• Anonym

Hur vanligt är det att vara poly amorös i Sverige idag?

Hur vanligt är det att vara Poly amorös i Sverige idag? Och hur vanligt är det att man kan tycka om flera samtidigt och får svårt att välja vem man vill vara med? Tänk om man inte kan bestämma sig? Att man har funderat hur länge som helst men inte kommer fram till något svar,  Vad gör man om man inte kan bestämma sig? Vill ha seriösa svar detta är ingen troll tråd.  Helst från nån som redan är Poly amorös.

• Svar på tråden Hur vanligt är det att vara poly amorös i Sverige idag?
  • Anonym (Polyamorös?)

Vad är polyamorös? Bara uttrycket ger inte ett så seriöst intryck. Om man är gift/sambo och faller för nån annan för det är dåligt i förhållandet man har - är man automatiskt polyamorös då? Många trådar handlar om sådant här på FL och i sextrådarna verkar ibland folk anse att"the sky is the limit" -testa det mesta är ok. Men lever folk så eller samlas de här i vissa forum på FL? Jag tror inte de flesta människor har flera seriösa förhållande på gång samtidigt där de så att säga hamnar en valsituation. Så kan man väl inte leva.

• Anonym (Polyamorös?)

Jag tror inte att de har flera älskare/älskarinnor på gång heller samtidigt heller och känner lika mycket för alla. Klickar väl mer med vissa än andra. Förhållanden utvecklas ju.

• Anonym

Poly amorös har jag hört att det betyder att man kan ha känslor för flera samtidigt och ha flera förhållanden samtidigt. Vet att det finns en mindre grupp i vårt land som är Poly. Det finns olika uttryck för olika saker öppet förhållande kan ja tycka känns samma som poly amorös bara att det är mer lagligt? Eller mer accepterat. Man har ett förhållande men väljer ändå att dejta älska andra samtidigt som man har ett öppet förhållande, man är tsm men ändå inte typ.  Eller bara jag som kollat på fråga olle? Där beskriver dom bla poly amorös.

• Anonym (Polyamorös?)

Kanske inte så många svar för att det inte är så vanligt. Eller så är de ute och date:ar. Ja, inte vet jag då någon som är i ett förhållande och samtidgit går på date:er med annra som de är tillsammans med. Däremot vet jag flera personer som varit i förhållande och blivit kära i någon annan som de träffat på jobbet eller facebook. Men det har slutat med att de lämnat i båda fallen. Och i botten låg dåliga förhållanden dör den ena killen var elak och sur under en lång tid och den andra killen jobbade mkt och tjejen hade allt vardagsslit med barnen (som båda senare fick ADHD Diagnoser) att fixa på egen hand. Så polyamorös, finns kanske sådana personer men i min värld så är de inte direkt så vanliga.

• Anonym (Vet inte)

Jag vet inte om jag är polyamorös då jag aldrig levt under sådana förhållanden men det jag vet är att jag kan älska eller vara förälskad i fler än en samtidigt och att jag kan tänka mig en polyamorös livsstil. Min kärlek och omtanke räcker till fler än en.

• CallGirl

Öppet polyamorösa är det nog få som är. Däremot verkar det inte vara helt ovanligt att vilja ha något på sidan om sitt förhållande... Jag tror således att monogami är ovanligare än vad man tror även om detta är normen i samhället.

• Haskel

Jag är, enligt mig själv iaf, Polyamorös. Jag kan älska och ha känslor för flera kvinnor samtidigt. Detta bryter ofta mot samhällsnormen, men kärleken tar inte slut. Man kan ge flera människor hur mycket kärlek som helst, det enda som sätter gränsen där är tiden. Jag lever förnärvarande med en kvinna, vill fortsätta leva med henne. Men så småningom vill jag ha ett öppet förhållande, om jag ska trivas i längden. Jag har helt enkelt för mycket kärlek att ge, för att bara ge det till en person. Den jag lever med kommer ju alltid vara speciell, och den jag fokuserar på. Hon kommer heller aldirig få mindre kärlek än någon annan kvinna, kärlek finns inte i begränsade mängder.

Hur pass vanligt/ovanligt det är vet jag faktiskt inte, spelar ingen roll för mig. Jag vet att jag inte ensam, men för mig är det inte viktigt att vara vanlig/normal. Jag är den jag är, och är nöjd och stolt över det.

Det är även svårt att säga huruvida man är polyamorös eller inte. Det finns ju inga tester, dåligt med forskning också. Man får läsa och se om det känns som det stämmer på en själv. Polygama människor brukar oftast vilja ha sex med flera, men har bara kärlekskänslor för en person.   

• Anonym

Haskel problemet är att jag kan få känslor för flera samtidigt å detta har hänt mig varenda gång dom senaste åren. Är ca två tre killar som jag har svårt å lämna bakom mig men ingen av dom verkar förstå vad flersamhet innebär, ja skriver då till dom att jag inte kan vara ihop eftersom ja tycker om flera killar men oftast är antalet tre eller fyra killar inte mer än så. så ja har nu valt å vara singel då ja inte kan va ihop me nån utav dem då ingen av dem förstår va ja menar. men samtidigt skulle ja ha svårt för om killen ja blir tsm med skulle ha andra så ja sitter i ett svårt dilemma. Funderar mycket på vad ja är poly amorös, monogam, polygami?  känner mig bara allt mer förvirrad å har ingen å prata med om detta heller. går till en kurator men har inte dragit upp detta till honom han e kille å känner att när vi pratat om kärlek så har vi inte riktigt samma åsikter även om ja håller me honom till en viss del. vet inte va ja ska göra å har krånglat till de för mig känns det som om. Varför är det så fel att älska flera? samtidigt är ja svartsjuk av mig å skulle inte kunna hantera om den ja gillar hade andra så ja är in the middle somewhere :(

• Haskel
    Anonym skrev 2013-01-04 00:44:04 följande:
    Haskel problemet är att jag kan få känslor för flera samtidigt å detta har hänt mig varenda gång dom senaste åren. Är ca två tre killar som jag har svårt å lämna bakom mig men ingen av dom verkar förstå vad flersamhet innebär, ja skriver då till dom att jag inte kan vara ihop eftersom ja tycker om flera killar men oftast är antalet tre eller fyra killar inte mer än så. så ja har nu valt å vara singel då ja inte kan va ihop me nån utav dem då ingen av dem förstår va ja menar. men samtidigt skulle ja ha svårt för om killen ja blir tsm med skulle ha andra så ja sitter i ett svårt dilemma. Funderar mycket på vad ja är poly amorös, monogam, polygami?  känner mig bara allt mer förvirrad å har ingen å prata med om detta heller. går till en kurator men har inte dragit upp detta till honom han e kille å känner att när vi pratat om kärlek så har vi inte riktigt samma åsikter även om ja håller me honom till en viss del. vet inte va ja ska göra å har krånglat till de för mig känns det som om. Varför är det så fel att älska flera? samtidigt är ja svartsjuk av mig å skulle inte kunna hantera om den ja gillar hade andra så ja är in the middle somewhere :(

Tyvärr så ställer det till problem, att älska flera samtidigt. Polygami, otrohet, osv anses som någon väldigt felaktigt. Men kärlek är väl inte något fult, oavsett vem eller hur många man älskar, enligt mig. För mig känns det bäst att ha ett vanligt förhållande, men vill kunna älska flera vid sidan om. Jag vill ju även ha tryggheten som ett vanligt monogamt förhållande. Men det ultimata är ett typ av öppet förhållande med större känslor för en/två älskarinnor. I övrigt är det enklare för mig, jag kan inte känna svartsjuka. Det har jag aldrig kunnat. Jag äger ingen, och är min sambo glad/lycklig så är jag lycklig. Så länge hon visar mig uppskattning och kärlek så får hon vara med vem hon vill, utan att det gör miig något.

För mer privata frågor, kan du även inboxa mig. 
  • LindaM

Vi lever i ett polyamoröst förhållande på 3, det är jag (kvinna) och 2 män, jag är gift med en av dem och vi är alla förlovade med varandra, vi lever tillsammans och har en fungerande vardag, det handlar alltså inte bara om sex utan vi älskar varandra alla 3 och har valt att dela livet med varandra.

Vi har inga sexpartners utöver vårt förhållande utan lever tillsammans alla 3 precis som andra lever 2.

Vi är helt öppna med hur vi lever och berättar gärna när folk frågar. I sverige en väldigt ovanlig form av förhållande men vi är inte ensamma..

Lever livet som polyfamilj med mamma, pappa, pappa och 5 barn www.polyfamiljen.blogg.se
Svar på tråden Hur vanligt är det att vara poly amorös i Sverige idag?