Tar folk illa upp ifall bröllopet är hemligt?
Till skillnad från många andra så har varken jag eller min sambo haft någon som helst lust att ställa till med stordådigt bröllop men hundra gäster, det är inte någonting vi drömmer om, däremot tilltalas vi av tanken på ett pyttelitet bröllop i utlandet för bara oss två (bröllopsvittnen får vi väl försöka ordna på plats ifall det fortfarande krävs). Vi är väl lite reserverade på den punkten, vi tycker det är mellan oss två, så det var ju tur att vi tyckte likadant på den punkten annars hade det ju blivit problem:) Det här är bara en tanke så vi har inte tagit reda på information om hur detta skulle kunna gå till ännu.
Nyligen berättade en bekant X om ett par som gift sig i hemlighet, tydligen en moster+man till en kompis till X. Han var likafullt förbannad för sin kompis räkning eftersom ingen blev bjuden till mosterns bröllop, han tyckte bestämt att man SKA bjuda sin familj+släkt på bröllop och blev förbannad bara av tanken på att ingen känt till att bröllopet skulle äga rum (trots att han inte ens var släkt eller vän med brudparet ifråga). Han ansåg att enda gången det kan vara relativt okej att gifta sig på tu man hand är ifall man berättar för samtliga anhöriga & vänner att man ska gifta sig ett visst datum så att dessa i alla fall är medvetna om det. Det var dödssynd att berätta i efterhand att man gift sig enligt denna person och ett bevis på hur lite man tycker om sin släkt+vänner.
Jag undrar bara hur andra skulle ställa sig till att inte bli bjudna till bröllopet och heller inte informerade om att brudparet tänkt gifta sig ett visst datum.
Blir alla lika förbannade som bekant X ifall någon vän eller släkting gifter sig i hemligthet? MÅSTE man berätta om vilket datum det hemliga bröllopet äger rum för att undvika att trampa folk på tårna? Jag vet att vi får göra som vi vill och att det är vår egen dag, det jag vill veta är hur andra reagerar ifall deras anhöriga eller vänner gifter sig utan att först berätta om det eller bjuda in folk?