• Fine ass mommy to be

Behöver jag pass/id-kort åt min 3-åring?

Jag och en vän ska åka till Ungern en vecka i sommar, med mig ska jag ha min 3-åring. Behöver han ett eget nationellt ID-kort eller registreras han på mitt på något vis?
    Har hört att det är så med pass, men han behöver väl något ID-bevis så jag behöver kanske ett kort åt honom ändå?

• Svar på tråden Behöver jag pass/id-kort åt min 3-åring?
  • Persimon

Ja ni behöver göra ett pass vilket ni gör hos polisen(de fotograferar också).

• PerG

Ja, han måste ha eget!

Ungern är ju med i Schengen, men jag hade satsat på ett pass istället för ID (samma kostnad ändå tror jag)

• Fine ass mommy to be

Är inte Ungern med i EU? För annars måste jag också skaffa pass.

Skiljer lite i pris tror jag men det är inte i hela världen, kommer behöva passa om något år ändå.

• PerG

Jodå, Ungern är med i EU och schengen, men det kan hända att flygbolag trilskas även om nationellt ID ska gälla. På polisen kostar ett nationellt ID 400:- medan ett pass kostar 350:-..

Fine ass mommy to be skrev 2013-01-05 00:03:43 följande:
    Är inte Ungern med i EU? För annars måste jag också skaffa pass.

Skiljer lite i pris tror jag men det är inte i hela världen, kommer behöva passa om något år ändå.

• Fine ass mommy to be

Jaha, trodde passen gick på 600:- 
    Har ett personbevis för min son och ett ID för mig, det räcker väl? Har ensam vårdnad.

• Angels

Förut kunde barn resa på samma pass som en vuxen (förälder) men sedan i somras går det inte längre. Billigast och mest säkert är att skaffa pass till barnet, inte internationellt id-kort.

• Angels

För övrigt skulle vi åka till Tyskland i somras med sambons son 10 år gammal, men mamman vägrade lämna ut passet till oss med förklaringen att det inte behövs pass inom EU. Polisen avrådde oss dock att åka eftersom det kunde uppstå problem om vi blev stoppade i Tyskland och sonen inte kunde legitimera sig. Visst hade det säkert gått jättebra för oss att åka, men vi vågade inte chansa.

• Kodia
    Angels skrev 2013-01-05 00:30:29 följande:
    Förut kunde barn resa på samma pass som en vuxen (förälder) men sedan i somras går det inte längre. Billigast och mest säkert är att skaffa pass till barnet, inte internationellt id-kort.

Men det har väl inte gått för oss svenskar??? Inte på väldigt många år i alla fall... (I andra länder vet jag att man har kunnat ha barnen inskrivna i förälderns pass tills nu, och kanske fortfarande kan i vissa länder, men då kan man inte resa till EU)
  • Angels
    Kodia skrev 2013-01-05 00:53:11 följande:

Men det har väl inte gått för oss svenskar??? Inte på väldigt många år i alla fall... (I andra länder vet jag att man har kunnat ha barnen inskrivna i förälderns pass tills nu, och kanske fortfarande kan i vissa länder, men då kan man inte resa till EU)
    Jo fram till i somras gick det enligt polisens hemsida i alla fall. De gick då ut med info om att det skulle tas bort.
  • Angels

Gick tillbaka lite och kollade. From 26 juni 2012 måste även barn ha eget pass eller int. id-kort.

Svar på tråden Behöver jag pass/id-kort åt min 3-åring?