• Madde333

Bra områden att flytta till i Lerums kommun?

Hej!

Jag och min man har nu under en tid funderat på att köpa hus i Lerums kommun (vi bor f.n i en hyresrätt i Gbg). Vi har varit där och åkt runt och tittat och även fått lite info från ett par personer vi känner. Vi kommer dock inte ifrån Gbg-området så vi känner inte så många som kunnat ge oss tips om Lerum. Så jag tänkte fråga er vad ni har för tips? Vilka områden är bra respektive mindre bra att bo i? Vi funderade på kanske Lerum, Stenkullen eller Floda, vad säger ni? Vi vill att området vi bor i är tryggt för barn då vi planerar att skaffa barn snart.

Tack på förhand!

/Madde

• Svar på tråden Bra områden att flytta till i Lerums kommun?
  • Tirem

Född och uppvuxen i Lerums kommun så jag har väl ganska bra koll!

Jag kommer från Floda och kan varmt rekommendera denna lilla ort. Bra pendlingsmöjligheter till Göteborg med tåget och priserna på hus är något billigare än i Lerum. Stenkullen är det sällan hus till salu i, lugnt och mysigt samhälle dock finns det inget där bara en massa sporthallen

Lerum är jag lite motståndare till, höga huspriser och ingen särskild mysig centralort!

Själva ha vi precis köpt hus i Gråbo, inte min favoritort p.g.a. Sämre pendlingsmöjligheter men detta avspeglas i priserna på husen. Som vår mäklar sa, om man jämnfördelat priser på likvärdiga hus så kostar de 2 000 000 i Gråbo, 2 500 000 i Floda och 3 000 000 i Lerum!

• Madde333

Ja då förstår jag att du har lite mer koll ;) Jo vi har också märkt att huspriserna skiljer sig en hel del och därför är det mycket möjligt att det blir Floda för vår del, vi får se lite vad som dyker upp! Men om vi snackar områden i Lerum och Floda, vad rekommenderar du då? Bättre/sämre områden? Vart i Floda är du uppvuxen?

• Tirem

Lerum har jag ingen koll på de olika områdena...

Floda däremot

Jag är uppvuxen i Drängsered, perfekt område måste jag säga... Hade ca 4 minuter till tåget, 6 minuter till centrum. Nära till badstranden på rätt sida Sävelången (förlåt alla Hylternabor). När till både låg-, mellan- och högstadieskolorna.

Uddared en extremt barnvänligt område, dock är det en bit ner till centrum och pendeltåget (enda nackdelarna med detta område) Hade gärna bott i Uddared om vi hittat rätt hus när vi letade.

Hylltorna är också jättefint, här går priserna upp en del och många av husen har en otroligt fin utsikt över Sävelången.

Nordåsen är ett litet Wild Card... Ganska mysig och priserna något lägre än Drängered, kanske på grund av att det är längre ner till centrum och tågen.

Berghult, ligger enligt mig, på fel sida motorvägen. Visst de har en egen låg - och mellanstadieskola men de måste gå en bra bit ner till centrum och tåg. Dock finns det många stora och fina hus häruppe och det är ett område som växer men som sagt, för mig som är uppvuxen i Drängesred är det tokfel att bo där

Skallsjö förknippar jag mest med ganska tråkiga radhusområden och är nog det området jag har sämst koll på...

Om vi ska se till priserna så ligger de i denna ordning med högst priser först

Hylltorna

Drängsered

Nordåsen

Uddared

Skallsjö

Hoppas detta bringar lite klarhet

• Madde333

Ååh så snällt, tack så mycket för alla tips!! Ska ge oss ut med bilden snart igen och kolla runt i de olika områdena ;)

• Madde333

Vi var i Lerum och Floda idag och körde runt och kollade i olika områden och Aspenäs är ju helt klart ett område som ligger i topp, frågan är dock om vi har råd med det.. men vi får se vad som dyker upp. Gillar verkligen också Hyltorna i Floda med sjöutsikt ;) Men som sagt, vi får se vad som dyker upp, man får väl inte vara för kräsen heller..

• Tirem
    Madde333 skrev 2013-01-04 16:07:32 följande:
    Vi var i Lerum och Floda idag och körde runt och kollade i olika områden och Aspenäs är ju helt klart ett område som ligger i topp, frågan är dock om vi har råd med det.. men vi får se vad som dyker upp. Gillar verkligen också Hyltorna i Floda med sjöutsikt ;) Men som sagt, vi får se vad som dyker upp, man får väl inte vara för kräsen heller..

Aspenäs är jättefint men snordyrt!

• Svea83
    Tirem skrev 2013-01-04 17:36:14 följande:
    Aspenäs är jättefint men snordyrt!

Jag växte upp där men priserna har nog stigit rejält på senare år! Förut hade ju en "vanlig" familj råd att bo där :)
  • Nenniken

Jag och sambon bor i Lerum ca 5-10 minuters gångväg från Lilla Stamsjön och vi trivs hur bra som helst. Stora tomter, trevliga grannar, massa sjöar med några få gångminutrars avstånd, nära till både Alingsås och Partille/Göteborg samt några få minuter med bil till både ICA som stänger 23 samt Shell/seven11 som har öppet 24/7 om det skulle vara något akut Flört. Skulle definitivt rekommendera att flytta till Lerum :) 

• Madde333

Jo Lerum är fint, men vi tror inte vi kommer ha råd med det.. :(
    Men Tirem! Du hade flyttat till gråbo sa du, hur är det att bo där? trivs ni?

• Förstagången76
    Nenniken skrev 2013-01-18 23:26:06 följande:
    Jag och sambon bor i Lerum ca 5-10 minuters gångväg från Lilla Stamsjön och vi trivs hur bra som helst. Stora tomter, trevliga grannar, massa sjöar med några få gångminutrars avstånd, nära till både Alingsås och Partille/Göteborg samt några få minuter med bil till både ICA som stänger 23 samt Shell/seven11 som har öppet 24/7 om det skulle vara något akut Flört. Skulle definitivt rekommendera att flytta till Lerum :) 

Hej!

Låter ungefär som dit vi kommer att flytta. Men ni bor i hus, eller? Vi har köpt radhus i Hulan, där är det ju nära till ALLT! Pendel, snabbuss, förskola/skola och ICA-n som har öppet så länge som du skriver. Känns underbart!

Hur länge har ni bott i Lerum? Har ni barn som går på dagis/skola där?

:)
    Son född i april 2011 - Väntar syskon, BF 130406 om allt går som vi önskar :)
  • Nenniken
    Förstagången76 skrev 2013-02-15 08:35:26 följande:

Hej!

Låter ungefär som dit vi kommer att flytta. Men ni bor i hus, eller? Vi har köpt radhus i Hulan, där är det ju nära till ALLT! Pendel, snabbuss, förskola/skola och ICA-n som har öppet så länge som du skriver. Känns underbart!

Hur länge har ni bott i Lerum? Har ni barn som går på dagis/skola där?

:)
    Jaa, vi bor precis ovanför hulan upp i skogen vid öxsjön! Finns ett villaområde här uppe - tro det eller ej! hehe! Vi bor i det minsta huset dock ska jag säga dig men maken är snickare så vi har tänkt bygga ut nästa år  :)

Vi har bott här i tre år nu så tiden går!

Vi väntar vår första i september så vi har inte full koll på förskolor här i lerum, förhoppningsvis bygger de en förskola här uppe! Men man vill inte hoppas för mycket :P 

Tror ni kommer trivas jättebra här, finns allt och nära till både gbg och alingsås som för övrigt är en hur mysig stad som helst! :) bodde ni i gbg tidigare? 
Svar på tråden Bra områden att flytta till i Lerums kommun?