• blåbär02

Vilka tvättlappar till bebisen är bäst? Och andra frågor.

Snart är det dags för bebis och det vi har kvar att köpa är till skötbordet.

♥ Vi har köpt tvättlappar från Lidl (kommer inte ihåg märket bara för det..) och tänke köpa en, två olika sorter till att pröva. Vilka tycker ni är bäst? Ica, Libreo?

♥ Vilka blöjor är bäst? Har hittills ett paket Pampers.
    Har även hört att Lidls ska vara bra, någon som prövat?

♥ Sen har vi idominsalva till babyrumpan, räcker den eller behövs någon mer?

♥ Kör ni med babypuder vid byte av blöjorna eller är det överkurs?

♥ Vilken badolja är bäst? Vi köpte en natusan bedtime bath som vi tänkte pröva.

Hoppas ni kan göra mig lite klokare Flört

• Svar på tråden Vilka tvättlappar till bebisen är bäst? Och andra frågor.
  • MammaEmelie91

1. Har alltid använt Libero och gillat dom bäst.
    2. Har alltid haft Libero men bytte till pampers till sonen när han var 1,5 ungefär :)
    3. Behövsn ågon mer kan du köpa det då.
    4. Aldrig använt.
    5. Natusan har vi använt.  

mammatillebbaa.blogg.se - 21år & TREbarnsmorsa!
  • Grandmother

Av mitt anv att döma så förståpr du att det inte är min bebis utrustning jag beskriver.
    Men vet att de använder detta till lilla barnbarnet 

Icas basic tvättlappar är mjuka o hållbara
    Barnängens barnolja i bad el tvättvatten.Badolja speciell behövs ej till en början
    Liberoblöjor..
    Idominsalva även vid behov ex Bepanthen har hjälp barnbarnet vid exem etc.
    Babypuder har aldrig använts 

• Kjellgren

Bästa och billigaste tvättlapparna är frottéhanddukar som klipps i lämpliga storlekar och zickzackas i kanterna. Mjuka och sköna även för nyfödda (blöt dem först). Använda läggs i en hink med lock så det inte luktar och tvättas. På resa använde vi engångstvättlappar med de fungerade aldrig ens hälften så bra, kändes mest som om de kladdade runt.

Vi var så hurtiga att vi körde tygblöjor också för det mesta, det är lite baltigare. Och hade olivolja i baken på barnen vid behov eller luftade. 

• MariaOchNiklas

Vi använder libero blöjor. Men har även prövat Icas egna märke och huggs. Tyckte de va bra de med. Fick använda det när jag bytte från storlek 2 till 3. Tyckte libero blöja va för stor och den mindre var för liten. Så då hitta vi de andra blöjorna i storlek 3. Barnpuder har vi inte haft. Men vid röd rumpa har vi använt potatismjöl. Inga konstiga tillsatser. När du använder salva till rumpan så gör det bara när den är röd. Inotyol är väldigt bra.

• Grandmother
    MariaOchNiklas skrev 2013-01-05 18:02:29 följande:
    Vi använder libero blöjor. Men har även prövat Icas egna märke och huggs. Tyckte de va bra de med. Fick använda det när jag bytte från storlek 2 till 3. Tyckte libero blöja va för stor och den mindre var för liten. Så då hitta vi de andra blöjorna i storlek 3. Barnpuder har vi inte haft. Men vid röd rumpa har vi använt potatismjöl. Inga konstiga tillsatser. När du använder salva till rumpan så gör det bara när den är röd. Inotyol är väldigt bra.

Pot mjöl fungerade för 30 år sedan också..och för 50 år sedan med.Det är jättebra
  • blåbär02

Tack för era svar Glad

Får ju en Libreo box på BB, så jag köper inte på mig de än utan prövar sen. 

• MariaOchNiklas

När vi fick våran dotter frågade jag efter liberos väska. Men de sa att de inte delade ut sådant i deras landsting. För de hade inget samarbete med dem. Så ta inte förgivet att du får en tyvärr.

• blåbär02
    MariaOchNiklas skrev 2013-01-05 18:29:23 följande:
    När vi fick våran dotter frågade jag efter liberos väska. Men de sa att de inte delade ut sådant i deras landsting. För de hade inget samarbete med dem. Så ta inte förgivet att du får en tyvärr.

Men åh =/ Vilket landsting var de då?
  • MariaOchNiklas

Örebro landsting

blåbär02 skrev 2013-01-05 18:30:51 följande:
    Men åh =/ Vilket landsting var de då?

• 111110
    blåbär02 skrev 2013-01-05 17:46:23 följande:

♥ Vi har köpt tvättlappar från Lidl (kommer inte ihåg märket bara för det..) och tänke köpa en, två olika sorter till att pröva. Vilka tycker ni är bäst? Ica, Libreo?

1. Om ni vill använda tvättlappar som man blöter själv så är coops egna märke xtra mycket bra och billigast där jag bor. Men om ni vill ha dom som är blöta redan så tycker jag mest om Huggies och Icas.

2. Jag körde med libero först, sen vart det pampers, sen har vi använt icas oxå.. så det där går inte riktigt att säga, de beror på barnet oxå. Vissa tål inte vissa märken.

3. Vi har använt både idominsalva och puder för att testa då pojken vart väldigt röd ett tag, annars går det bra med vanlig barnolja.

4. smörj/pudra bara vid behov, annars kanske huden blir van och inte tar hand om sig själv.

5. Jag köper libero när vi får rabatt kuponger(dom är ju så dyra) men natusan funkar jätte bra oxå, vi köper den med grön kork.

Hoppas du får svaren du söker. De här är mina erfarenheter. De som har funkat för oss kanske inte alls funkar för er. 
  • Lily38

Torra tvättlappar Icas.. Våtservetter Liberos..

Blöjor Pampers

Inotyolsalva.. Underbart bra :)

Inget puder

Har Liberos barnolja.. Fast använder aldrig. Använder Weledas dusch o schampo o sen smörjer med A-derma fr apoteket :)

• MaryCaroline

Svar: Ica Basic använder jag, både på torra tvättlappar och våtservetter. De sistnämnda använder jag dock endast när jag inte är hemma, tycker de duger. Hemma använder jag enbart de torra som jag själv blöter med vatten. Fungerar skitbra.

Svar: Har bara testat Libero och Pampers. Aldrig mer Pampers! De har ett konstigt material och luktar lite konstigt och på insidan sitter ett snuskigt nät som fastnar på huden. Jag håller mig nog till Libero. Hittills har de varit superbra och håller torrt länge, vilket är super vid många tillfällen. Sitter bra gör de också. 

Svar: Svårt för mig att säga. Har knappt behövt salva, tycker nog det är bättre att avvakta och testa först vad man redan har. Är det inte bra kan man ju testa en annan.

Svar: Har aldrig ens testat det så jag antar att det är onödigt.

Svar: Jag använder Barnängens. Dock inte så ofta, beror på bebisens hud om jag tycker att det behövs. 
  • sasso78

Hej.
    Vi har alltid kört med ica basics tvättlappar (torra) om de funkar bra, hög kvalite för billig peng.

Vi har mest kört liberos blöjor, de har suttit bäst på våra barn. Pampers har för dålig passform tycker jag. Har provat willys och andra billiga blöjmärken men jag tycker de inte har samma klass som libero och pampers.
    Lidl har jag provat de är så där.

För röda babystjärtar så rekommenderar jag inotyol, den är super!  Tar bort det röda supersnabbt. Mycket bättre än idomin.

Puder har aldrig vi kört med.   Vi har tvättat rent och smörjt om det behövts. 

Badolja så är natusan bra tycker jag, finns även barnängen som är mild mot huden.
  • TDmamma

Min son blev JÄTTE röd av Lidls tvättlappar.. Och efter det har vi alltid användt pampers. Blöjor har vi kört på libero sen han föddes, dom billigare märkena på blöjor och pampers har han kissat igenom. Till röd stjärt har jag använd mig sv. Potatismjöl och barnängens zinksalva. :) till badet blev det barnängens "no tear" .

• Sandraa L

♥ Jag köpte de gula skumgummi tvättlapparna i 100pack på mataffären, tyckte de var betydligt bättre och enklare än papper som lätt fastnade i rumpan och kändes hårdare. 

♥ Libero körde jag på till dottern och kommer även att göra det till bebis. Har du möjlighet, åk till norge. Blöjorna där är jättebilliga. 

♥ idomin eller inotyol, själv föredrog jag det sistnämnda då det är bättre på röda bebisrumpor. 

♥ Använde babypulver efter bad eller när jag tvättat av henne. 

♥ Badolja är vilket som tycker jag, men natusan är bra :) 

• Cogito ergo sum

Vi använder Natusan sensitive, aloe vera eller Huggies. Våran son är känslig med eksem hud.
    Endast libero funkar där..blir lätt röd i ändan.
    Vi använder idomin rek av barnläkare och bepanten. Mest idomin.
    Har även babypuder ibland istället för idomin.. idomin är mest då ändan är röd.
    Bad olja använder vi natusan.. Har även babytvål från apotek för känslig hud.

• hannis

1. Tvättlappar i papper som man själv blöter tycker jag är bäst. Finns tex från euroshopper. Ev kan man använda lite oparfymerad tvål eller olja på.

2. Jag gillar papper bäst till nyfödd. Till äldre barn funkar Lidls blöjor utmärkt!

3. Idomin skulle jag aldrig använda eftersom den är parfymerad. Jag använder bepanthen eller inotyol.

4. Nej har aldrig använt puder. Torkar torrt med en handduk.

5. Natusans oparfymerade olja (sensitive) använder jag. Inte bedtime bath eftersom den stinker parfym!

Svar på tråden Vilka tvättlappar till bebisen är bäst? Och andra frågor.