• Bina86

Hur mycket dricker era spädbarn?

Jag har en dotter på 9 månader som jag tycker dricker väldigt dåligt. Ett spädbarn i hennes ålder ska få i sig ca 1 l vätska per dygn (spädbarn behöver mer vätska i förhållande till sin vikt jämför med vuxna). Jag ammar henne morgon och kväll men jag har inte mycket mjölk kvar. Skulle tro att det totalt består av max 100 ml. Sen får jag kämpa för att få i henne vätska och vatten går nästan aldrig så det blir ersättning. Hon dricker inte välling och totalt sett får hon i sig max 500 ml per dygn (inkl amning). Sen är det ju vätska i maten också men inte så mycket.Hon äter och dricker ingenting nattetid då hon sover hela nätter från 19.30 till ca 07, som regel. Hon kissar dåligt tycker jag, kanske max 3 kissblöjor per dygn och de är aldrig tunga (om hon inte bajsat i dem). Hon verkar må bra och är pigg så egentligen borde jag väl strunta i det hela men jag tycker att det är konstigt. Hur är era småttisar?

• Svar på tråden Hur mycket dricker era spädbarn?
  • pigglet

Vid den åldern har de mest ammat, så det var inga problem.
    Man brukar säga 1 dl/kg kroppsvikt på barn, så ca 9 dl ska räcka. Puré innehåller mycket vatten, i den köpta är huvudingrediensen vatten! Gröten gör man väl kanske på 1 dl vatten? Ersättning är mest vatten, så det är ju perfekt! 

Att hon kissar så lite kan vara ett varningstecken. En del barn dricker inte mycket, och klarar det utmärkt. Sedan finns det de som faktiskt far illa av det. Mina 3 barn dricker inte frivilligt. Ett av dem fick njursten som 5-åring, förmodligen pga att hon druckit för lite "hela livet". Så nu tvingar vi dem att dricka. (Svårt med en så liten dock) 

• Ripper500

Vår son dricker 500-600ml neocate (ersättning) per dygn, 24h.
    Han är 9 månader, väger 11kg. Äter inget annat. Spyr av all mat.
    Men han går upp i vikt ändå. Så alla är olika.

• TDmamma

Har du provat ge henne svag saft? Det behövs inte mycket saft alls för att vattnet ska få en "godare" smak. Min son drack också dåligt när han var mindre och då testade jag detta, nu dricker han jätte bra, och gillar vatten mycket bättre:)

• Aileen Allannah

Min grabb drack nästan inte alls när han var i den åldern, men enligt sjukvården var det okej, eftersom han fick i sig mycket vätska via maten. Bebisar reglerar ofta det där själva också, och så länge hon är pigg och glad så är det lugnt.

• ELLEoClara

Min tjej började dricka större mängder  när hon slutade med mosad mat / gröt och sånt runt 1- 1 1/2 års ålder.

• Aaglars

Min 8månaders ammar i stort sett bara - så funderar inte över vätska ännu,

• Aaglars
    TDmamma skrev 2013-01-04 00:14:06 följande:
    Har du provat ge henne svag saft? Det behövs inte mycket saft alls för att vattnet ska få en "godare" smak. Min son drack också dåligt när han var mindre och då testade jag detta, nu dricker han jätte bra, och gillar vatten mycket bättre:)
    Nej börja inte med saft!!!!Du bäddar för strider varje gång du vill ge ditt barn ngt osötat.
  • Bina86

Jag förstår tipset om saft men så illa är det inte än. Jag vill helst inte ge något med socker i. Jag har en 2,5 åring också och henne ger jag inte heller saft. Hon dricker ju ersättning och så får hon lite vanlig mjölk också. Jag är inte orolig för henne så men tycker att det är intressant att se om det är andra barn som dricker dåligt också och så verkar ju vara fallet. Jag dricker iof inte så mycket jag heller, har varit dålig på att dricka så länge jag kan minnas. Så det är ju som sagt individuellt.

• Flickan och kråkan

Mina barn har inte heller druckit mycket i den åldern. Inget som direkt oroat mig för de har kissat. Kanske kan det vara läge med lite mer frukt t.ex.....sådan med mycket vatten. Gurkabitar etc. Finns ju vätska i mycket. Min yngsta är helt galen i vatten med lite pressad citron och har alltid gillat det. Äldsta hatar det .

Svar på tråden Hur mycket dricker era spädbarn?