• emms

    Jag är van tung styrketräning men är nu gravid

    Finns det någon som sysslar med tung styrketräning här?
    Känns som om jag är och letar i en djungel. Googlar runt och läser men alla råd är olika. Jag pratar då om träning och graviditet men kanske någon här kan ge lite tips eller relatera till sitt eget liv. Barnmorskorna har ju sagt sitt men jag tvivlar att råden gäller de som tränar mer och hårdare än gemene man. 
    Mitt läge: Jag har elitsatsat inom styrkelyft (SM guld och några SV-rekord) och tävlat i fitness men har ett uppehåll nu då pga graviditet och tidigare missfall.. Förra svängen jag var gravid så tränade jag på som vanligt, inte tills jag dog men rätt hårt ändå. Nu törs jag inte riktigt köra på lika hårt ifall missfallet hade något med det att göra. Hur bra är tunga knäböj, mark och bänk när man är gravid? Nu är jag i vecka 6 och det är väl dags att börja använda hjärnan lite och inte pressa kroppen allt för mycket.
    Finns det någon här som kan relatera till hård träning?
    Jag har även ett tungt jobb som brandman men är just nu flyttat till att icke åka utryckning då jag enligt AFS får utföra rökdykning och dylik. 
    Nu har ni ett litet hum om hur jag lever och förstår att jag kanske i detta läge har lite svårt att se vart gränserna går. Träning för mig har alltid gjort "ont" och jag är van att pressa mig själv :)
  • Svar på tråden Jag är van tung styrketräning men är nu gravid
  • XcsM
    emms skrev 2013-01-04 11:24:25 följande:
    Finns det någon som sysslar med tung styrketräning här?
    Känns som om jag är och letar i en djungel. Googlar runt och läser men alla råd är olika. Jag pratar då om träning och graviditet men kanske någon här kan ge lite tips eller relatera till sitt eget liv. Barnmorskorna har ju sagt sitt men jag tvivlar att råden gäller de som tränar mer och hårdare än gemene man. 
    Mitt läge: Jag har elitsatsat inom styrkelyft (SM guld och några SV-rekord) och tävlat i fitness men har ett uppehåll nu då pga graviditet och tidigare missfall.. Förra svängen jag var gravid så tränade jag på som vanligt, inte tills jag dog men rätt hårt ändå. Nu törs jag inte riktigt köra på lika hårt ifall missfallet hade något med det att göra. Hur bra är tunga knäböj, mark och bänk när man är gravid? Nu är jag i vecka 6 och det är väl dags att börja använda hjärnan lite och inte pressa kroppen allt för mycket.
    Finns det någon här som kan relatera till hård träning?
    Jag har även ett tungt jobb som brandman men är just nu flyttat till att icke åka utryckning då jag enligt AFS får utföra rökdykning och dylik. 
    Nu har ni ett litet hum om hur jag lever och förstår att jag kanske i detta läge har lite svårt att se vart gränserna går. Träning för mig har alltid gjort "ont" och jag är van att pressa mig själv :)
    Jag vet inte om jag skulle kunna vara till någon hjälp, men tänkte skriva ändå..
    Jag tränar på hög nivå fast inte inom styrkelyft, utan längdskidåkning. Blev gravid i somras man som skidåkare har sin allra intensivaste och tuffaste träningsperiod.
    Fick reda på min graviditet väldigt sent (v12) och under mina första 12 veckor tränade jag mellan 20 och 30 timmar i veckan. Att man skulle få missfall för att man pressar kroppen under träningspass tror jag absolut inte, tidigt missfall beror på något fel i utvecklingen hos fostret och är inget man kan påverka av det jag förstått.

    Jag körde på helt som vanligt ända fram till vecka 18-20. Då minskade jag gradvis på magträning och tunga lyft där ryggen var inblandad (knäböj, marklyft osv) eftersom jag fick känningar i svanken och ont efter träningen. I övrigt slutade jag springa i v18, för att undvika framtida komplikationer med löpningen eftersom relaxin-hormonet i kroppen ökar kraftigt kring v18.

    I övrigt kör jag faktiskt helt som vanligt (vecka 29 idag). Alla tunga lyft som inte involverar ryggslutet kör jag, kör också intervaller på cykel, crosstrainer, rullskidor och längdskidor. Utöver det simning och stavgång i backar. Blir kring 12-14 träningstimmar i veckan

    Vet inte om detta hjälper dig så mycket eftersom vi sysslar med helt olika idrotter, men kanske kan det hjälpa lite i alla fall Förstår att det känns läskigt med träningen efter missfallet, och om du känner så kanske du kan ta det lite lugnare fram till v12 när den största missfallsrisken är över? Även om du som sagt inte behöver vara orolig att din bebis skulle fara illa av att du tränar, det är väl snarare tvärtom.
    Lycka till med graviditeten!  
  • Gladskit

    Jag har absolut inte varit på din nivå, men ändå över medelmotionären skulle jag säga. Och jag tycker att man måste utgå från sin egen kropp och sina förutsättningar. En otränad person som blir gravid kan inte börja gå på body pump eller löpträna fyra dagar i veckan. Om däremot en tränad person som är van fortsätter att träna som hon gjort innan så är det en helt annan sak.

    Sen är det nog få övningar som är direkt farliga. Många övningar rekommenderas ej då bäcken och leder blir mer och mer mjuka/instabila ju längre man går i graviditeten (för att förbereda för förlossningen). Som utfall tex. Men jag körde utfall så länge det kändes bra för mig, vilket var tom 4-5v före förlossningen. Samma sak med marklyft och frivändningar med stång. Jag körde inte lika tungt och inte lika snabba rörelser som innan utan anpassade mig efter vad som kändes bra.

  • Eniara

    Jag styrketränade fram till 7e månaden utan problem. Inte på någon hög nivå utan vanlig svensson 2-3ggr i veckan. Men som redan i princip sagts, har du tränat hårt innan så klarar din kropp det som gravid också. Senare i graviditeten blir det förstås kämpigare men då reglerar man ju träningen av sig självt. Orkar man inte så orkar man inte. Träningen är alltid bra så länge det känns bra. Jag hade gärna tränat tom månad 9 men jag blev lat mot slutet :)

    Det är absolut ingen fara för barnet. Däremot kan man, som alltid, skada sig själv och det är lite lättare att göra det som gravid. Jag fick hjälp på mitt gym med att byta till maskiner där min mage inte var i vägen och där jag inte belastade bäckenet för hårt. Men det var för min skull, inte för barnets. Den sista som tar skada är barnet. Det är ju som en liten parasit där inne :) Styrketräning orsakar inte missfall.

    Den enda träningen man direkt avråds från för barnets skulle är träning där man riskerar slag mot magen.

  • missL

    Jag har kört på med ganska brutal styrketräning 5 dagar / vecka innan jag blev gravid. Nu är jag i vecka 9 och har inte tränat sedan jag fick reda på det, först och främst för att jag har vart extremt trött men också för att jag lätt kunde få blödningar när jag körde tunga knäböj och pressar av olika slag. Också om jag körde löpintervaller....

    Därför vågar jag inte riskera något just nu.

    Jag tror att detta svaret är det rätta och kommer själv att träna efter det när orken kommer tillbaka: Kör så hårt du känner att din kropp klarar.
    Jag kommer pressa mig minst lika mycket under kommande arm/axelpass eftersom det knappast lär påverka barnet, däremot kommer jag uppenbarligen inte göra detsamma på benpasset...     

  • emms

    Tack för alla svar :) har läst men sitter mest på FL genom mobilen så att göra något långt inlägg till svar ids jag inte :)

  • Februari

    Jag kan inte precis svara på dina frågor men känner igen mig i din situation. Jag tränar styrkelyft, tävlade i helgen och är gravid i vecka sju. Jag tror och har läst att om man utför träning som man är van vid ska det inte vara någon fara om till cirka vecka 18-20 kan man träna någorlunda som vanligt. Är fostret friskt får man inte missfall på grund av träning. 

    Jag tänker inte tävla mer nu förrän efter graviditet och så och kommer väl träna lite lättare från och med nu. Lättare på så vis att jag anpassar träningen efter vad kroppen orkar. Jag kommer inte köra maxtungt utan öka repsantalet istället. Vet inte om jag kommer köra marklyft så länge till eftersom det belastar ländryggen men lättare marklyft kör jag ett tag till, samma med knäböj. Bänk kommer jag fortsätta köra tungt men inte brygga som jag gör nu. 

  • Februari

    Förresten, min graviditet är inte officiell på klubben och så, så skulle du känna igen vem jag är snälla säg inget. 

  • mia 81

    Jag tränar tungt och ha tidigare tävlat i BB. Jag tränade styrketräning båda mina graviditeter fram tills 1 vecka innan bf. Jag sänkte vikterna undan för undan och höjde istället antal reps för att trötta ut mig. Jag körde på för mig lättare vikter men för någon som inte är van hade det fortfarande varit tungt Jag tror bara att det gäller att lyssna på sin kropp för du känner ju bäst själv vad du klarar av. Av MVC får man inte så mycket råd då de ju mycket sällan har kunskap ang tyngre träning. Anpassa övningar allt eftersom och var försiktig med böjen längre fram (och även efter ) då man blir mjuk i fogarna och i slutet kan det vara svårt att ligga på rygg så då får man anpassa bröstövningarna. Själv hade jag stora problem med foglossningar och kunde inte ens ta en promenad så jag hade blivit tokig om jag inte gymmat. Körde varmvattensgympa också iof. Var bara lyhörd för din kropps signaler och lycka till med graviditet och träning!


    Min bloggsida om mitt liv med barn,träning och lite annat mnaess81.blogspot.se/
  • tassa_

    Lyfter upp denna tråd igen!

    Hur har det gått för er tyngdlyftare?? 

    Även jag lyfter tungt och håller med om att det är en djungel att hitta vettig information!!
    Jag har fått ett tidigt missfall, och under mina första veckor som "gravid" körde jag på som vanligt med tunga mark och knäböj. Även om man håller ett kraftigt buktryck har jag svårt att tro att livmodern skulle pressas ihop så pass att det kan orsaka ett missfall? Eller? Har ni hittat mer information?

    Att lyssna på kroppen är ju såklart rätt, men såhär i början är ju knappast fysiken förändrad?

  • tassa_

    Vet inte om jag vågar se min historia som "facit", men vill ändå dela med mig, och gärna höra fler erfarenheter!

    Jag har länge kört tung styrketräning, med lyft och pressar, med tunga vikter och mycket buktryck. Jag har försökt att bli gravid i några månader, under den tiden har jag tagit det lite lugnare.

    Tillslut blev jag äntligen gravid, fick i vecka 6 träffa barnmorska och frågade om just styrketräning och tunga lyft. Hon sa att det är bra att träna som vanligt om det känns bra, och vila om det behövs!

    Glad i hågen åkte jag till gymmet dagen efter, när bäbisen äntligen fått fäste vågade jag lyfta tungt igen! Kände mig stark och pigg!

    En timme efteråt kom lite, lite blod, inget konstigt? Barnmorskan sa det kunde hända.

    Dagen därpå brakade floden loss, och nu sitter jag med tom livmoder igen...

    Känns okej, men jag är arg! Det är nu för mig helt klart att tunga lyft och missfall hör ihop!

    När barnmorskan säger att tunga lyft går bra om det känns bra, och att man ska träna som vanligt om det känns bra, vet hon vad hon menar då?! Hon vet nog inte ens vad ett marklyft är..?

    Jag gjorde tunga marklyft, 80% av Max, 4-5 repetitioner, men ordentligt buktryck.

    Ni starka tjejer, jag vill bara lyfta ett varningens finger! Det verkar ha gått bra för flera av er uppenbarligen. Men jag tänker inte ta fler risker, mitt missfall hängde så solklart ihop med tunga marklyft!

  • mnu

    TACK för att du delade med dig Tassa_!!!!

    Jag kom precis hem efter ett tungt pass marklyft, gjorde nya PB idag, gick på toa... Nu är det vad det är. Jag skulle få min mens imorgon, men den kom idag.

    Jag har pratat med min gynekolog om detta, det ska vara ok att lyfta 70% av maxvikt!

    Kvinnor som vill bli gravida och är i början av sin graviditet ska inte maxa ! Så är det bara. Ägget får inte en chans att fästa när man tränar så hårt.

    Förra året fick jag missfall, barnmorskan sa då att jag inte ens ska bära 2 liter mjölk hem när jag är i tidigt stadie, dvs v 4-v7. Det gjorde mig skitarg för jag trodde ju jag framkallade mitt missfall för att jag hade tränat dagen innan (lätt styrka, inget tungt)

    Jag känner verkligen att jag har fått svar på mina frågor genom denna tråd, tack till alla som skrivit.

    Nu ska vi ta nästa steg och påbörja hormonbehandling, jag kommer inte träna tungt under maj månad iaf.. Får se hur det går.

Svar på tråden Jag är van tung styrketräning men är nu gravid