• Pim

    Londonföräldrar, hjälp mig med område!

    Vi har nu bott i London i nästan ett år och det är dags att flytta då vårt kontrakt går ut. Eftersom vi tog denna lägenheten bara för att ha någonstans att bo, så vill vi tänka igenom detta beslutet lite mer noga denna gången. 

    Jag vet inte så mycket om områdena i London och därför tänkte jag att ni, lite mer erfarna, kanske har lite input.

    - Vi har en budget på ca 1200 i månaden, eventuellt 1300 om det är reducerade resekostnader. 

    - Vi söker en lägenhet med 1 eller 2 sovrum. Vi är 4 stycken och bor i en lägenhet med 2 sovrum nu, varav det ena knappt används mer än som förvaringsutrymme.

    - Området ska vara max 30 minuter från Shoreditch.

    - Det ska finnas bra sjukvård i området, då våra barn ofta besöker hälsovården.

    - Det ska vara säkert och gärna mer än bara betong

    - Det får gärna vara någorlunda bra förbindelse till Woolwich, då äldsta sonen just nu går på dagis där och lär sig engelska. Flytten kommer ske i mars och tanken är att han ska gå kvar på dagiset tills i sommar, då han börjar reception, vilket för oss in på nästa kriterie:

    - Bra skolor (community schools)

    Någon som har något bra tips?

  • Svar på tråden Londonföräldrar, hjälp mig med område!
  • glenda

    Nu vet jag inte hur priserna ser ut dar, men Angel, Highbury, Canonbury, Stoke Newington kanske skulle passa?

  • mrshope

    Kolla sydöstra London, där kan du hitta en twobedroom för 1200 och så har du London Overground som tar dig till Shoreditch High street på 15 min. Väldigt mycket barnfamiljer bor däromkring!

  • 2020

    Precis som ovan sa hade jag tittat runt islington/stoke newington. 20 min med buss till Shoreditch. Fina parker och mycket barnfamiljer. Bor själv här och jobbar i shoreditch. har barn i den lokala primary och secondary skolan så jag känner till alla skolor runt mitt område så fråga på. Skall ditt barn börja skolan till hösten så var sista ansökan i går tyvärr. Kan vara andra datum på andra ställen i London. Kan ni styrka att ni kommit direkt från Sverige får ni förtur.

    Nog något billigare om ni flyttar söder ut. En av mina vänner bor i brockley och där får man mycket mera för pengarna. Hon har två barn i den lokala skolan och för henne tar det 20 min till Shoreditch med tåget. Nära till Greenwich också.

  • Pim
    2020 skrev 2013-01-16 08:08:54 följande:
    Precis som ovan sa hade jag tittat runt islington/stoke newington. 20 min med buss till Shoreditch. Fina parker och mycket barnfamiljer. Bor själv här och jobbar i shoreditch. har barn i den lokala primary och secondary skolan så jag känner till alla skolor runt mitt område så fråga på. Skall ditt barn börja skolan till hösten så var sista ansökan i går tyvärr. Kan vara andra datum på andra ställen i London. Kan ni styrka att ni kommit direkt från Sverige får ni förtur.

    Nog något billigare om ni flyttar söder ut. En av mina vänner bor i brockley och där får man mycket mera för pengarna. Hon har två barn i den lokala skolan och för henne tar det 20 min till Shoreditch med tåget. Nära till Greenwich också.
    Vi kollar just nu runt Bow/Old Ford. Därifrån är det också 20 minuter med buss till Shoreditch och vi blev förälskade i Victoria Park :) Vi var där för en vecka sedan och pratade med lite random folk om vad de tyckte om att bo där. Det lät riktigt, riktigt bra!

    Ansökningsdatum är nog samma för hela London och det är lite olyckligt för oss. Vi har ansökt till skolorna i Bow som vi är intresserade av men vi måste få kontrakt illa kvickt om vi ska ha samma chans som redan boende för att få plats i någon av dem. Läste någonstans att om man ändrar adress kort tid efter att man gjort en ansökan till skola, så kan man få byta ordning och innehåll i sin skollista. Jag antar att detta ska ske innan 17 april, då man får svar om skolan... 

    Har ni bra skolor i Stoke Newington? Vilken skulle du rekommendera i så fall? Berätta mer! :)
  • Pim
    2020 skrev 2013-01-16 08:08:54 följande:
    Precis som ovan sa hade jag tittat runt islington/stoke newington. 20 min med buss till Shoreditch. Fina parker och mycket barnfamiljer. Bor själv här och jobbar i shoreditch. har barn i den lokala primary och secondary skolan så jag känner till alla skolor runt mitt område så fråga på. Skall ditt barn börja skolan till hösten så var sista ansökan i går tyvärr. Kan vara andra datum på andra ställen i London. Kan ni styrka att ni kommit direkt från Sverige får ni förtur.

    Nog något billigare om ni flyttar söder ut. En av mina vänner bor i brockley och där får man mycket mera för pengarna. Hon har två barn i den lokala skolan och för henne tar det 20 min till Shoreditch med tåget. Nära till Greenwich också.
    Just det! Och har ni bra sjukvård (sjukhus och vårdcentral)? Vilket sjukhus tillhör man om man bor i Stoke Newington?
Svar på tråden Londonföräldrar, hjälp mig med område!