Hur bra betyg för högskolan?
Måste man ha VG eller MVG i alla kärnämnen?
Måste man ha VG eller MVG i alla kärnämnen?
Det beror på vad du tänkt läsa. På vhs.se finns antagningsstatistik, kolla där på de utbildningar du är intresserad av så ser du vad som behövs i betygsväg.
Högskoleprovet är ju en väg att gå också.
Det spelar ingen roll om man har höga betyg i kärnämnen eller i andra ämnen, de räknas likadant. Dock måste man vara godkänd i kärnämnena för att vara behörig, ibland även i fler kurser.
Hur höga betyg som behövs är beroende av vilken utbildning det gäller. Det finns utbildningar där det är svårt att komma in med MVG i allt, det finns utbildningar där man kommer in om man har behörighet.
Jag håller på att läsa upp kärnämnena.
men spelar det alltså ingen roll vad jag får för betyg i dem bara de är godkända? Eller hur menar ni?
De utbildningar jag är intresserad av är, Socionom, sjuksköterska eller socialpsykiatriska, ev betendevetare.
Givetvis spelar betygen roll - de påverkar ju ditt snittbetyg. Har du kollat på www.vhs.se för att se vilka betyg som krävs för de utbildningarna du vill gå?
Alla de utbildningarna du är intresserad av kräver höga betyg för att ens ha en chans, minst VG i alla ämnen och ett högskoleprov runt 1.0- 1.5!
Vad studievägledaren menade var troligtvis att det räcker med G för att bli behörig. Men ska du kunna konkurrera med övriga sökanden som troligtvis har väldigt bra betyg baserat på tidigare antagningsstatistik (googla ordet så kan du se vilka betyg sökanden har haft tidigare år och på så sätt räkna ut vilka betyg du behöver) så behöver du ju ha minst lika bra betyg.
Det är en hel värld att sätta sig in i, du verkar ung och behöver nog ta dig en titt på studera.nu samt VHS.se och läsa, läsa, läsa om allt som står där för det är en djungel att lyckas få en plats på en attraktiv utbildning.
Har du låga betyg så är chanserna väldigt små till de utbildningar du räknade upp eftersom övriga som söker dit har mycket mycket högre betyg och/eller ett högt högskoleprov och självklart blir antagna före dig.