• Anonym (Bråka)

Min kompis hund kissar i min säng!

Det är såhär att jag lät min kompis bo hos mig när henne andrahandskontrakt gick ut eftersom hon inte hade någonstans att bo. Nu har jag flyttat ihop med min fästman och hon har fått ta över lägenheten. Nyligen skaffade hon en liten hund som visar ett ordentligt utmanande beteende mot min kompis, kissar på grejerna, juckar mot hennes ben, osv. Problemet är att det är mina möbler hon kissar på. När jag flyttade ut låg det i planerna att jag skulle ta med mig möblerna men eftersom hon tycke det var för dyrt med flyttbil (för att hämta hennes grejer) fråga hon om hon får låna säng och soffa lite grejer.

Hunden har kissat i både soffan och sängen och jag tyckte att hon kunde slänga in kuddfodralet i tvättmaskinen och duscha av kudden en hon uttryckte tydligt att hon baddat av det värsta med en trasa och att det får räcka. Händer detta igen kommer jag be henne betala för soffan. Idag ska hon ha lite vinkväll och några tjejer ska dit, känns förnedrande att sitta i min egen soffa som det är kiss i.

Vill åka och hämta mina grejer NU, hur ska jag hantera denna situation utan att det blir bråk? Hon är så oerhört kritikkänslig!

• Svar på tråden Min kompis hund kissar i min säng!
  • rockaroll

Herregud.. Du verkar vara väldigt snäll. Jag hade hämtat grejerna på stört och tvingat henne betala för ny säng och soffa om det inte går att få bort. Skäms hon inte??

• Anonym (Bråka)

Nää, hon skäms inte. Egentligen vet jag inte varför jag inte vill bli osams med henne med tanke på att hon egentligen är tidernas mest otacksamma kompis och tar en för givet, tackar aldrig och förväntar sig service för att man är kompisar. Jag hade gärna sagt åt henne att betala men jag orkar inte bli osams!

• Anonym (Bråka)
    rockaroll skrev 2013-01-03 08:50:44 följande:
    Nä.. Och det är väl det hon vet, kanske?
    Sant, har inte tänkt så. Ska prata med henne så är det upp till henne om hon ska göra en stor grej av det.
    Tack för svaret, ibland behöver man peppas lite!
  • Gizmo

Tycker att din kompis får köpa nya möbler till dig eftersom det är hennes hund som förstört dem. Det är ju inte ditt fel att hon inte kan uppfostra sin vovve ordentligt!

• Dracarys

Det är väl bara att säga åt henne att ersätta skadorna som har blivit. Antingen ny soffa (till det ungefärliga värdet av den gamla, t.ex. 500 kr) eller också att hon betalar för kemtvätt.

Men innan du gör en stor sak av det, inspektera soffan. Jag har katter och visst har det hänt olyckor någon gång när katterna var små. Ibland räckte det faktiskt med att badda av på ytan. Det beror på vad det är för tyg i soffan och hur snabb man är med att torka upp. Soffan är inte automatiskt förstörd bara för att det är kiss på den.

Hade du känt på samma sätt om det hade varit ett barn som hade haft en blöj-olycka?

• NadiaMi

Förlåt men "baddat det värsta med en trasa"?

Det tar knappast hand om doften som blir kvar. Även om hon inte känner den så gör hunden det och lär tycka att det är en utmärkt anledning att fortsätta kissa där fler gånger.
    Ska hon "låna" dina möbler så ska hon ta hand om dem och lämna tillbaka dem i samma skick som hon fick låna dem. Orsakar hon skador på möblerna (vilket hon gör genom att inte rengöra dem ordentligt) så ska hon självklart kompensera dig för skadorna.

Du kan ju alltid erbjuda henne att köpa dem av dig om det är möbler du ändå inte kommer att ha plats för.
    Och vill du ha dina möbler så kan du ju också säga att hon tyvärr inte kan låna dem längre än till *datum* för då kommer du att hämta dem.

De någorlunda goda nyheterna är att hundkiss i regel går att tvätta ur och få bort alla spår av så det är ju inte totalt förstört iallafall - även om det kan krävas lite jobb och eventuellt kostnad för kemtvätt (beroende på material i möblerna) för att få det i helt rent skick igen.

• Anonym (Bråka)
    Dracarys skrev 2013-01-03 10:53:12 följande:
    Det är väl bara att säga åt henne att ersätta skadorna som har blivit. Antingen ny soffa (till det ungefärliga värdet av den gamla, t.ex. 500 kr) eller också att hon betalar för kemtvätt.

Men innan du gör en stor sak av det, inspektera soffan. Jag har katter och visst har det hänt olyckor någon gång när katterna var små. Ibland räckte det faktiskt med att badda av på ytan. Det beror på vad det är för tyg i soffan och hur snabb man är med att torka upp. Soffan är inte automatiskt förstörd bara för att det är kiss på den.

Hade du känt på samma sätt om det hade varit ett barn som hade haft en blöj-olycka?
    Jag förstår vad du säger och jag är absolut inte ute efter att göra det till ens stor grej snarare rädd att hon ska göra det till en stor grej. Jag är inte upprörd över att hunden kissat jag är upprörd över att jag är snäll och lånar ut mina möbler och hon inte respekterar mina saker. Jag har själv två hundar så jag vet vad lite hundkiss innebär men hunden är rumsren så det där är ett beteende som hon måste ta itu med. Det är en manchestersoffa så det har ju sugit upp rätt ordentligt. Hon behöver inte ens kemtvätt, men slänga in fodralet i maskin vore snällt.
  • Anonym (Bråka)
    NadiaMi skrev 2013-01-03 10:54:58 följande:
    Förlåt men "baddat det värsta med en trasa"?

Det tar knappast hand om doften som blir kvar. Även om hon inte känner den så gör hunden det och lär tycka att det är en utmärkt anledning att fortsätta kissa där fler gånger.
    Ska hon "låna" dina möbler så ska hon ta hand om dem och lämna tillbaka dem i samma skick som hon fick låna dem. Orsakar hon skador på möblerna (vilket hon gör genom att inte rengöra dem ordentligt) så ska hon självklart kompensera dig för skadorna.

Du kan ju alltid erbjuda henne att köpa dem av dig om det är möbler du ändå inte kommer att ha plats för.
    Och vill du ha dina möbler så kan du ju också säga att hon tyvärr inte kan låna dem längre än till *datum* för då kommer du att hämta dem.

De någorlunda goda nyheterna är att hundkiss i regel går att tvätta ur och få bort alla spår av så det är ju inte totalt förstört iallafall - även om det kan krävas lite jobb och eventuellt kostnad för kemtvätt (beroende på material i möblerna) för att få det i helt rent skick igen.
    Ja, det vore bra om hon lyckades tvätta den därför att jag och  min sambo har själva tre hundar varav en hanhund och tanken ä att vi ska ha soffan i vårt hus. Känns för det första lite konstigt att behöva sitta i kiss (får ju givetvis tvätta det själv annars) och för det andra är jag rädd att vår hanhund får för sig att markera över med sitt eget kiss! BLÄÄ!

Men att sätta ett slutdatum lät ju bra, det ska jag göra!
Svar på tråden Min kompis hund kissar i min säng!