• Analoga

Räcker 140 cm hissgardin till 153 cm gardinstång?

I vårt köksfönster mäter gardinstången (kanalstång) 153 cm totalt inkl "böjen" i hörnen.  Ska skicka efter en hissgardin men de jag hittat hittills har maxlängd 140 cm. Räcker det?  För inte ska väl en hissgardin dras ända in i hörnen som en kappa?

• Svar på tråden Räcker 140 cm hissgardin till 153 cm gardinstång?
  • kikkie

Du kan ju inte ha en hissgardin som är bredare än stången ?

• Analoga
    kikkie skrev 2013-01-04 22:31:11 följande:
    Du kan ju inte ha en hissgardin som är bredare än stången ?

Nej; men hur menar du då?  Stången är ju 153 cm och hissgardinen 140 cm....så det är ju tvärtom..
  • gertie

Du ska inte ha en sån stång till en hissgardin, mär fönstrets bredd och köp en passande gardinstång till. Är fönstrets bredd strax under 140 så kan du ha gardinen, annars är den för kort. 

• Tessideluxe

Är det inte fönstret du ska mäta? En gardinstång kan ju vara hur lång som helst i princip, men du vill väl att gardinen ska täcka fönstret?

Nu vet jag inte hur du ska få upp hissgardinen på stången (man brukar ju inte ha stång till dem), men fönstret måste ju vara smalare än gardinen, annars blir det ju tokigt.

• kikkie

Jag har då en stång till mina hissgardiner :) en vanlig rundstång ! Om man inte ska ha stång vad ska man då ha menar du ?

• gertie

En vanlig rund stång kan man såklart ha, men inte en med "böjar" (kirschstång/c-skena förmodligen) som ts beskriver. En hissgardin sätter man inte upp på den typen av gardinstång. Inte om man vill att det ska se bra ut i vart fall.

• kikkie

Det funkar om man inte sätter gardinen ända ut till väggen

• Analoga
    gertie skrev 2013-01-05 18:58:32 följande:
    En vanlig rund stång kan man såklart ha, men inte en med "böjar" (kirschstång/c-skena förmodligen) som ts beskriver. En hissgardin sätter man inte upp på den typen av gardinstång. Inte om man vill att det ska se bra ut i vart fall.

Nu vet jag inte om vi talar om samma slags stång. Jag menar inte kirschstång, utan en sån där "vanlig" gardinstång med rundade hörn . En sån här:

http://www.jysk.se/140/516/630/5214105/a/catalog-sales
  • Analoga

Puffar....ingen som vet om gardinstången jag länkade till passar till hissgardin?

• Migas
    Analoga skrev 2013-01-07 18:33:32 följande:
    Puffar....ingen som vet om gardinstången jag länkade till passar till hissgardin?
    Borde fungera om man inte drar ut den runt hörnen utan bara använder den raka biten på gardinstången. Sen om det är snyggt att gardinstång syns i och efter böjen är ju en helt annan fråga. 
  • mamma0104

Jag skulle inte välja att ha en sådan stång till hissgardiner. Det fiffiga med hissgardiner är att man oftast inte använder någon stång.

Mina hissgardiner har två små   krokar eller vad man ska kalla det som man kan haka på direkt på en spik eller krok i väggen. Så har det varit på alla jag köpt och de jag gjort har jag gjort på samma vis. Tycker det ser mkt snyggare ut :)

Stången du länkade till är en sådan man kallar kirschstång :)

Har du ingen bild på gardinen du kan visa?    

Hoppas det löser sig men min personliga åsikt är att det inte skulle se bra ut alls. 

• Analoga

Det är just det jag tycker verkar så smidigt - att använda en vanlig stång. Är inte så händig om jag säger så   Men i det fönster denna ska sitta kommer det inte att synas något annat än framifrån. Det är ett köksfönster som är så att säga inbakat/inklämt mellan köksskåp/diskbänk, så det är bara framifrån man ser fönstret. Kanske funkar ändå med vanlig stång då...?

• Samunotis
    mamma0104 skrev 2013-01-11 22:57:38 följande:
    Jag skulle inte välja att ha en sådan stång till hissgardiner. Det fiffiga med hissgardiner är att man oftast inte använder någon stång.

Mina hissgardiner har två små   krokar eller vad man ska kalla det som man kan haka på direkt på en spik eller krok i väggen. Så har det varit på alla jag köpt och de jag gjort har jag gjort på samma vis. Tycker det ser mkt snyggare ut :)

Stången du länkade till är en sådan man kallar kirschstång :)

Har du ingen bild på gardinen du kan visa?    

Hoppas det löser sig men min personliga åsikt är att det inte skulle se bra ut alls. 
    Jag tror jag skulle vilja har något som du beskriver i stället.

Men du har ingen bild på hur du menar? 
  • Stella Polaris
    mamma0104 skrev 2013-02-08 20:46:12 följande:
    www.ahlens.se/inredning/gardiner/hissgardin-l... Här finns en sån gardin jag menar :)

Det är ju en vanlig hissgardin, som man sätter inuti fönsterkarmen precis som du sa. Tror den gardinen TS menar är en sk. Roll Up gardin. Den ser ut som en hissgardin men har en sydd kanal. Skulle själv inte sätta en sådan på en kirchstång utan hellre då på en rund, rak stång.
Svar på tråden Räcker 140 cm hissgardin till 153 cm gardinstång?