• Videkorgen

Hur långt innan har man rätt att veta sina arbetstider????

Jag är förskollärare. 
    Arbetar för kommunen.
    Är medlem i lärarförbundet.

Ska börja på en ny arbetsplats och har fanimig inte fått schemat, och jag börjar på måndag!!!!

Hur långt innan har man rätt att veta sina arbetstider och finns det något jag kan göra nu när jag får veta så sent? Finns det ekonomisk kompensation att få/kräva (som jag förstått det?)

• Svar på tråden Hur långt innan har man rätt att veta sina arbetstider????
  • Videkorgen

Som jag har fattat det har man rätt att veta sina arbetstider 2 veckor innan, men jag hittar det inte "svart på vitt" på lärarförbundets hemsida för den är så rörig!!

• Elaifiknow

Varför har du inte fått ditt schema? Vad säger chefen då du frågar?

• Videkorgen

Jag har inte fått något schema pga att dom har inte skrivit något schema. Dom skriver det tydligen idag (!). 
    Men finns det någon som vet svaret på min fråga? 

• Gladskit

Att komma som helt ny och inte ha något schema är en sak. Att arbetsgivaren gör schemaändringar under pågående anställning en annan. I det senare fallet har man rätt att det nya schemat senast 2v innan.

http://www.av.se/fragorochsvar/690.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Tycker dock att det är märkligt att ni inte har diskuterat detta innan. Vid anställningsintervjun när de presenterade tjänsten och verksamheten, eller när du tackade ja till anställningen exempelvis. Varför har du inte hört av dig och frågat? Det borde väl ligga i ditt intresse att få veta hur det är tänkt att du skall jobba? Ekonomisk kompensation lär du inte ha rätt till.   

• Videkorgen
    Gladskit skrev 2013-01-03 12:59:51 följande:
    Att komma som helt ny och inte ha något schema är en sak. Att arbetsgivaren gör schemaändringar under pågående anställning en annan. I det senare fallet har man rätt att det nya schemat senast 2v innan.

www.av.se/fragorochsvar/690.aspx?AspxAutoDete...