inte att det inte ger något att prata med någon, det gör det absolut! Men så länge kan du börja prata med dig själv och se om du kan hitta svar.

Det absolut bästa för att öka sin självkänsla är att utsätta sig för situationer då självkänslan är låg, för du kommer klara det och du kommer växa i dig själv! Exempel kan vara att avancera inom sitt arbete, slutföra en utbildning/kurs, tala inför publik, engagera dig inom någon organisation, stötta en vän eller vad som helst egentligen. Gör saker där DU måste prestera, du kommer klara det precis lika bra som någon annan och då ökar självkänslan!

Att ha dålig självkänsla är väldigt vanligt. Jag hade också det som ung tjej, det var nog först i övre tonåren då jag började känna mig ganska stark. Men jag växer fortfarande inuti för varje år som (säkerligen) alla andra också gör

• Mee
    Anonym (tvivlaren) skrev 2013-01-03 14:02:21 följande:
    Tack för ditt svar Ja han vet orsaken, men det hjälper ju inte när det liksom "tänder till" så att säga... alltså jag blir ledsen och sen pikar honom på olika sätt på grund av att jag är ledsen. Är just den grejen jag vill ha tips på hur jag ska undvika fram tills att jag får proffesionell hjälp. Hur gjorde och gör du för att undvika det i just den stunden du känner dig tex ledsen över utebliven bekräftelse?

Anonym (tvivlaren) skrev 2013-01-03 14:04:05 följande:
    Och på vilket sätt rent konkret arbetar du med dig själv? Kan du ge något exempel på saker du gör?

Varför känner du att du måste pika på honom när du blir ledsen? Varje gång du känner att du vill pika på honom för att du är ledsen tänk istället på att OM du gör det så blir han ledsen och det vill du väl inte kan jag anta? :)

Sedan du vet väl att han tycker om dig och börja tänka på det istället att han faktiskt har valt att vara med just dig och ingen annan! :) Och när du känner att du inte får den bekräftelsen du vill ha så kan du istället för att fråga honom om bekräftelsen så kan väl du kanske krama om honom och säga hur mycket du tycker om honom. Är ni ifrån honom, skicka ett fint sms. Då blir det kanske lite mer ge och ta? :)

Kanske blev lite rörigt där nu men jag hoppas du förstod vad jag menar! :) men det är så jag brukar göra när jag tycker jag får lite lite bekräftelse! ^^
  • Anonym

Det kan också ligga andra anledningar bakom till dåliga självförtroende/självkänsla som du inte medvetet kan se för dig själv. Till exempel kan det vara så att du omedvetet saboterar för dig själv (driver iväg din kille) eftersom du inte tror att du är värd honom/kärlek eller för att du inte har de rätta känslorna för killen, men vågar inte göra slut (rädsla för att vara ensam). Eller så är det så att du lider av svartsjuka.

• Anonym

Ge exempel på hur du brukar pika honom. Känner igen det du skriver och vill veta om det är något liknande.

Svar på tråden Hjälp snabbt! Håller på att förstöra en fin relation med dåligt självförtroende...