• Lilla Fjun

FVP i Göteborg. Snabbanalys?

Hej! Har fått tid för FVP på Östra Sjukhuset i Göteborg. Tror det blir snabbanalys. Får man reda på könet då om man vill?

• Svar på tråden FVP i Göteborg. Snabbanalys?
  • Flickan och kråkan
    Tjejen 75 skrev 2013-01-05 13:35:21 följande:
    vilket värde fick du på KUB (om du har gjort kub vill säga) ?
    Vi har gjort KUB tidigare, men vi valde att går direkt på fvp den här gången pga ålder. Sannolikheten är rätt stor att vi får mindre bra siffror oavsett och jag hade tyckt att det varit jobbigt att t.ex. hamna på gränsen. Känner mig rätt till freds med beslutet, men självklart oroar jag mig ändå.....både för provresultatet och för att något ska gå snett pga provtagningen. Ja, ja. Gjort är det i alla fall.
  • Lilla Fjun

Vi gör inte heller KUB utan FVP direkt. Vi har inga kromosomavvikelser i släkten och letar inte efter någon speciell nedärvd sjukdom och då antar jag att det är snabbanalys man gör. Blev då osäker på om man får veta kön eller inte. Vi vill gärna veta kön

• Flickan och kråkan
    Lilla Fjun skrev 2013-01-05 17:29:22 följande:
    Vi gör inte heller KUB utan FVP direkt. Vi har inga kromosomavvikelser i släkten och letar inte efter någon speciell nedärvd sjukdom och då antar jag att det är snabbanalys man gör. Blev då osäker på om man får veta kön eller inte. Vi vill gärna veta kön
    Vi fick välja snabb eller utökad analys, men det kändes vettigast att göra snabbanalysen eftersom vi gör det pga ålder och inget annat. Vi har inte heller något i släkten. Snabbanalys är ju det vanligaste idag och utökad görs ju framför allt om man letar efter något specifikt.

Vi gjorde fostervattenprov efter KUB med förra barnet också. Vi fick inte väldigt dåliga siffror men jag fick stora skälvan (i onödan) av att nackspalten var lite bredare. Vi fick då göra fvp pga oro och då gjordes snabbanalys automatiskt. Eftersom jag är 37 år nu så har jag nog mer rätt till fosterdiagnostik generellt så det var kanske därför som vi kunde välja den här gången....vad vet jag.

Vi kollade inte könet förra gången och kommer nog inte att göra det den här gången heller. men man kan ju ångra sig. BM har ju kuvertet

Hur som helst så kollas könskromosomerna också när man gör snabbanalys .
  • Lilla Fjun
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-05 17:39:07 följande:
    Vi fick välja snabb eller utökad analys, men det kändes vettigast att göra snabbanalysen eftersom vi gör det pga ålder och inget annat. Vi har inte heller något i släkten. Snabbanalys är ju det vanligaste idag och utökad görs ju framför allt om man letar efter något specifikt. Vi gjorde fostervattenprov efter KUB med förra barnet också. Vi fick inte väldigt dåliga siffror men jag fick stora skälvan (i onödan) av att nackspalten var lite bredare. Vi fick då göra fvp pga oro och då gjordes snabbanalys automatiskt. Eftersom jag är 37 år nu så har jag nog mer rätt till fosterdiagnostik generellt så det var kanske därför som vi kunde välja den här gången....vad vet jag. Vi kollade inte könet förra gången och kommer nog inte att göra det den här gången heller. men man kan ju ångra sig. BM har ju kuvertet .  Hur som helst så kollas könskromosomerna också när man gör snabbanalys .

Toppen! Hur kändes det efteråt? Var du orolig för MF?
  • Flickan och kråkan
    Lilla Fjun skrev 2013-01-06 20:29:11 följande:

Toppen! Hur kändes det efteråt? Var du orolig för MF?
    Ja, jag var orolig för MF både förra gången och denna. Oroar mig fortfarande efter denna. Jag har ju passerat värsta faran så att säga. Jag har inte läckt vatten eller så, men den lilla risken för infektion finns ju fortfarande. I morgon kommer jag nog att börja noja över telefonsamtal, så jag hoppas på ett brev på posten istället. Förra gången fick vi svar väldigt snabbt.

Förra gången gick fvp jättelätt på alla sätt och vis. Jag kände ett litet stick och sedan inget mer. Då var det ändå lite mer komplicerat för jag hade moderkakan i framvägg och i vägen så att säga. Kände inte av något efteråt.

Den här gången var det inte en så rolig upplevelse. Läkaren fick sticka två gånger. Första gången gjorde djävulusiskt ont (vilket det inte sak göra), så han fick börja om från början. Vad som troligtvis hände var att han oturligt nog träffade en nerv (har hört andra som råkat ut för det) för allt var för övrigt väldigt komplikationsfritt sa han. Andra gången gick fint. Jag var rejält öm efteråt och har varit öm ett par dagar efter första sticket. Ömheten har inte suttit i tjejmagen utan i musklerna så det var äl någon nerv där som fick sig en törn. Idag har jag inte känt mycket av det dock - fjärde dagen efter provtagningen.
  • Flickan och kråkan

TS, jag hoppas att jag inte skrämde dig. Det ska inte göra ont. Jag hade otur bara en gång. Fick svaret på vår provtagning idag i alla fall. Allt normalt med kromosomerna 13, 18, 21 samt könskromosomer.

• Lilla Fjun
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-07 14:05:35 följande:
    TS, jag hoppas att jag inte skrämde dig. Det ska inte göra ont. Jag hade otur bara en gång. Fick svaret på vår provtagning idag i alla fall. Allt normalt med kromosomerna 13, 18, 21 samt könskromosomer.

Vad skönt! Grattis! Jag är inte orolig att det ska göra ont. Det jag är mest orolig för är att få besked om kromosomavvikelser så jag måste göra abort. Har fått tid 4:e februari - känns som en evighet....
Svar på tråden FVP i Göteborg. Snabbanalys?