• rosendal

En vecka kvar tills lillasyster ska komma, namnhjälp tack!

Nu är det en vecka kvar tills vår bebis beräknas komma och vi funderar för fullt på vad hon ska heta. Vi vill ha ett namn ganska klart tills hon kommer. 

Syskonen heter Edda och Elis.
    Vi vill ha ett namn som passar ihop stilmässigt (jag vet att det är en smaksak) med syskonens namn, det ska inte börja på E, ska inte vara supervanligt och det ska gärna vara ganska kort. 

Ett namn som vi  båda gillar är Ada men är det för likt Edda som storasyster heter? 
    Andra namn som vi funderar på är:
    Greta men det gillar inte min man.
    Svea min mans favorit men jag är inte övertygad.
    Ottilia lite för långt eller? Risk för smeknamn?
    Stella superfint men för olikt syskonens namn stilmässigt?!
    Della ett alternativ till Stella.
    Freja, det tycker jag är fint men min man är inte så förtjust. 

Så kom gärna med lite kommentarer om våra namnfunderingar. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-04 21:51
    Tack för fina förslag! Dock tror jag att vi i första hand väljer mellan dom namnen vi har. Det är namn som vi har funderat på länge och är hyfsat överens om. Så vill vi gärna ha lite "input" på dom namnen som vi funderar på.

• Svar på tråden En vecka kvar tills lillasyster ska komma, namnhjälp tack!
  • rosendal

Tack för förslagen! Vera, Selma och Siri är  "upptagna". Vira är fint! 

Men jag tror det vi väljer mellan dom namnen vi har på vår lista, dom har hängt med länge och dom är vi hyfsat överens om. Vi måste bara välja och vill gärna ha lite input från andra om våra namn.  

• Rosenöga

Edda, Elis, Ofelia
    Edda, Elis, Aida
    Edda, Elis, Minna
    Edda, Elis, Lia
    Edda, Elis, Malva
    Edda, Elis, Vanja    

• LunaLunatic

Disa        

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • cj2

Jag har en Othilia på snart fem år och ända smeknamnet än så länge är Tilla (som hon sa om sig själv när hon var mindre) och det tycker jag bara är gulligt!

• Dina08
    elyse skrev 2013-01-04 21:26:33 följande:
    Siri?

Mitt favoritflicknamn utom mina barns.
  • Rosenöga
    Dina08 skrev 2013-01-04 22:08:12 följande:

Mitt favoritflicknamn utom mina barns.

Siri var upptaget har jag sett.

Men Dina skulle passa bra till Edda och Elis.   
  • junjul

Håller med om Dina :) eller Disa :) av era namn gillar jag Svea, Freja och Ottilia :) tycker Ada är för likt Edda..

• Rosenöga

De namn ni redan har tänkt på, ja, då tycker jag det vackra namnet Stella skulle passa bra. Förstår inte varför det inte passar till de andra namnen. Della gillar jag inte så särskilt. Låter mer somn när ett litet barn försöker säga Stella men inte kan uttala s. Möjligen Dellie då?

Freja är väl jättefint och passar bra till syskonens namn.

Svea och Ottilia tycker jag inte så bra om, men det är bara pga att jag kände några äldre tanter som hette så och de såg inte speciellt bra ut kan man uttrycka det.

Det fanns också en Margareta som kallades Greta. Henne brukade dom reta. Ropade "Greta, den tjocka o feta."   

Vad man associerar till har stor inverkan. Glad   

• elyse

Om ni gillar Ada så kanske Ava kan vara ett alternativ?

• MammaBella

Både Freja och Svea tycker jag är riktigt härliga namn!
    Ett förslag som klingar väldigt fint med era andra barns namn är Alida! 

Svar på tråden En vecka kvar tills lillasyster ska komma, namnhjälp tack!