• Bornbyapril

Kommer jag få ett friskt barn?

Hej.

Jag och min pojkvän är båda 20 år.
    Vi har varit tillsammans i 4 år och har haft det jättebra. Efter att jag gick ner i vikt i somras efter ätit nyttigt och tränat regelbundet, så var jag jätte nöjd med min kropp. Gick bara ner 5 kg. Vägde när jag startade 65 kg. Inte mycket, men jag var nöjd :) Sen blev jag lat och gick upp 2-3 kg, bestämde mig för att träna seriöst igen men gick ändå inte ner i vikt. Ok det kunde jag ta, men att jag sen GICK UPP i vikt så fattade jag ingenting.
    Jag hade inte haft mens på flera månader, ungdomsmottagningen sa att det var pga att jag åt ppiller jag inte fick mens, och skrattade lite när jag frågade om det kanske betydde att jag var gravid. När jag var i v 16 (ovetande om att jag var gravid) så gjordes en vaginal undersökning + tryckande på magen när jag var hos UM. Jag hade ont, därför jag ville bli undersökt. Men allt såg så bra ut sa hon. Inga fel där inte! Hon missade alltså att jag hade ett barn i magen...

Jag släppte tankarna om att jag var gravid, men sen när jag märkte att jag hade gått upp i vikt efter att jag hade försökt gå ner i vikt så bestämde min pojkvän och jag att vi gör ett grav. test. Och ja, det visade ju att jag var gravid! Gick på UL undersökning och jag var i v 20.

Nu är vi jätteglada över att vi ska bli föräldrar, till en liten flicka!
    Våra familjer stöttar och alla är så glada över dehär. Ett mirakel kan man säga, det var meningen att vi skulle få en liten dotter april 2013.

Och nu kommer jag till det vi båda är rädda för.
    Jag slutade röka 1 månad innan graviditeten startades. Rökte 2-3 paket/veckan innan jag slutade.

Under mina 20 v som ovetandes om min graviditet har jag:

Rökt några ggr i månaden
    Druckit Max 3 stora glas cider/månaden
    1 gång blivit full, på sprit
    Ätit ppiller under 20 v av graviditeten

Är så orolig över att detta har skadat våran bebis!
    På UL har allting sett jätte bra ut, och hon ser så friskt ut. Växer som hon ska, väger som hon ska. Hjärtat, lungorna, hjärnan, allting ser jättebra ut säger dom. Men kan ändå inte sluta oroa mig!

Någon mer än jag som har varit ovetandes om sin graviditet under 20 v? Tror ni att det kan vara några fel på våran bebis?

Självklart har jag inte rört alkohol/cigg sen dagen jag fick veta att jag var gravid.

• Svar på tråden Kommer jag få ett friskt barn?
  • Zayco

Ingen kan någonsin garantera ett fullt friskt barn. Oavsett om man har en sund livsstil eller ej. Men det ökar ju chanserna till ett friskare barn.

• Whitetrash86

Så länge allt såg bra ut på Ul kan du nog slappna va. Antar att dom kolla lite extra eftersom du inte visste om graviditeten?

Har en fd kompis som har både rökt och druckit (regelbundet varje vecka) under sina 4 graviditeter och alla hennes barn är friska.

• Orangica

Det finns ju de som inte vet de är gravida innan de föder och de barns har ju varit friska. Är du orolig ta det med din bm de är bättre rustade och kunniga i din problematik en vad vi här är

• Bornbyapril

Min barnmorska vet om att vi var ovetandes, och att jag tog ppiller fram till v 20. Att jag har druckit alkohol PCH rökt (dock ytterst lite). Det enda hon säger är ju att jag inte visste om att jag var gravid, och att jag inte medvetet skadade bebisen. Så jag ska inte ha dåligt samvete, och bara fortsätta att vara nyttig av det som är kvar av graviditeten. Men man kan ju inte sluta tänka på vad "jag har gjort" mot den lilla..

• Orangica
    Bornbyapril skrev 2013-01-04 17:38:02 följande:
    Min barnmorska vet om att vi var ovetandes, och att jag tog ppiller fram till v 20. Att jag har druckit alkohol PCH rökt (dock ytterst lite). Det enda hon säger är ju att jag inte visste om att jag var gravid, och att jag inte medvetet skadade bebisen. Så jag ska inte ha dåligt samvete, och bara fortsätta att vara nyttig av det som är kvar av graviditeten. Men man kan ju inte sluta tänka på vad "jag har gjort" mot den lilla..

Ingen av oss vet och du får ju veta i sinom tid. Men mår du bättre av att gå och fundera? Tror du barnet mår bra av att du oroar dig och funderar på nåt som du inte kan påverka mer? Håller med din bm kanske bättre att släppa det nu och ta det som det kommer sen
  • Bornbyapril
    Orangica skrev 2013-01-04 17:44:26 följande:
    Ingen av oss vet och du får ju veta i sinom tid. Men mår du bättre av att gå och fundera? Tror du barnet mår bra av att du oroar dig och funderar på nåt som du inte kan påverka mer? Håller med din bm kanske bättre att släppa det nu och ta det som det kommer sen

Du har självklart helt rätt.

Ingenting blir bättre av att gå och tänka på det hela tiden. Ska bara tänka positivt och tänka på att det är mycket som utvecklas efter v 20 som jag inte har "stört" :)
  • Orangica
    Bornbyapril skrev 2013-01-04 17:48:02 följande:
    Du har självklart helt rätt. Ingenting blir bättre av att gå och tänka på det hela tiden. Ska bara tänka positivt och tänka på att det är mycket som utvecklas efter v 20 som jag inte har "stört" :)

Precis så är det och när det du blev som det blev så kan du tänka lite extra på det resten av tiden och göra vad du kan nu.
  • Sandraa L

MIn moster och hennes man var helt säkra på att de inte kunde få barn efter år att försök och tillslut påbörjade de en utredning. Det visade sig att hon var gravid i v. 25 på undersökningen och hon hade både druckit sprit, vin och festat som fasiken under den tiden då det både varit bröllop och 30års fester. Hon var jätteorolig, precis som du är men ut kom en frisk liten pojke. Så nä, det är nog mer skadligt att du oroar dig i onödan. 

Grattis till graviditeten förresten =)  

• Bornbyapril
    Sandraa L skrev 2013-01-04 18:03:51 följande:
    MIn moster och hennes man var helt säkra på att de inte kunde få barn efter år att försök och tillslut påbörjade de en utredning. Det visade sig att hon var gravid i v. 25 på undersökningen och hon hade både druckit sprit, vin och festat som fasiken under den tiden då det både varit bröllop och 30års fester. Hon var jätteorolig, precis som du är men ut kom en frisk liten pojke. Så nä, det är nog mer skadligt att du oroar dig i onödan. 

Grattis till graviditeten förresten =)  

Det kändes bra att läsa, alltså att det gick så bra för deras lille son trots att dom inte visste om att hon var gravid!

Tack snälla du. Ska verkligen försöka sluta oroa mig och njuta av graviditeten istället :)
  • Emma 117

Min bästis syster visste inte att hon va gravid, hon åt mini piller, festade massor och rökte. Hon har en frisk dotter på snart två år :) fast hon gick iofs hela graviditeten utan att veta om att hon var gravid, åkte in akut för magont och kom hem med dottern haha :)

Den som söker ensamheten känner sig kanske minst ensam där.
  • Aileen Allannah

Visst KAN det vara så att ditt barn tagit skada, men sannolikheten är liten, och du har ju inte gjort det medvetet. Och bara det att du slutade röka innan du blev gravid (bra gjort!) är ju jättebra! Jag tycker du ska intala dig själv att du gjort vad du kunnat, men däremot borde du faktiskt anmäla personen som undersökte dig i vecka 16, att vara barnmorska och missa en graviditet som är så långt gången är nog fasen tjänstefel!

• Bornbyapril
    Emma 117 skrev 2013-01-07 12:59:27 följande:
    Min bästis syster visste inte att hon va gravid, hon åt mini piller, festade massor och rökte. Hon har en frisk dotter på snart två år :) fast hon gick iofs hela graviditeten utan att veta om att hon var gravid, åkte in akut för magont och kom hem med dottern haha :)

Haha oj, det var ju tur att dottern föddes frisk med tanke på omständigheterna! :) Känns bra att folk har fött barn som är friska även fast dom inte "skött sig", känns som att det är ganska stora chanser att vårat blir frisk då :)
  • Bornbyapril
    Aileen Allannah skrev 2013-01-07 13:09:11 följande:
    Visst KAN det vara så att ditt barn tagit skada, men sannolikheten är liten, och du har ju inte gjort det medvetet. Och bara det att du slutade röka innan du blev gravid (bra gjort!) är ju jättebra! Jag tycker du ska intala dig själv att du gjort vad du kunnat, men däremot borde du faktiskt anmäla personen som undersökte dig i vecka 16, att vara barnmorska och missa en graviditet som är så långt gången är nog fasen tjänstefel!

Tack så mycket för dina snälla ord! :)

Tror du att det på riktigt är möjligt att man kan anmäla barnmorskan, och vem kontaktar man då isånnafall?
  • Aileen Allannah
    Bornbyapril skrev 2013-01-07 21:07:15 följande:

Tack så mycket för dina snälla ord! :)
    Tror du att det på riktigt är möjligt att man kan anmäla barnmorskan, och vem kontaktar man då isånnafall?
    Ja, jag är övertygad om att du kan anmäla barnmorskan, för är man barnmorska så missar man fasiken inte en graviditet som är så långt gången om man gör en vaginal undersökning plus palperar buken, SÄRSKILT om man gör det på grund av att patienten inte haft mens och gått upp i vikt.

www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Om-man-inte-ar-nojd-med-varden/

Länken ovan är förvisso till Stockholm, men det är likadant i alla län, mer eller mindre.
  • Bornbyapril
    Aileen Allannah skrev 2013-01-07 21:17:17 följande:
    Ja, jag är övertygad om att du kan anmäla barnmorskan, för är man barnmorska så missar man fasiken inte en graviditet som är så långt gången om man gör en vaginal undersökning plus palperar buken, SÄRSKILT om man gör det på grund av att patienten inte haft mens och gått upp i vikt.

www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Om-man-inte-ar-nojd-med-varden/

Länken ovan är förvisso till Stockholm, men det är likadant i alla län, mer eller mindre.

Tack för hjälpen! Ska kolla upp det och se vad dom säger
  • Aileen Allannah
    Bornbyapril skrev 2013-01-07 21:25:52 följande:

Tack för hjälpen! Ska kolla upp det och se vad dom säger
    Ja, det tycker jag absolut! Du kan ju börja med att ringa till ungdomsmottagningen och berätta vad som hänt, och till chefen där. Hoppas nu att du kan njuta av resten av graviditeten och att bebisen mår toppenbra när hen kommer ut!
  • DexX

jag tror inte du behöver vara orolig! i vissa andra länder säger dom ju tex att ett glas vin då och då inte skadar.
    sen finns de ju dom som faktist super och knarkar under hela graviditeten som föder friska barn.

men de finns ju ingen garanti att föda ett friskt barn även om man lever ett perfekt hälsosamt liv.

men förstår att du är orolig! prata med din bm så kanske hon kan säga nå lugnande ord :) 

Svar på tråden Kommer jag få ett friskt barn?