• Emmaelisabeth90

Au pair förmedling som inte har krav på körkort

Vill åka till England i sommar som au pair, men har inte körkort. Har kollat på STS men dom kräver körkort. Nu undrar jag om det finns en annan förmedling som är bra, som inte kräver körkort? swedenaupair verkar inte ha det kravet, men är dom bra?

• Svar på tråden Au pair förmedling som inte har krav på körkort
  • ruthen

Du behöver inte åka med en förmedling om du ska åka inom EU.
    Kan du inte hitta en familj genom någon hemsida istället och försäkra dig om att inget bilkörande behövs?

Min syster åkte som aupair i Eu och använde sig av greataupair.com
    Hon har fortfarande inget körkort. 

• Emmaelisabeth90

Sist jag försökte privat så blev jag nästan lurad på en massa pengar två gånger, så jag vågar inte riktigt ta den risken igen. Vill åka med förmedling så allt går rätt till.

• ruthen
    Emmaelisabeth90 skrev 2013-01-03 16:38:29 följande:
    Sist jag försökte privat så blev jag nästan lurad på en massa pengar två gånger, så jag vågar inte riktigt ta den risken igen. Vill åka med förmedling så allt går rätt till.
    Hur gick det till? Registrerade du din email på en sida och fick en massa spam-email som tack? Jag kommer ihåg att jag gjorde det på nån aupair-sida och fick email från "familjer" som ville anställa mig men det var ju uppenbart fake och de vill ju bara att man ska skicka pengar till dem, precis som Nigeria-breven.

Jag tror förmedlingar satsar på de länder där man måste gå igenom en förmedling för att kunna vara aupair lagligt (ja vissa undantag finns) som exempelvis USA. 

• Emmaelisabeth90

Tack för vadå?

Jag blev medlem på några sidor som inte var förmedlingar och där var det två "familjer" som ville ha mig. Den ena familjen ville att jag skulle skicka deposition på en lägenhet som jag skulle stå för. Och en annan ville att jag skulle skicka 7000 kr till dom för att visa att jag jobbar lagligt enligt dom.

• ruthen
    Emmaelisabeth90 skrev 2013-01-04 07:33:29 följande:
    Tack för vadå?

Jag blev medlem på några sidor som inte var förmedlingar och där var det två "familjer" som ville ha mig. Den ena familjen ville att jag skulle skicka deposition på en lägenhet som jag skulle stå för. Och en annan ville att jag skulle skicka 7000 kr till dom för att visa att jag jobbar lagligt enligt dom.
    Jag var ironisk... Jag menar det är trist när man registrerar sig på en sida och så får man bara spam tillbaka. Jag fick en del spam men det var uppenbart att det inte var riktiga familjer som skickade detta utan en kriminell person som skickar ut mail för att försöka tjäna lite pengar på gogtrogna flickor som betalar in pengar till dem. Alla de mail som jag fick var väldigt uppenbara lurendrejerier, och sådant gör mig väldigt förbannad.

Hur som helst har du rätt, men nog finns det "riktiga" familjer på sådana sidor som letar aupairer också eftersom min syrra jobbade för en, och bedragare finns det på alla sidor, som blocket osv. Självklart ska man aldrig ge familjerna några pengar, utan det är ju dem som ska ge mig pengar. Å andra sidan så kan det nog vara bra att ha en back-up plan ifall man hittar en familj man ska bo hos och det inte fungerar, så på så vis kan det nog vara bättre med förmedling.
Svar på tråden Au pair förmedling som inte har krav på körkort