• linnéa001

Hur länge får man vara föräldraledig?

Jag känner mig jättedum, men jag förstår faktiskt inte hur lång tid jag kan vara föräldraledig. Min undran är egentligen om jag kan vara föräldraledig i flera år, men utan föräldrapenning. Säg till exempel att jag vill vara hemma i tre år. Kan arbetsgivaren neka?

Jag är uppriktigt nyfiken för om det går att leva på en lön så vore det ju mysigt att få vara hemma (med reservation för att jag ändrar mig). 

"Både pappor och mammor kan med stöd av föräldraledighetslagen vara föräldralediga till dess att barnet är ett och ett halvt år gammalt."

"Rätten till ledighet gäller oavsett om föräldern tar ut föräldrapenning eller inte. Därefter har föräldern rätt till ledighet i samband med att de tar ut föräldrapenning som de har kvar och tillfällig föräldrapenning för att ta hand om sjukt barn."

Som jag tolkar ovanstående så har man efter ett och ett halvt år enbart rätt att vara föräldraledig om man tar ut föräldrapenning. Eller? De första 480 dagarna skulle man kunna vara hemma utan föräldrapenning? 

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur länge får man vara föräldraledig?
  • zemer

Jag tror att man måste ta ut 5 dagar i vecka efter 1 året för att skydda sin sgi. Annars vet jag inte hur det funkar faktiskt..

• Busbellan

Ja, de första 1,5 åren kan du vara hemma oavsett om du tar fp eller inte, efter det kan arbetsgivaren kräva att du tar fp i den utsträckningen du är hemma.
    Visst efter barnets 1-års dag så måste du ta 5 dagar/vecka för att behålla sgi men det är ju frivilligt.
    et man bör tänka på är att om du förlorar din sgi så sänks också din fp efter barnets 2-års dag och du får då bara lägstanivån på de dagar du har kvar tills du arbetat upp en ny sgi  

Mamma till Nora, August och Ella
  • aurora1827

Ja, det är en lite udda lösning, men i teorin skulle du säkert kunna göra som du säger.
    Problemet uppstår snarare när arbetsgivaren säger upp dig. Det är inte så ovanligt. Då kommer frågorna - är du med i facket? Kommer facket hjälpa dig väcka talan i domstol? Om inte, har du råd/kunskap att göra det själv?
    Det är inte så lätt att få rätt mot en arbetsgivare som man skulle kunna tro. Vi har många fina regler i teorin, men i praktiken är arbetstagarens rätt ganska svag.

• Busbellan

ett alternativ kan ju vara att ta vårdnadsbidrag efter barnets 1-års dag om det finns i er kommun då skyddas sgi:n och du har rätt att vara hemma tills barnet är 3 år. Dock måste man innan man får bidraget ha tagit 250 föräldradagar

Mamma till Nora, August och Ella
  • Fridayyy

Sen finns det ju vårdnadsbidrag i vissa kommuner. Så länge du har FP-dagar kvar har du rätt att vara ledig.

• linnéa001
    aurora1827 skrev 2013-01-03 12:33:06 följande:
    Problemet uppstår snarare när arbetsgivaren säger upp dig. Det är inte så ovanligt. Då kommer frågorna - är du med i facket? Kommer facket hjälpa dig väcka talan i domstol? Om inte, har du råd/kunskap att göra det själv?
    Det är inte så lätt att få rätt mot en arbetsgivare som man skulle kunna tro. Vi har många fina regler i teorin, men i praktiken är arbetstagarens rätt ganska svag.
    Jo, det är egentligen det som är huvudfrågan. När har arbetsgivaren rätt att säga upp mig? När har arbetsgivaren inte rätt att neka mig att vara föräldraledig? Jag är inte ute efter att väcka någon talan, jag undrar bara vad lagen säger. Eller är det kanske kollektivavtal som styr? Vi har inte kollektivavtal, men jag är med i facket.

Jag tycker det är ganska intressant, för faktum är att jag inte skulle behöva jobba, utan leva på min man ett tag. Om det sedan är smart eller inte återstår ju att diskutera :)
  • UnikFamilj

Du kan var hemma helt tom 18 månader, efter det måste du ta ut föräldrapenning för tiden du vill vara hemma. Men tar du inte ut några dagar första 18 månaderna, och sedan 5 dagar i veckan därefter så bör det ju räcka tills barnet är 3 år gammalt. Då kan arbetsgivaren inte lagligt protestera.

• pigglet

Kan inte annat än instämma: tills barnet är 18 månader behöver du inte ta ut en enda dag.
    Sedan KAN arbetsgivaren kräva att du tar ut 5 dagar/vecka om du fortsätter vara hemma. Men det är inte alls alla arbetsgivare som bryr sig om att kräva det.

Får man flera barn så "börjar man om från början" med varje barn, då kan man alltså vara hemma många år.

Det är viktigt att man sätter sig in i SGI om man funderar på att nolla den. Vill du skydda din sgi (gäller båda föräldrarna förstås) så behöver man ha någon form av sysselsättning 5 hela dagar/vecka från barnets 1-årsdag. Gör du som i ditt exempel så nollas alltså din SGI när barnet fyller 1 år.
    Blir du eller barnet allvarligt skadat/sjukt så du behöver leva på tfp eller sjukpenning i flera år (maken dog också i bilolyckan tex) så får du INGEN ersättning alls.
    ENDA sättet att få tillbaks din sgi är att ha för avsikt att jobba (heltid, om det är det du gör nu) minst 6 månader.
    Från barnets 2-årsdag sänks också din fp, så du får garantinivå.        

• Gladskit

Det beror helt på din arbetsgivare skulle jag säga. Min uppfattning är att de flesta har noll koll på om de anställda tar ut dagar eller ej. Enligt lag så behöver arbetsgivaren bara bevilja ledigheten förutsatt att du plockar ut fp. Men självklart kan de bevilja ledighet ändå, det är helt upp till dem att besluta. Någon laglig rätt har du dock inte.

Svar på tråden Hur länge får man vara föräldraledig?