• TiAmo

Farligt att äta "rå" wienerkorv?

Om man äter en korv direkt ur förpackning?

• Svar på tråden Farligt att äta "rå" wienerkorv?
  • Flickan och kråkan

Man ska helst inte äta korv, färdiga köttbullar etc. direkt ur förpackningen pga listeriarisk. Jag åt kalla färdiglagade köttbullar på en landgång. Tänkte inte på det.

• HWR
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-05 16:40:21 följande:
    Man ska helst inte äta korv, färdiga köttbullar etc. direkt ur förpackningen pga listeriarisk. Jag åt kalla färdiglagade köttbullar på en landgång. Tänkte inte på det.
    Me gud, dumt av mig, jag såg inte att tråden låg under gravid!
    Ts, du ska inte äta "rå" korv. 
  • TiAmo
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-05 16:40:21 följande:
    fan får man inte äta nånting som gravid åt en kall korv förrut det var därför jag frågade
  • Flickan och kråkan
    TiAmo skrev 2013-01-05 16:45:17 följande:
    fan får man inte äta nånting som gravid åt en kall korv förrut det var därför jag frågade
    Det är ju egentligen inte så mycket man ska undvika. Vakuumförpackad mat är lite lurig om man inte värmer upp den ordentligt. Är det bara kort tid sedan maten förpackades så är det ingen fara. Problemet är ju att många sådana matvaror har lång hållbarhetstid och har de återsmittats (det är det som är problemet, korven och köttbullarna är ju upphettade så att allt skadligt dör) så har listeria tid att växa till skadliga nivåer. Jag gjorde ju samma sak....med köttbullarna. Eftersom det var på jobbet så har jag ingen aning om hur länge de varit förpackade.

Risken är trots det väldigt liten, men man ska undvika att äta färdiglagat, vakummförpackat direkt ur förpackningen. 
  • TiAmo
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-05 16:51:43 följande:
    Det är ju egentligen inte så mycket man ska undvika. Vakuumförpackad mat är lite lurig om man inte värmer upp den ordentligt. Är det bara kort tid sedan maten förpackades så är det ingen fara. Problemet är ju att många sådana matvaror har lång hållbarhetstid och har de återsmittats (det är det som är problemet, korven och köttbullarna är ju upphettade så att allt skadligt dör) så har listeria tid att växa till skadliga nivåer. Jag gjorde ju samma sak....med köttbullarna. Eftersom det var på jobbet så har jag ingen aning om hur länge de varit förpackade.

Risken är trots det väldigt liten, men man ska undvika att äta färdiglagat, vakummförpackat direkt ur förpackningen. 
    vet inte när korven förpackades, då det inte står, bara att den går ut den 13/1, och det är ju bara en vecka kvar faaaan också
  • Flickan och kråkan
    TiAmo skrev 2013-01-05 16:53:58 följande:
    vet inte när korven förpackades, då det inte står, bara att den går ut den 13/1, och det är ju bara en vecka kvar faaaan också
    Risken är MYCKET liten! Listeriainfektion är jätteovanligt som gravid. Både du och jag ska dock hålla oss från "rå" korv och kalla färdiglagade köttbullar i fortsättningen . Men jag vet hur du känner. Jag har tänkt precis likadant.
  • TiAmo
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-05 16:57:56 följande:
    Vi har ju mycket livsmedelskontroller i Sverige också. Korv och sådant testas regelbundet.
    ok...detta var en wienerkorv med 83% kötthalt. fattar dock inte att jag inte tittade på datumet innan
  • TiAmo

Trots hård kontroll så hittar man detta när man googlar:

hn.se/nyheter/halland/1.1340969-listeriabakterier-hittade-i-varmkorv

Listeriabakterier hittade i varmkorv

Varmkorv från Ica, Euroshopper och Lithells som sålts i butiker runt om i landet innehöll Listeria. Korven återkallas nu.

Vid en rutinkontroll hittades bakterien Listeria i varmkorvpaket av märkena Euroshopper, Ica och Lithells. Det är förpackningar med vissa bäst före-datum som bakterien kan finnas i (se faktaruta)

Produkterna kan ha sålts i butiker i hela landet, men försäljningen stoppas nu.

Kunder uppmanas lämna tillbaka varorna till butiken om de fortfarande har någon hemma.

Listeriabakterien dör vid upphettning till 70 grader, men är en allvarlig hälsorisk för människor med nedsat immunförsvar, äldre och gravida.

Svar på tråden Farligt att äta "rå" wienerkorv?