• Anonym

Hur friar man om man redan är förlovad ?

Vi har varit förlovade i snart 10 år.....

Jag funderar på att fria men hur gör man med ringen då ? 

Vi har ju redan en förlovsningsring, och jag tänker att vigselring är roligare att kolla ut tillsammmans ....

Hur hade ni gjort ?

Kan man köpa ngt annat smycke till henne ?               

• Svar på tråden Hur friar man om man redan är förlovad ?
  • Anonym (gift)

Ska du fria igen menar du? Vem friade förra gången?

• flowerheart

Är inte själva förlovningen frieriet? I gamla tradition så förlovar man sig för att gifta sig inom ett år.

Idag är det kanske längre mellan förlovning och giftemål, men i och med förlovningen så har man friat.. I alla fall så jag har lärt mig. 

• Anonym

Ja...eller !??! :)

Vet inte riktigt hur man går tillväga men det känns som att jag vill fria.....ställa frågan.....hon kanske e nöjd med att vara förlovad bara ...!?

När vi förlovade oss för 10 år sen var då var det något vi bestämde tillsammans att vi skulle göra....(vi var inte så gamla då)

Nu 10 år senare står vi här.......fortfarande förlovade men ogifta.....        

• La Lola

Ni ska ju bara bestämma ett datum för bröllopet.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym

Förstår det....men det känns som jag vill göra en "grej " av det...överraska sambon som trott att har det inte blivit ngt bröllop på 10 år så kommer det aldrig bli....

• PiOmiO

Gå till en butik som du tycker är bra och där du kan tänka dig att köpa alliansringarna, be att få låna en utav deras visnings ex som inte är äkta. De allians/vigselringar man provar i affären är ju inte äkta, Tror det kallas atrapp ringar
    Be att få den i en ask så att du kan "fria" med den och sedan gå tillsammans till butiken och titta ur VAD ni vill ha för ringar=) Tjejen blir nog överlycklig.. vi som vill ha lite koll och gärna vilja vara med och bestämma hur vår framtida ring som ska pryda fingret ska se ut.

Kom nu på ngt riktigt storslaget sätt att fria på.! Jag håller med dit, vi kom också fram till att vi skulle förlova oss när vi var ganska unga, klart man kan Fria igen! =) och då menar jag Giftemålet.=)

Lycka till !

IVF-bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Patricia Sandell93

Bjud ut henne på restaurang, köp något fint smycke, och sen mitt i maten så kan du ju ställa frågan "älskling vill du bestämma datum med mig så att vi kan gifta oss"

Ja eller liknande hehe, lycka till. :)

• fab

Tycker det är romantiskt av dig! Har det gått så lång tid och ni mer bara bytte ringar sist är det väl härligt med ett ordentligt frieri! Antingen köper du en tillfällig ring som går att byta in utan större kostnad eller så gör du det helt enkelt frieriet utan ring. Det är det ju många som gör oavsett förlovning eller ej.

• Mumu

Om du frågar mig så behövs ingen ring, utan bara att frågan ställs. Välj ett riktigt speciellt tillfälle, så blir det nog bra. Gå ut på fin restaurang eller laga en riktigt lyxig middag hemma, drick lite champagne. Skulle funka på mig ...

Vi har också varit förlovade i evinnerliga tider och jag VET att många anser att man bestämt att gifta sig iom förlovningen, men faktum är att vi (och många andra med oss) inte lägger den innebörden i en förlovning. För oss krävs det också ännu ett steg för att komma till giftemål, antingen att någon "friar"/frågar eller att vi bestämmer oss för det.

• Anonym

Tack för alla era förslag !! Kom gärna med fler :) Känner oxå att det krävs ännu ett steg...men vi är på väg ditåt :)

• Mumu

Jag kan komma med fler förslag !

Jag och min sambo åker på ett speciellt spa en weekend varje år. Han skulle gärna få fria där. Sist när vi kom dit hade han beställt en flaska champagne och en korg med snacks och torkad frukt och choklad som stod och väntade på oss när vi kom till rummet. Det hade varit ett bra tillfälle.

Packa en picknickorg med hennes favoriter, ta med henne upp på ett berg med utsikt över stan och fria i solnedgången. Funkar även på vintern.

• Chridhe

Jag och min sambo förlovade oss för att vi ville vara förlovade. Inget med vare sig frieri eller bröllop att göra. Det kändes bara mer seriöst och speciellt än att bara vara ihop. (Vet att det inte ska vara så, men så var det för oss, och säkert för fler) Men på skottdagen friade jag till honom och han sa ja :) (Bröllop blir det nog till sommaren)

• Dixie

Men om man har förlovat sig har man ju redan lovat varandra att gifta sig, ett frieri är ju meningslöst...... Däremot är det kanske dags att bestämma datum för bröllop!

• gosnosen

Varför skulle man inte kunna fria fast man är förlovad!? Tycker det låter som en utmärkt idé att fria :)

Du behöver ju inte ha varken ring eller smycke utan bara säga vad du känner för henne och ställ frågan :)

• Justlittleme

Vi är förlovade och varit i 8 år i feb. På tolvslaget på nyårsafton friade han. Vi planerar bröllop i sommar ett enkelt. Så bara fråga :)

• flodda

Min sambo bjöd ut mig på en fin restaurang och gav mig en smyckes ask över bordet och när jag öppnade den var det en fin lapp där det stod vill du gifta dig med mig? jag blev väldigt överraskad eftersom man hade föreställt mig nåt smycke i en sån askSkrattande sedan gav han mig en till ask där det låg ett halsband med ett hjärta gjord av en speciell sten. ringen väljer vi tillsammans Skrattande

Lycka till

• Anonym (gör det du känner)

Klart du kan hitta på något roligt trots att ni redan är förlovade. Jag och min man var förlovade i 7 år innan vi gifte oss, men det var ingen som friade till nägon, vi liksom bara bestämde. Det är ju jätteolika hur man är som person, men eftersom du vill fria vet du förmodligen att din tjej kommer att uppskatta det. Jag hade bara tyckt att det hade varit pinsamt om min älskling hade friat. Men sen är jag ett jäkla kontrollfreak också ;)

Det var nog längesen majoriteten tyckte att man måste gifta sig bara för att man förlovar sig. Nu är ju förlovning mer bara en mysig grej.

• Pluttfamilj

Vi förlovade oss igen då vi bara var 16 år första gången och inte ens hade ringar. Jag köpte en ring som jag graverade med "Vill du gifta dig med mig *hans namn*?" som jag gav till honom när vi firade 5-års dag! Gifta är vi dock inte ännu, och bråttom har vi verkligen inte! :)

• Hemligast
    Anonym skrev 2013-01-04 11:23:30 följande:
    Ja...eller !??! :)

Vet inte riktigt hur man går tillväga men det känns som att jag vill fria.....ställa frågan.....hon kanske e nöjd med att vara förlovad bara ...!?

När vi förlovade oss för 10 år sen var då var det något vi bestämde tillsammans att vi skulle göra....(vi var inte så gamla då)

Nu 10 år senare står vi här.......fortfarande förlovade men ogifta.....        
    Gör något romantiskt, en mysig middag eller nåt som ni gillar och så säger du att nu har vi ju varit förlovade i 10 år och jag älskar dig bara mer och mer och jag vill ta steget fullt och och gifta mig med dig. Då blir det ju som en frieri men mer att ni planerar det faktiska bröllopet.

Sen kan ni väl gå tillsammans och titta på vigselringar som en del i bröllopsplaneringen.
Svar på tråden Hur friar man om man redan är förlovad ?