• Anonym (bra?)

köpa tvättmaskin på avbetalning, Elgiganten, bu eller bä?

Ja är det en massa dolda avgifter trots att det står att det inte är det?

Är i behov av tvättmaskin NU, men har inte hela summan att avvara nu vill ha kvar lite om nåt händer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-05 23:38
    Eftersom så många bekymrar sig över varför jag inte sparar ihop till en ny tvättar hos andra varför jag inte har större buffert.

Jag och min familj har nyss flyttat och det kostar en del om man behöver hyra lastbil. Sen tyckte någon att våra vinterdäck till båda bilarna skulle sitta bättre på deras bilar så de blev stulna.
    Vi flyttade 14 mil och nya arbetskamraterna känns det inte så himla kul att fråga om man får ockupera deras tvättmaskin ett par timmar.
    Tvättstugan i hyreshuset har två små tvättmaskiner och två torkskåp som inte torkar så vidare bra om man har tvätt mer än på varannan och inte för många tjocka tröjor etc samtidigt. Man kan alltså köra två maskiner på ett pass för att åtminstone få den ena torr den andra får man hänga upp hemma. Jag har påpekat detta, huset är trots allt ganska nybyggt och hyran är dyr. Men jag tvivlar på att de kommer att byta ut dem i första taget.

Vi bor på liten ort, knappt några tvättmaskiner säljs begagnat så pass nära att det lönar sig att åka. Den billigaste jag hittat är en som ägaren säljer 'billigt' eftersom det är något fel på den, 800 vill den förhoppningsfulle ägaren ha.
    Antingen går vi i smutsiga kläder eller så köper vi en tvättmaskin. Eftersom jag inte vill ta av våra futtiga besparingar vi har kvar, så funderade jag på om det fanns några dolda avgifter som jag inte upptäckt i Elgigantens erbjudande att köpa nu betala sen förutom de 49 kr som anges i erbjudandet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-05 23:42
    Uppdaterar lite till då jag ser att jag missat en fråga. Vi flyttade pga jobb företaget vi båda jobbade på las ner inga andra fanns att få inom rimligt pendelavstånd så vi letade utanför vår ort. Under tiden levde vi på våra besparingar. Flytten och de stulna däcken åt upp det sista utom de 4000 kr som finns kvar, samt det vi har levt på nu innan vi får våra första löner.

Är allt ordentligt utrett nu?

• Svar på tråden köpa tvättmaskin på avbetalning, Elgiganten, bu eller bä?
  • Anonym (de)

De dolda avgifterna får du betala i slutänden iaf sas.Det heter så flott att man inte betalar något alls när man hämtar maskinen.Men räkna sedan ut slutsumman så ser du att köpet blir dyrare

• Mums84

Aldrig Fel-klanten igen för min del iallafall!
    Har köpt telefoner där som inte funkat, hört massa som fått begagnade telefoner när de trott de köpt nya ..(delvis bilder kvar från tidigare ägare) osv...
    Jag skulle köpt i en annan affär!  

• tjofräs

Det behöver inte vara dolda avgifter. Är det räntefritt så är det ju. Fasta avgifter, som uppläggningsavgift eller så, kan du fråga efter.
    Jag vet flera som köpt och betalt på ett par, tre månader helt utan att bli blåsta.

• Tuvis0806

Oftast får man betala sk aviavgift för varje månadsbetalning man gör om man väljer avbetalning...men det dom oftast tjänar pengar på är försäkringar och förseningsavgifter om du betalar in för sent!

• Tonårsmamman1

När det gäller räntefritt så är det väl så att så länge man betalar i tid, så blir räntan 0 kr. Men går man över tiden, så tickar räntan igång, och den är ganska hög då.

• Anonym

funderat på begagnat och spara till en ny under tiden?

cash är alltid bäst!!!!! 

• Anonym (bra?)

Tack för alla svar. Jo jag har letat begagnad (i 6 månader faktiskt) men det säljs inte så många här som är nära nog att hämta. Bensin kostar ju också och att åka 2 tim enkel väg för att köpa en tvättmaskin för 1500 när en ny kostar 2000 knappt, hemkörd och allt. De som kostar mindre är nära nog vrak tyvärr. 15-20 år gamla, känns inte som att det är värt att köpa det. Bor som ni nog förstår inte mitt i storstan

Det fanns en där man kunde köpa nu och betala i påsk, då blev det 49 kr extra bara och det är helt ok tycker jag, var bra rädd att det skulle bli andra avgifter som man inte ser. Till påsk har jag garanterat 2000 kr. Jag HAR det nu med, men känner att jag vill behålla lite kvar så att jag har OM något akut händer. Har börjat om med buffertsparandet nu igen efter att ha varit tvungen att ta av den.

Jag har bara bra erfarenheter av varorna från Elgiganten, dock är deras säljare på plats alltid enträgna och vill sälja på en dyrare än man behöver och vill ha.

• Anonym

Jag tror det är en dålig idé att ta tvättmaskinen på avbetalning.

Har du redan pengarna som behövs, men vill ha kvar det som buffert för säkerhets skull så föreslår jag att du försöker uthärda ditt gamla åbäke till tvättmaskin ett tag till för att sedan köpa kontant då ekonomin ser lite bättre ut.

• Anonym (bra?)
    Anonym skrev 2013-01-05 16:27:10 följande:
    Jag tror det är en dålig idé att ta tvättmaskinen på avbetalning.

Har du redan pengarna som behövs, men vill ha kvar det som buffert för säkerhets skull så föreslår jag att du försöker uthärda ditt gamla åbäke till tvättmaskin ett tag till för att sedan köpa kontant då ekonomin ser lite bättre ut.
    Jag har ingen tvättmaskin som det ser ut nu. I tvättstugan finns det aldrig några tider. Jag kan ändå tvätta hela onsdagarna eftersom jag då är ledig samt kvällar och helger. Nu har jag inte lyckats få någon tid på lite mer än 2 v. Det svämmar över i korgen och snart har vi inte mer kläder.
  • Anonym (bra?)

Alltså, det jag tänkte, var att köpa en för 1990 idag, men betala i påsk, då kostar det totalt 49 kr mer, om det som står stämmer.

Svar på tråden köpa tvättmaskin på avbetalning, Elgiganten, bu eller bä?