Kommer jag få ett friskt barn?
Hej.
Jag och min pojkvän är båda 20 år.
Vi har varit tillsammans i 4 år och har haft det jättebra. Efter att jag gick ner i vikt i somras efter ätit nyttigt och tränat regelbundet, så var jag jätte nöjd med min kropp. Gick bara ner 5 kg. Vägde när jag startade 65 kg. Inte mycket, men jag var nöjd :) Sen blev jag lat och gick upp 2-3 kg, bestämde mig för att träna seriöst igen men gick ändå inte ner i vikt. Ok det kunde jag ta, men att jag sen GICK UPP i vikt så fattade jag ingenting.
Jag hade inte haft mens på flera månader, ungdomsmottagningen sa att det var pga att jag åt ppiller jag inte fick mens, och skrattade lite när jag frågade om det kanske betydde att jag var gravid. När jag var i v 16 (ovetande om att jag var gravid) så gjordes en vaginal undersökning + tryckande på magen när jag var hos UM. Jag hade ont, därför jag ville bli undersökt. Men allt såg så bra ut sa hon. Inga fel där inte! Hon missade alltså att jag hade ett barn i magen...
Jag släppte tankarna om att jag var gravid, men sen när jag märkte att jag hade gått upp i vikt efter att jag hade försökt gå ner i vikt så bestämde min pojkvän och jag att vi gör ett grav. test. Och ja, det visade ju att jag var gravid! Gick på UL undersökning och jag var i v 20.
Nu är vi jätteglada över att vi ska bli föräldrar, till en liten flicka!
Våra familjer stöttar och alla är så glada över dehär. Ett mirakel kan man säga, det var meningen att vi skulle få en liten dotter april 2013.
Och nu kommer jag till det vi båda är rädda för.
Jag slutade röka 1 månad innan graviditeten startades. Rökte 2-3 paket/veckan innan jag slutade.
Under mina 20 v som ovetandes om min graviditet har jag:
Rökt några ggr i månaden
Druckit Max 3 stora glas cider/månaden
1 gång blivit full, på sprit
Ätit ppiller under 20 v av graviditeten
Är så orolig över att detta har skadat våran bebis!
På UL har allting sett jätte bra ut, och hon ser så friskt ut. Växer som hon ska, väger som hon ska. Hjärtat, lungorna, hjärnan, allting ser jättebra ut säger dom. Men kan ändå inte sluta oroa mig!
Någon mer än jag som har varit ovetandes om sin graviditet under 20 v? Tror ni att det kan vara några fel på våran bebis?
Självklart har jag inte rört alkohol/cigg sen dagen jag fick veta att jag var gravid.