• Anonym

När ansöker jag om föräldrapenning?

Hej! Jag undrar när man borde ansöka om föräldrapenning, och när det är möjligt; måste barnet vara fött först eller kan man ansöka i anslutning till beräknat bf? Min sgi har blivit fastställd av Fk o jag har även blivit sjukskriven sista månaden ( arbetslös, pågående beslut från Fk) pga foglossning. Har läst på flera håll att det är bra att söka föräldrapenning så snart som möjligt, har försökt titta på Mina sidor på Fk hemsida men när jag vill prova anmäla så är inte den tjänsten tillgänglig? Det enda som jag kunnat titta på är planerande av föräldraledighet. Vad kan ni rekommendera att jag ska göra? Invänta barnet och därefter ansöka? Eller är det pga det pågående sjukskrivningsärendet som inget annat är tillgängligt på mina sidor? Osäker på vad som sker i vilken ordning! Orolig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-03 14:03
    Hej igen! Var kanske otydlig tidigare; allt är inskickat; moderskapsintyg sen september, allt vad gäller min inkomst( fk har fastställt min sgi fick papper på det nu.) Jag har många gånger försökt läsa mig till hur/var jag ska göra riktigt för att inte stå helt utan medel nu när jag snart blir mamma! Då beslutstiden tar sin lilla tid vill jag veta när denna tjänst är tillgänglig, det verkar behövas ett personnummer för det ofödda barnet? När jag via Fk hemsidan försöker anmäla/ansöka är svaret alltid att tjänsten inte är tillgänglig!

• Svar på tråden När ansöker jag om föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

För att du skall kunna ansöka om föräldrapenning innan barnet är fött så måste du skicka in ett moderskapsintyg  som visar beräknad förlossning.
    När det inkommit så gör vi en anmälan om föräldrapenning på det kommande barnet och du kan då ansöka  om föräldrapenning via Mina Sidor.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden När ansöker jag om föräldrapenning?