• bebis maj 12

Skillnad på vårdbidrag och vårdnadsbidrag?

Vad är skillnaden? Jag har vårdbidrag för sonen,3/4 -dels. Ska det uppges som inkomst till t.ex CSN? Man betalar ju skatt på vårdbidraget,tas det upp i slut skatten?

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • Svar på tråden Skillnad på vårdbidrag och vårdnadsbidrag?
  • Dr Mupp

Vårdbidrag får man om man har ett barn med extra behov eller ökade kostnader.
    Vårdnadsbidrag är nått man kan få i vissa kommuner om man har barn mellan 1-3 år som inte går på dagis. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • bebis maj 12

Men ska vårdbidrag tas upp som inkomst? Tas det med i slutskatte beskedet?

• UnikFamilj

Ja, den skattepliktiga delen av vårdbidraget räknas som inkomst. (Är därigenom också pensionsgrundande tex vilket är rätt bra...)

• bebis maj 12

Ok,då fick jag helt plötsligt en helt annan årsinkomst....måste kontakta CSN ang det... Ser såå fram emot skattebeskedet.. Vad är normal procentsats man betalar på sin inkomst? Har alltid dragit 34% på både lön,föräldrapenning och nu vårdbidraget

• Gladskit
    bebis maj 12 skrev 2013-01-03 16:06:25 följande:
    Ok,då fick jag helt plötsligt en helt annan årsinkomst....måste kontakta CSN ang det... Ser såå fram emot skattebeskedet.. Vad är normal procentsats man betalar på sin inkomst? Har alltid dragit 34% på både lön,föräldrapenning och nu vårdbidraget
    Det beror på vilken skattetabell som gäller där du bor. Skattetabellerna hittar du på Skatteverkets hemsida.
  • pigglet

Enligtmin sgi-handläggare (expert på försäkringskassan alltså) räknas det INTE som inkomst. Det heter vårdBIDRAG och då kan man inte räkna in det i tex sgi.
    Då borde det väl kanske vara samma med csn? Eller hur tänker man? 

• bebis maj 12
    pigglet skrev 2013-01-03 19:22:25 följande:
    Enligtmin sgi-handläggare (expert på försäkringskassan alltså) räknas det INTE som inkomst. Det heter vårdBIDRAG och då kan man inte räkna in det i tex sgi.
    Då borde det väl kanske vara samma med csn? Eller hur tänker man? 

tycker jag med,men då man drar skatt från det så undrar jag..man drar ju inte skatt på barn bidrag
  • UnikFamilj

Nej det är ju ingen sjukpenninggrundande inkomst. Men jag skulle tro att det inte funkar med CSN. Det räknas som inkomst om man snackar maxtaxa, bostadsbidrag (skulle jag tro iaf...), det är pensionsgrundande etc. Sen, googlar man snabbt "vad räknas som inkomst? CSN" så får man det svart på vitt... ;)

Svar på tråden Skillnad på vårdbidrag och vårdnadsbidrag?