• Anonym (TS)

ADHD hos barn och kost (proteindrink osv)

Är anonym då vi inte går på utredning men har ett barn som är lite för aktivt.
    Jag tror inte det är adhd så har tänkt ändra kosten för att se om det hjälper, om det inte blir bättre innan sommaren så kommer vi begära utredning.
    Har googlat och läst på massa senaste dagarna och nu ska vi sätta igång med kostomläggning.

I skolan kommer det bli svårt då vi nog inte kan begära kostomläggning där, men tänker att om man lär barnet att äta rätt så kanske de väljer det rätta själv senare.

Läste att en smoothie med proteinpulver i kan vara bra då vårt barn inte är så bra på att äta frukost. Vilket pulver är bäst? Vill hellst ha så naturligt som möjligt.

Vad ger ni andra som ändrat kosten för mat?

Hur gör ni med godis och läsk? Då vi inte vill ge det men har ett barn som är van att både äta godis och dricka läsk varje vecka. Tänkte på loka och ramlösa istället, är det bättre?

Snacks, läste att inte ens popcorn är bra. Vad ger man då på helgerna?

LCHF läste jag är bra men hur bra är det för ett barn som går i lågstadiet? Kan man köra en lightvariant på det?

Hjälp oss då vi vill hjälpa vårt barn. 

• Svar på tråden ADHD hos barn och kost (proteindrink osv)
  • Anonym

Försök ta bort sockret och inför mycket omega 3 i kosten. Att minska de snabba kolhydraterna är toppen.

Som helgsnacks kan du kanske införa fruktsallad, bär, hemlagad glass osv istället för chips och läsk.

• Anonym (TS)

Kan man köpa omega 3 kapslar och ge kanske?

• Sapato
    Sapato skrev 2013-01-03 16:36:17 följande:
    Ingen mer med tips eller erfarenhet?
    Oj, skrev i fel tråd.. sorry!
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-03 14:08:26 följande:
    Kan man köpa omega 3 kapslar och ge kanske?
    Det finns speciella för barn.

Ett glas mjölk och en fullkornstoast med jordnötssmör är en bra frukost vid ADHD. Eller en proteindrink som du är inne på.

Processat kött, rött kött, fullfeta produkter, snabba kolhydrater och socker är sånt du ska se upp med och endast servera i begränsad mängd.

• Elin 885

en smoothie som jag gör ibland är på följande:
    kvarg
    yoghurt
    banan
    smakbärare t ex jordgubbar eller dylikt.

jag har adhd fick jag veta i vuxen ålder, jag har inte ändrat min kost så mycket jag åt redan ganska nyttigt innan jag fick diagnosen, däremot äter jag mindre godis och ska börja med omega-kapslar.
    jag äter 5 mål mat om dagen och jag tycker att det funkar bäst. frukost,mellis, (träning), lunch, mellis och middag.

• Elin 885

jag har testat att ta linföolja som en shot och helvete vad vidrigt, så kapslar är min rekomendation.

• Anonym

Läs om LCHF och barn och unga här: www.kostradgivarna.se/barn-unga/ Tips på lördagsgodis finns där också. 

Ramlösa ska inte alls ges till barn, välj istället Loka (kolla förpackningen så varnar R själva om det). Minns ej varför. 

Vi köper läsk till barnen om vi har gäster eller så får de en julmust till jul. Men våra har inte adhd, hade de det skulle det bli noll. Jag är så övertygad om att kosten spelar en sån stor roll. Jag försöker hitta andra värden i livet än att det ska kretsa kring vad man stoppa i munnen - så mår jag bäst.  

Jag har adhd, äter inga mediciner men är noga med min kost. Dubbeldos av Omega3 och jättenattljusolja är tillskott att börja med. EyeQ säger många ger skillnad.

Lycka till! 

• Anonym (TS)

Åhh, tack för alla tips.

Vet någon ett bra proteinpulver, vill gärna ha ett så naturligt som möjligt? 

• neuropedagogen
    Anonym (TS) skrev 2013-01-03 13:58:08 följande:
    Är anonym då vi inte går på utredning men har ett barn som är lite för aktivt.
    Jag tror inte det är adhd så har tänkt ändra kosten för att se om det hjälper, om det inte blir bättre innan sommaren så kommer vi begära utredning.
    Har googlat och läst på massa senaste dagarna och nu ska vi sätta igång med kostomläggning.

I skolan kommer det bli svårt då vi nog inte kan begära kostomläggning där, men tänker att om man lär barnet att äta rätt så kanske de väljer det rätta själv senare.

Läste att en smoothie med proteinpulver i kan vara bra då vårt barn inte är så bra på att äta frukost. Vilket pulver är bäst? Vill hellst ha så naturligt som möjligt.

Vad ger ni andra som ändrat kosten för mat?

Hur gör ni med godis och läsk? Då vi inte vill ge det men har ett barn som är van att både äta godis och dricka läsk varje vecka. Tänkte på loka och ramlösa istället, är det bättre?

Snacks, läste att inte ens popcorn är bra. Vad ger man då på helgerna?

LCHF läste jag är bra men hur bra är det för ett barn som går i lågstadiet? Kan man köra en lightvariant på det?

Hjälp oss då vi vill hjälpa vårt barn. 
    Jag hoppas du, Anonym, får ALLT stöd i det här med att prova lägga om kosten!
    Bra sidor att få hjälp på är bland annat www.npif.no/index.php%2FHvordan_kan_proteinintoleranse_gi_symptomer.html och www.npif.no/index.php, vilket är sidor från en stor förening, med läkare bakom sig, som givit tusentals medlemmar ett nytt liv genom att berätta HUR man lägger om kosten och VARFÖR! Andra bra sidor är carmenvillefrance.dk/
    Bra böcker som stöd i kostomläggning kan vara Nu räcker det av Ursula Jonsson, Kärnfrisk familj och Kärnfrisk Mat av Ninke-Bernadette Mauritson (OBS! gäller inte enbart autism - autism kan vara "den värsta" symptombilden på proteinintolerans, läs mer här: www.npif.no/index.php ), Rask af Mad av Carmen Ville France, Mat för barn med autism & ADHD av Annika Röed samt förståelse för VARFÖR kan man få genom den nya boken om VAD mjöl och mjölk gör med våra kroppar - där barn drabbas värst eftersom deras kroppar är under utveckling! Genom Norsk Protein Intolernase Förening (se länkar här ovanför) och sidan om Gluten och mjölk, samt den bok han nu givit ut kan du få ta del av denna förståelse; gluten-celiaki.blogspot.se/2012/07/boken-om-kopplingen-mellan-kost-och.html
    Ge kosten MINST sex månaders möjlighet! HÄR finns en sida på FB där du kan fråga dig fram om HUR: www.facebook.com/groups/NatverketforFriskarebarnochungaNU/
    Lycka till!
    Hör gärna av dig och berätta hur det går!
  • Anonym (TS)
    neuropedagogen skrev 2013-01-04 15:22:45 följande:
    Jag hoppas du, Anonym, får ALLT stöd i det här med att prova lägga om kosten!
    Bra sidor att få hjälp på är bland annat www.npif.no/index.php?name=seksjon%2FHvordan_... och www.npif.no/index.php?name=Vaar_mat_-_vaar_be..., vilket är sidor från en stor förening, med läkare bakom sig, som givit tusentals medlemmar ett nytt liv genom att berätta HUR man lägger om kosten och VARFÖR! Andra bra sidor är carmenvillefrance.dk/
    Bra böcker som stöd i kostomläggning kan vara Nu räcker det av Ursula Jonsson, Kärnfrisk familj och Kärnfrisk Mat av Ninke-Bernadette Mauritson (OBS! gäller inte enbart autism - autism kan vara "den värsta" symptombilden på proteinintolerans, läs mer här: www.npif.no/index.php?name=seksjon ), Rask af Mad av Carmen Ville France, Mat för barn med autism & ADHD av Annika Röed samt förståelse för VARFÖR kan man få genom den nya boken om VAD mjöl och mjölk gör med våra kroppar - där barn drabbas värst eftersom deras kroppar är under utveckling! Genom Norsk Protein Intolernase Förening (se länkar här ovanför) och sidan om Gluten och mjölk, samt den bok han nu givit ut kan du få ta del av denna förståelse; gluten-celiaki.blogspot.se/2012/07/boken-om-k...
    Ge kosten MINST sex månaders möjlighet! HÄR finns en sida på FB där du kan fråga dig fram om HUR: www.facebook.com/groups/NatverketforFriskareb.../
    Lycka till!
    Hör gärna av dig och berätta hur det går!
    Tack för bra tips och länkar

Nu är vi igång med smoothies med protein, idag smög jag ner lite havregryn då vi fick tipset om det där vi köpte proteinet. Tror det funkar bra, känner att vi har en lugnare kille och tror det kan bero på att han nu får i sig mer "mat" än innan. 
  • Anonym

Skippa mjölkprodukter och vete. Googla på gaps diet.

• whitestar

Tips angående helgsnacks.vi brukar ta en sockerfri helg då vi gör grönsaksdipp.Barnen tycker det är jättegott och brukar faktiskt välja det istället för godis ibland!

Svar på tråden ADHD hos barn och kost (proteindrink osv)