• Rapunzel

Vad låta en 9 mån äta på GC?

Hej !

Reser med 9 mån till Gran canaria och har ställt frågan till sjukvården:

-Vad kan en 9 månaders bebis som inte är havrix vaccinerad äta på Gran Canaria?

Efter blivit runtskickad fick jag svaret av BVC, Bara Burkmat.

Vi skall vara bort 2 v och har ett mjölkallergiskt barn, det skulle innebära 30 matburkar, lika mycket frukt. Kanske 3 Vällingförpackningar och en gröt. Samt mjölkfritt smör och rån.. Inte kul... 

Nån som varit där med ovacc liten och hur har ni gjort? Risken för hepatit A ansens ju inte stor om man läser på själv? Har försökt maila barnmatstillverkare för mjölkfria alternativ utan svar...

Har ni gett frukt och mat? 

• Svar på tråden Vad låta en 9 mån äta på GC?
  • Kodia

Med ett mjölkallergiskt barn hade jag nog inte vågat låta det äta på restaurang, tror jag... I alla fall inte annat än typ ris och potatis. Men att köpa frukt, råvaror, färdigförpackad mat och lokal burkmat känns säkert!

• AnnC

Vi åker till Kanarieöarna med en 8 månaders som är mjölkallergiker imorgon. Vi har med oss mjölkfri gröt och välling samt mat från ellas kitchen på påse. Visserligen är vi bara borta i en vecka, men påsarna tar ju mycket mindre plats än burkar :) kör även fruktpure på påsar!

• mia maria

Då jag reste med bebis i den åldern så tog jag med barnmatsburkar hemifrån, samt gröt. Var borta en vecka.

Sen smakade han ju av min mat också, minns dock inte vad vi åt för detta var ett par år sedan, men man får väl använda sitt sunda förnuft helt enkelt  

• Texas 06

Har ni lägenhetshotell? Isf är det ju enklast att laga maten själva.

• Vaniljkex

Jag hade tagit med mat och frukt, minns att jag hade en hel vaska full med olika sorters barnmat nar vi akte till Mauritius nar storasyster var 7 man och till Thailand nar lillasyster var 6 man. Tog aven med lite burkmat till Bahamas nar storasyster var 18 man, det ar praktiskt att ha nagot som gar fort och som funkar nar de inte vill ata maten pa restaurang. Men om du kan tanka dig att ge dig ut pa jakt efter en mataffar hade jag inte haft nagra betankligheter med att kopa burkar pa plats dar, forutsatt att du tror att du kan hitta nagot som passar. Plastburkar och pasar vager inte sa mycket heller. Om du har en vagnvaska kan du fylla den med mat och bjojor, sa slipper du overvikt.

Svar på tråden Vad låta en 9 mån äta på GC?