Anonym (movingmaybe) skrev 2013-01-04 20:22:44 följande:
Jag vill flytta för att jag gillar småstadskänslan och just fastnat för ystad, mkt pga av havet och att landsbygden är så vacker. Jag bara blev förälskad, det sa klick. Jag tycker det verkar tryggt och fint där, kommunen verkar satsa på staden och det finns mycket att se och göra. Jag har bott i andra småstäder men inte haft det där klicket och det var mest för att jag behövde bo där just för de tidsperioderna. Ystad verkar praktiskt för det är en småstad men nära storstäder, kan ju alltid åka dit för att handla större grejer. Det enda molnet på himlen är just det här med jobb. Jag funderar på starta eget företag men det är inte lika lätt för min man att få nytt jobb pga av hans bransch.
Här är några skäl till varför Stockholm blivit olidligt att bo i...om man är normalfuntad!
Jag är snart en fd Stockholmare...bla pga tokiga cyklister.
I Ystad har jag inte sett en enda trikåklädd snubbe blåsa förbi, i 70 km/tim, på en 300gams lättmetallshoj för cirka 25 000:-, illröd i ansiktet av ilska för att det inte går tillräckligt fort.
I Ystad finns det "vanlig hyfs" där vinkar till och med cyklisterna till dig när du tar en promenad på stranden.
I Ystad har jag heller inte sett någon nybliven mamma med sitt spädbarn hängande i en sele fram på bröstet...sätta sig bakom ratten i sin spretans nya Volvo och köra ut i trafiken, som här i Stockholm.
Jag ska inte trötta ut dig med alla anledningar till varför man bör lämna Stockholm om man vill och kan.
Åh du, kärleken till Ystad är ett gott skäl att bosätta sig där! Lycka till!