• Anonym (rädd)

svarta prickar..

Hej

jag ar varit lite förstoppad och kört igång med movicol, dr kände på min mage igår och konstaterade att det var förstoppning, han frågade mig om jag hade ngt blod i avföring osv, men nej svarade jag för det har jag inte haft.
    Nu idag har jag lite svarta prickar i min avföring och har hört att svarta prickar är blod.. stämmer detta?????. snälla hjälp mig, jag e livrädd nu :´( har varit 2 ggr på toaletten idag och avföringen är normal i färgen fast lite svarta prickar båda ggr....

• Svar på tråden svarta prickar..
  • Anonym (rädd)

nej inget

• nozpa

Då hade jag inte varit orolig.

• Anonym (rädd)

säkert?

• nozpa

Ja. Du har haft en förstoppning, det kan vara en smula konstigt efteråt. Var tacksam för att det kom ut så att säga. Värre om du börjat kräkas...

• Lattemamman

Kan det vara något du ätit som magen inte hunnit smälta nu när du går på laxerande? Typ frön eller nåt?

• Anonym (rädd)

funderade på om det kunde vara ngt i mat väg... det slog mig att på jobbet igår åt vi halvbränd ugnspannkaka .. HOPPAS att det beror på det

• Anonym (rädd)

jag blir så rädd att jag mår illa av ångest.... just därför att ngn sa till mig att svarta prickar i avföringen är blod som kommer långt uppefrån i tarmen

• Nenne 71

Färskt blod som syns endast på pappret när du torkar dig är oftast inget farligt då det kan vara från små sår i rumpan. Om det inte är mycket färsktblod i avföringen.
    Däremot svart/mörkt blod i avföringen är tecken på att det kan vara allvarligt.

Skulle INTE oroa mig om det bara var små svarta prickar. Låter som något annat.
    Du har inte ätit linfrön?
    Efter en förstoppning kan avföringen bli väldigt mörk utan att det är något.

Om du ändå är orolig tycker jag att du kontaktar 1177 och rådfrågar.

• Lattemamman

Då är det nog rimligt att anta att det var kolrester från pannkakan. Om man får dricka aktivt kol vid förgiftning så färgas ju avföringen helt svart. Men det kan ju vara bra om du är uppmärksam nästa gång du går på toaletten, om det fortsätter komma svarta prickar så hör av dig till hälsocentralen.

• Jodyanna

tror verkligen inte du behöver vara orolig :)
    Jag har en tarmsjukdom som gör att jag blöder mycket ur tarmarna och det är inte speciellt allvarligt. så är det bara lite mörkt så behöver de inte ens vara blod :)
    drick mycket vatten när du tar movicol, annars också, är jättebra mot förstoppning. 

• Anonym (rädd)

Avförings färgen normal men med svarta prickar

• nozpa
    Anonym (rädd) skrev 2013-01-04 21:48:46 följande:
    Avförings färgen normal men med svarta prickar

Fast du har ju haft en förstoppning. Det bajset är oftast väääldigt mörkt. Kanske är det det som släpper och blandas med det som är mer nutidsbajs. Fan va äcklig jag låter, men det är ju faktiskt en möjlighet.
Svar på tråden svarta prickar..