• Sweno

Mitt barn blir ofta biten på dagis

Mitt barn är 2 år och blir ofta biten. Alltid av samma barn som jag har förstått det. Personalen säger inte så mycket om det. Idag när jag hämtade så har mitt barn två stora bett med full tandrad på armarna, ett halvt på ena kinden och tre långa blodiga repor på andra kinden. 

Jag vet inte hur jag ska hantera det. Ska jag uppmärksamma att oj oj lilla vän har du ont där och där när barnet själv visar att det är ont.

Jag förstår att personalen inte vill prata om det annat än att de säger att de försöker vara observanta, men det händer ofta. Känns rätt olustigt. 

Hur hanterar man detta? 

• Svar på tråden Mitt barn blir ofta biten på dagis
  • niagara

Att det inte är okej. Säg ifrån!!! Skulle aldrig acceptera att mitt barn blev biten. Ett bett hade jag markerat för, återkommande hade jag ställt till ett jävla liv...

• Tuffen

Du ska självklart kräva att de punktar det bitande barnet. Ditt barn ska inte behöva bli bitet om och om och om igen, det är ju hemskt! Stå på dig. Om det inte hjälper, be att få ett möte med rektorn på förksolan och kräv att ditt barns säkerhet ses över. Vem vill bli biten på "jobbet" var och varannan dag??? 

• jwrh

Jag hade krävt att personalen punktmarkerade barnet som bits! Så där får det verkligen inte gå till. Skulle du vilja bli biten varje dag på ditt jobb? Gå vidare om personalen inte ser allvaret. 

• RöttÄrSött

Ofta är det svårt att räcka till som personal med bitbarn, klaga högre upp! Som personal viftas man bort medan cheferna lyssnar på föräldrarna.

Sedan skulle jag höra om hur personalen arbetar. Min son blev biten flera gånger av ett barn. Den (idiotiska) personalen tyckte då att min son måste lära sig att barnet ville krama honom och inte värja sig (det var alltså min sons fel att han blev biten). Har man en sådan attityd kommer man inte lösa bitproblem.

Vi bytte förskola till en som respekterade att min son inte ville att andra barn skulle vara så nära utan stoppade de andra barnen.

• Alisa

Kräv att personalen punktmarkerar barnet. 
    Jag hade "det bitande barnet" ett tag, dottern då två år. Personalen punktmarkerade henne, lyfte bort henne så fort de såg tecknen på att hon skulle bitas och efter ett tag slutade hon. Personalen var mycket bra mot både min dotter och det andra barnet. 

• Sweno

Det har pågått sedan november och det är i alla fall ett tiotal gånger. Obs det är inte bara mitt barn som blir bitet, men det är ett barn som biter som jag förstått det. 

De säger att de försöker punktmarkera, men som de sa idag: det händer så fort. Jag förstår att de inte kan vara hur många som helst hela tiden och att bajsar ett barn ner sig och att ett annat precis gör illa sig så finns tillfället där utan tillsyn. Jag förstår att det kan hända, men det känns jobbigt när en 2-åring blir "misshandlad" på dagtid. Samtidigt som jag har hört hus traumatiskt det kan vara för den "andra sidan" också, så jag klandrar inte barnet. Jag klandrar inte någon. 

Men hur jag än vänder på det känns det skit.  

• Quila
    Sweno skrev 2013-01-04 17:16:42 följande:
    Det har pågått sedan november och det är i alla fall ett tiotal gånger. Obs det är inte bara mitt barn som blir bitet, men det är ett barn som biter som jag förstått det. 

De säger att de försöker punktmarkera, men som de sa idag: det händer så fort. Jag förstår att de inte kan vara hur många som helst hela tiden och att bajsar ett barn ner sig och att ett annat precis gör illa sig så finns tillfället där utan tillsyn. Jag förstår att det kan hända, men det känns jobbigt när en 2-åring blir "misshandlad" på dagtid. Samtidigt som jag har hört hus traumatiskt det kan vara för den "andra sidan" också, så jag klandrar inte barnet. Jag klandrar inte någon. 

Men hur jag än vänder på det känns det skit.  
    Usch va jobbigt ,men om förskolan vet att detta barn är problem med så borde dom väll kunna eliminera olyckorna lite ?
    jag jobbar som dagmamma och har nyligen haft ett bitbarn i min grupp ,och absolut är det svårt att hinna med då det går så snabbt men man inser ju snabbt i vilka lägen barnet tar till bitandet och kan ju på det sättet lära sig att hinna innan olyckan skerGlad 
Svar på tråden Mitt barn blir ofta biten på dagis