• Stella Polaris

Mineralfoundation, torr hy...

Jag beställde hem prover från TiKei, mineralfoundation. Tyckte det kändes bra, hittade en passande nyans och var snabb att beställa fullstora burkar som jag väntar på. Men! Under ett par dagar nu har jag använt proverna och inser att det nog inte funkar! Känns som hela ansiktet har torkat in, alldeles sträv, stel känsla och så torr! I morse smorde jag mig två ggr med min nattcreme som sen fick sjunka in ordentligt innan jag tog på sminket. Men hjälpte då inte... Torrhetskänslan har blivit värre och värre under dagen, måste nog ta bort det nu. Jag tycker ändå inte att jag har speciellt torr hy utan snarare ganska normal. Verkar gå bra att skicka tillbaka till TiKei, blir nog så om inte någon här har tips på hur jag ska göra för att få sminket att funka!

• Svar på tråden Mineralfoundation, torr hy...
  • Duckan

Tikei och även andra mineraler är svåra på torr hud upplever jag det som. Kontakta Tikei och förklara läget, kanske går det att stoppa köpet.

• Duckan

Mitt enda tips är ha flytande foundation på och använda mineralerna ovanpå som avslutande finish, mindre mängd puder då.

• Stella Polaris
    Duckan skrev 2013-01-05 15:09:26 följande:
    Tikei och även andra mineraler är svåra på torr hud upplever jag det som. Kontakta Tikei och förklara läget, kanske går det att stoppa köpet.

Kan ju prova att maila dem, det värsta är att jag beställde i fredags förmiddag och jag antar att de redan postat med tanke på hur snabb leveranstid de har....
  • Stella Polaris

Ja, går bra att returnera, men känns lite surt. Hade hoppats på mineralerna. Känner mig mer sminkad med det här än vad jag gör med flytande foundation plus puder. Konstigt...

• Stella Polaris
    Björnmossa skrev 2013-01-05 15:16:23 följande:
    Du kan blanda den med olja. www.nopoo.se/ansikte/recept/171

Läste på deras sida att man kan blanda med ansiktscreme, verkar bara så krångligt/kladdigt. Hellre vanlig foundation då.
  • Lufsan

Mineral smink är inte något jag skulle rekomendera för torr hy. Det blir inte bra och hyn torkas oftast ut ännu mer av mineralerna. 
    Tipsen att blanda med olja kan fungera men att ha olja i ansiktet är inte heller något som är optimalt. Om du har den minsta tendens att få finnar så får du det. Plus att mineralsmink blir gammalt jättefort om du blandar ut det med något. Så du kan inte blanda ut allt och sedan ha det på pumpflaska utan du kommer behöva blanda nytt varje dag och tvätta allt som du använder till sminkningen varje dag. 

Retunera och köp flytande smink istället.  

En dag i sänder.
  • Björnmossa
    Lufsan skrev 2013-01-05 15:20:51 följande:
    Mineral smink är inte något jag skulle rekomendera för torr hy. Det blir inte bra och hyn torkas oftast ut ännu mer av mineralerna. 
    Tipsen att blanda med olja kan fungera men att ha olja i ansiktet är inte heller något som är optimalt. Om du har den minsta tendens att få finnar så får du det. Plus att mineralsmink blir gammalt jättefort om du blandar ut det med något. Så du kan inte blanda ut allt och sedan ha det på pumpflaska utan du kommer behöva blanda nytt varje dag och tvätta allt som du använder till sminkningen varje dag. 

Retunera och köp flytande smink istället.  
    Finnar får man av krämer med mineralolja men sällan eller aldrig av växtoljor. Jag har smort mig med nyponrosfröolja dagligen under många månader och det är jättebra. Flytande smink innehåller däremot nästan alltid mineraloljor.

Vad gäller blandningar så gäller det alltid att vara hygienisk. Mineralerna i sig blir inte gamla. Hur skulle de kunna, det är ju mest sten?
  • Lufsan
    Björnmossa skrev 2013-01-05 15:43:37 följande:
    Finnar får man av krämer med mineralolja men sällan eller aldrig av växtoljor. Jag har smort mig med nyponrosfröolja dagligen under många månader och det är jättebra. Flytande smink innehåller däremot nästan alltid mineraloljor.

Vad gäller blandningar så gäller det alltid att vara hygienisk. Mineralerna i sig blir inte gamla. Hur skulle de kunna, det är ju mest sten?
    Menar självklart inte att de blir gamla i sig utan att de drar till sig bakterier mycket snabbt.
    En dag i sänder.
Svar på tråden Mineralfoundation, torr hy...