• Anonym (movingmaybe)

Fördelar/nackdelar Ystad? Ni som vet!

Funderar på att flytta dit från Stockholm för jag fastnat för både staden och naturen, varit där alla olika årstider men hur är det att bo där? vart ska man bo? Hur ser arbetsmarknaden ut, måste man pendla till Malmö? Hur är det för barnfamiljer? Vad finns det att göra och se?
    Hoppas det finns några här som kan dela med sig av sina erfarenheter.

• Svar på tråden Fördelar/nackdelar Ystad? Ni som vet!
  • Soffy06

Hej!

Jag är själv född på Österlen inte så långt ifrån Ystad och har gått i skolan där från sjuan till och med gymnasiet och har sedan bott på en del andra orter och en period utomlands. Så för något år sedan så slog hemlängtan till och jag övertygade familjen om att flytta "hem". Jag har bott i stan något år nu. Jag ska göra mitt bästa för att försöka svara på dina frågor! Själv trivs jag mycket bra och tycker att det är en väldigt bra plats att bo med familj. När det gäller arbetsmarknaden är det ju lite svårt att säga för det beror ju på vad du har för utbildning och många här pendlar ju till Malmö för jobbet skull (förbindelserna är bra). Tempot i stan är ju lugnt som du kan förstå och utbudet av kultur och uteliv kan givetvis inte matcha det utbud som finns i större städer men med tanke på stans storlek tycker jag ändå att det är hyggligt. Det är ju för övrigt ganska lätt att sticka in till Malmö. Stans storlek är väl både ett plus och minus: ett minus för att utbud av aktiviteter och kultur är begränsat och plus för att allt är tillgängligt. Jag bor mitt i stan och cyklar till havet på en kvart, det går snabbt att fixa ärenden. Var man vill bo i stan beror ju på vad man gillar (nytt, gammalt, lägenhet, radhus, villa?) och vad man kan/vill lägga på ett boende så det är såklart svårt att säga något om. Skolor och förskolor har gott rykte. Men om jag skulle "koka ner det" så bor jag här för att jag har familjeanknytning, för att stan är mysig och att jag kan bo i en stad men ändå ha närhet till skog och hav. Jag känner ju att det här blev väldigt allmänt men om du har fler frågor så ska jag göra mitt bästa för att svara på dom...

Varför vill du flytta från Stockholm och vad är det i ditt tycke som gör att du tror att Ystad skulle vara ett bra alternativ? 

• Anonym (movingmaybe)

Jag vill flytta för att jag gillar småstadskänslan och just fastnat för ystad, mkt pga av havet och att landsbygden är så vacker. Jag bara blev förälskad, det sa klick. Jag tycker det verkar tryggt och fint där, kommunen verkar satsa på staden och det finns mycket att se och göra. Jag har bott i andra småstäder men inte haft det där klicket och det var mest för att jag behövde bo där just för de tidsperioderna. Ystad verkar praktiskt för det är en småstad men nära storstäder, kan ju alltid åka dit för att handla större grejer. Det enda molnet på himlen är just det här med jobb. Jag funderar på starta eget företag men det är inte lika lätt för min man att få nytt jobb pga av hans bransch.

• Annanax

Vad är det din man jobbar med? Och vad är du själv intresserad av att göra? Eget företag kan man ju absolut driva från de flesta städer. :)

Det är ganska lätt att få in en fot här sommartid, när turistsäsongen är i gång. Ibland kan ju sommarjobb leda till mer, men det finns så klart inga garantier.

Vi flyttade hit för fem år sedan. Min man jobbar i Malmö och jag här i stan. Vi älskar livet i Ystad. Det är tryggt, familjärt och underbart på våren och sommaren!  Vi kan inte tänka oss att bo någon annanstans nu när vi har små barn. :)

Ystad är en ganska svår stad att komma ny till. Man får ta för sig och själv vilja få igång ett umgänge. Min man gick med i en herrklubb och fick vänner den vägen, jag har fått vänner genom dagis och nu senast via en grupp här på familjeliv. Bjud till själva, så tror jag det kommer gå alldeles utmärkt att flytta hit! Och du har ju redan nu byggt upp ett kontaktnät med två personer. :)

Lycka till!

• Anonym (movingmaybe)
    Annanax skrev 2013-02-15 15:50:19 följande:
    Hur har det gått för er i beslutsvåndan?

Jag vill flytta, han tvekar pga sitt jobb. Han vill inte nu. Och jag skaffar inte familj någon annan stans. Kluvet =)
  • Anonym (movingmaybe)
    Annanax skrev 2013-01-27 10:33:25 följande:

Vad är det din man jobbar med? Och vad är du själv intresserad av att göra? Eget företag kan man ju absolut driva från de flesta städer. :)

Det är ganska lätt att få in en fot här sommartid, när turistsäsongen är i gång. Ibland kan ju sommarjobb leda till mer, men det finns så klart inga garantier.

Vi flyttade hit för fem år sedan. Min man jobbar i Malmö och jag här i stan. Vi älskar livet i Ystad. Det är tryggt, familjärt och underbart på våren och sommaren!  Vi kan inte tänka oss att bo någon annanstans nu när vi har små barn. :)

Ystad är en ganska svår stad att komma ny till. Man får ta för sig och själv vilja få igång ett umgänge. Min man gick med i en herrklubb och fick vänner den vägen, jag har fått vänner genom dagis och nu senast via en grupp här på familjeliv. Bjud till själva, så tror jag det kommer gå alldeles utmärkt att flytta hit! Och du har ju redan nu byggt upp ett kontaktnät med två personer. :)

Lycka till!

Tack för ditt svar! Låter helmysigt!!
  • Annanax

Fortsätt prata med maken, så vet du att vi finns här om det blir aktuellt sen. :)

• Anonym (Lollo)

Hej på er! Jag gör ett försök att ta upp tråden igen. Vi smådrömmer också om att flytta till Ystad. Hur har det gått för er? Annanax, vart flyttade ni ifrån då ni flyttade till Ystad och vad fick er att välja just Ystad?

• En annan annonym
    Anonym (movingmaybe) skrev 2013-01-04 20:22:44 följande:
    Jag vill flytta för att jag gillar småstadskänslan och just fastnat för ystad, mkt pga av havet och att landsbygden är så vacker. Jag bara blev förälskad, det sa klick. Jag tycker det verkar tryggt och fint där, kommunen verkar satsa på staden och det finns mycket att se och göra. Jag har bott i andra småstäder men inte haft det där klicket och det var mest för att jag behövde bo där just för de tidsperioderna. Ystad verkar praktiskt för det är en småstad men nära storstäder, kan ju alltid åka dit för att handla större grejer. Det enda molnet på himlen är just det här med jobb. Jag funderar på starta eget företag men det är inte lika lätt för min man att få nytt jobb pga av hans bransch.

Här är några skäl till varför Stockholm blivit olidligt att bo i...om man är normalfuntad!
    Jag är snart en fd Stockholmare...bla pga tokiga cyklister.
     I Ystad har jag inte sett en enda trikåklädd snubbe blåsa förbi, i 70 km/tim, på en 300gams lättmetallshoj för cirka 25 000:-, illröd i ansiktet av ilska för att det inte går  tillräckligt fort.
    I Ystad finns det "vanlig hyfs" där  vinkar till och med cyklisterna till dig när du tar en promenad på stranden.
    I Ystad har jag heller  inte sett någon nybliven mamma med sitt spädbarn hängande i en sele fram på bröstet...sätta sig bakom ratten  i sin spretans nya Volvo och köra ut i trafiken, som här i Stockholm.
    Jag ska inte trötta ut dig med alla anledningar till varför man bör lämna Stockholm om man vill och kan.
    Åh du, kärleken till Ystad är ett gott skäl att bosätta sig där! Lycka till!
    Anledning...
  • Carro N

Hej! En gammal tråd ser jag, skall flytta från Jämtland till Ystad i aug och tror att det kommer bli kanon. Stan verkar väldigt mysig och med bra utbud trots storleken. Jag har fått tillsv anst. Och vi skall bo i stan. Ser verkligen fram emot flytten! :)

• Anonym
    Carro N skrev 2014-06-19 10:09:46 följande:

Hej! En gammal tråd ser jag, skall flytta från Jämtland till Ystad i aug och tror att det kommer bli kanon. Stan verkar väldigt mysig och med bra utbud trots storleken. Jag har fått tillsv anst. Och vi skall bo i stan. Ser verkligen fram emot flytten! :)

Välkommen till Ystad Carro N! Jag flyttade hit i jan, trivs bra men tycker det ibland känns lite litet. Men det är ju nära till Malmö. Vad var det som fick dig att flytta hit?
  • Ältabonu

Hej! 
    Gammal tråd som jag ser plockats upp igen tidigare så jag gör ett försök att fråga dig/er som tvekade till flytt från Stockholm (el annan stad) till Ystad- blev flytten verklighet? Och isf trivs ni? 

Finns det andra här som vill svara på om ni trivs i Ystad och kan upplysa mig om hur det ser ut med aktiviteter för barn i åldrarna 3-7 år? Finns det möjlighet för dem att spela fotboll i lag tex, eller måste man pendla till Malmö el annan ort för sådana fritidssysslor?

Hoppas på svar från någon berörd!!!!!?

Svar på tråden Fördelar/nackdelar Ystad? Ni som vet!