• sabiha

Autism eller endast hörselproblem(vätska i öronen):hjälp!!

Min son är nu 2år4mån nu och vi fick nyligen veta att han inte hör bra i båda öronen pga vätska som han ska opereras och få rör. han förstår inte det vi säger för att han hör tydligen väldigt dåligt så det förstår jag men han har inte så bra ögonkontakt heller(han tittar dock ej i ögonvrån utan rakt när han tittar) kan hörsel påverka ögonkontakten?? hur var era barn med hörselnedsättning som små??

• Svar på tråden Autism eller endast hörselproblem(vätska i öronen):hjälp!!
  • Jodyanna

Jag har i hela mitt liv haft öronproblem.. Kollar han inte när ni pratar med honom eller har han aldrig ögonkontakt?
    Ifall de är när ni pratar med honom beror de kanske på att han inte hör.. 

• sabiha

han tittar men inte lika intensivt som sina jämnåriga så jag vet inte riktigt om jag skulle höra dåligt själv så skulle jag vara mer observant med ögonen, tänker jag Men det är säkert lättare sagt än gjort och dessutom så han ett litet barn.

• Jodyanna

jaa precis... har ni någon anledning till att tro att han är det?
    jag tror det är pga hörseln, jag blev rätt avstängd när jag var iten och hörde så dåligt...
    de blev liksom jobbigt att vara bland massa folk 

• sabiha

anledningen är talet och ögonkontakten annars är han som vanligt tycker jag. talet som sagt beror ju med största sannolikhet öronen men ögonkontakten vet jag inte riktigt.

• Jodyanna

ja talet är ju med största sannolikhet öronen. säkert ögonkontakten också...när skall dom fixa hans öron?

• sabiha

bestämd tid har vi inte fått ännu men det blir inom 3 mån ung senast mitten av mars. jag ser fram emot det verkligen. undrar om man ser en omedelbart skillnad efter op:en? har du fått rör i öronen?? hur kändes det efteråt isåfall

• Jodyanna

Okej vad bra! Har haft rör massa gånger men hjälpte inte tillslut fick jag transplanterad trummhinna, efter det har de blivit lite bättre, hör dock inte helt bra.
    Tror inte man märker på en gång skillnad efter en op, men går nog ganska fort.
    Finns ju riktigt bra hörapparater nu också om de inte skulle bli bättre :)

• Smilla75

Min dotter fick rör i öronen vid 5,5 års ålder mkt mycket vätska. Hon blev inte direkt bättre pga att trumhinnan var så svullen utan förbättringen gick långsamt men stadigt. Nu ska min 4-åring också få rör. 2,5 åringen pratar knappt men har en språkstörning, jag skulle dock gärna vilja kolla hans öron med tanke på syskonhistoriken. Om din son har en språkstörning så är det ju A och O att han hör bra.

• sabiha

smilla75: har 4 åringen också vätska i örat?? har ni kollat hörsel på 2,5 åringen också eller har han bara språkstörning??
    när började din 5 och 4 åringar prata och hade dem då hörselnedsättning?? många frågor:))

Svar på tråden Autism eller endast hörselproblem(vätska i öronen):hjälp!!