• Anonym (123)

Tillfällig lagning sönder?

Gjorde en tillfällig fyllning hos tandläkaren för ca 2 månader sen, igår ramlade allting ut och det finns ingenting kvar. Hur vanligt är detta? Kan man äta och dricka som vanligt eller måste jag vänta tills efter jag varit hos tandläkaren och gjort en ny fyllning? Är det farligt att gå runt såhär, tänkte på bakterierisken och att rötterna är så blottade...

• Svar på tråden Tillfällig lagning sönder?
  • MissMolgan

Om det är en provisorisk lagning för en rotfyllning är det ganska känsligt, ligger det ytligare i tanden är det inte lika stor fara men det beror ju på hur nära nerven man är osv, kan ju finnas en risk för infektion eller smärta.

Jag har själv haft två provisorium som lossnat innan den permanenta lagningen sattes dit, det gick bra! Jag ringde och fick komma och lägga i nytt provisorium som låg i tanden fram tills den ordinarie lagningstiden jag hade.

Jag fick inga infektioner och det har inte påverkat slutresultatet men ring direkt imorgon bitti så du får komma och laga eller lägga i nytt provisorium så fort det bara går!

Jag åt och drack men med försiktighet, tuggade inte på den sidan där den skadade tanden var och åt lättuggad mat för att inte riskera att själva tanden skulle gå sönder mer.

Hoppas det går bra för dig!

• Anonym (123)

Tack för ditt svar. Det är väldigt djupt ner, finns i stort sett ingenting utav tanden kvar inuti utan bara "kanterna" runt om så att säga. Tandläkaren var oklar med om det skulle göras en rotfyllning eller inte, jag skulle komma tillbaka efter 3 månader och då skulle de se ifall det såg bra ut eller om det måste rotfyllas...? Jag blev själv inte mycket informerad alls kring det hela. Jo, jag får väl ringa direkt på morgonen och hoppas på att det åtgärdas snarast!

Svar på tråden Tillfällig lagning sönder?