• Nettis1981

Orolig..

Har blivit så nojjig nu de senast veckorna att det ska vara något fel på bebisen i magen..hört  och läst om som ånga som det gått snett för. Ringde barnmorske mottagningen och berättade om min oro och om det fanns möjlighet att få komma in och lyssna på hjärtat. Kände mig så totalt dum förklarad av henne..det fanns inga tider och dom lyssnade inte på hjärtat förens i v20 tidigast för att bebisens hörsel skulle vara färdigutvecklad m.m. Varför är du orolig då sa hon? Jag förklarade..ja men tänk om du kommer hit och så hör vi inget..då blir det ju inte bättre! Nä men tack!! Blev så ledsen av hennes svar och oförstående attityd
    Det jag undrar är om det är lika överallt nu angående att lyssna på bebisen? Med dottern jag fick 06  fick jag lyssna i v16...

• Svar på tråden Orolig..
  • Fatima

Jag tycker att du ändå ska åka in! Jag va själv jätte orolig att nåt skulle va fel mm.. Men så länge ditt barn rör sig så är det ingen fara.

• Flickan och kråkan

Jag är gravid med nummer tre. Om det är någon tröst så verkar jag alltid få en graviditetssvacka i andra trimestern då jag oroar mig och nojar över allt. Har varit så med de tidigare två.....och nu igen. Jag är i v.16+0 idag. Nu med trean började det förra vecka då jag insåg att jag ätit kalla färdiglagade köttbullar på en landgång vi fått på jobbet i samband med jul - listeriasmitta. För tillfället ligger det lite i lä för att vi gjorde fvp igår (pga ålder). Oroar mig nu för missfallsrisken pga själva provtagningen och för själva provresultatet så klart.

Styrkekramar till dig  

• Nettis1981

Är ännu osäker över rörelser..har inte känt några tydliga som jag kan känna med säkerhet är bebisen.. Har inte hört om det där med hörseln kan skadas tidigare om man lyssnar på hjärtljuden..

• Nettis1981
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-03 10:47:51 följande:
    Jag är gravid med nummer tre. Om det är någon tröst så verkar jag alltid få en graviditetssvacka i andra trimestern då jag oroar mig och nojar över allt. Har varit så med de tidigare två.....och nu igen. Jag är i v.16+0 idag. Nu med trean började det förra vecka då jag insåg att jag ätit kalla färdiglagade köttbullar på en landgång vi fått på jobbet i samband med jul - listeriasmitta. För tillfället ligger det lite i lä för att vi gjorde fvp igår (pga ålder). Oroar mig nu för missfallsrisken pga själva provtagningen och för själva provresultatet så klart.

Styrkekramar till dig  
    Tack..trodde verkligen inte jag skulle vara så orolig nu med trean..har varit så lugn med de två första..skönt att veta att man inte är ensam iaf

• KLAJSHUH

Jag var oxå nojjig hela graviditeten (har bara 1 barn). Tyckte graviditetstiden var hemsk! Men din Bm borde varit lite trevligare mot dig! Jag bor i Östergötland och det tog bra länge innan jag fick höra hjärtat på mitt barn. Min Bm förklarade att det är just för att det är otroligt vanligt att man inte kan höra dom innan beroende på hur barnet ligger osv. Detta resulterade  i att föräldrarna självklart blev sjukt oroliga, fast det inte alls var någon fara. Så då ändrade man och lyssnar senare istället. Jag tycker du ska boka ett extra ultraljud på en privatklinik istället. Det kostar ju men är du orolig är det absolut värt det, för att få lite lugn i sinnet. : ) Dessutom är dom oftast väldigt trevliga på privata ställen..

• KLAJSHUH

Och när det gäller fosterrörelserna är det helt individuellt.. Folk frågade mig runt v tolv om jag börjat känna nåt. Nä, sa jag och blev orolig för det oxå.. Men sen, när jag var i drygt femte månaden började jag känna ordenligt. sen tog det aldrig stopp. Det var sparkar hej vilt i magen hela tiden. O nu, när han hunnit bli 7 månader, är dom där benen fortfarande aldrig still... Haha

• Nettis1981
    KLAJSHUH skrev 2013-01-03 10:59:09 följande:
    Jag var oxå nojjig hela graviditeten (har bara 1 barn). Tyckte graviditetstiden var hemsk! Men din Bm borde varit lite trevligare mot dig! Jag bor i Östergötland och det tog bra länge innan jag fick höra hjärtat på mitt barn. Min Bm förklarade att det är just för att det är otroligt vanligt att man inte kan höra dom innan beroende på hur barnet ligger osv. Detta resulterade  i att föräldrarna självklart blev sjukt oroliga, fast det inte alls var någon fara. Så då ändrade man och lyssnar senare istället. Jag tycker du ska boka ett extra ultraljud på en privatklinik istället. Det kostar ju men är du orolig är det absolut värt det, för att få lite lugn i sinnet. : ) Dessutom är dom oftast väldigt trevliga på privata ställen..
    Tack för omtanken Men i v16 borde man väll höra hjärtljuden tycker jag..usch blir knäpp. Tror inte det finns nån privatklinik där jag bor. ska prova ringa grannkommunen där jag jobbar och se vad de säger..har funderat på att byta till dem iaf eftersom jag jobbar där.. Ska försöka slappna av och lugna mig..man lyssnar och läser för mycket tok..det är väll därför man blir nojjig. 
Svar på tråden Orolig..