• Anonym (hemlig)

Tar folk illa upp ifall bröllopet är hemligt?

Till skillnad från många andra så har varken jag eller min sambo haft någon som helst lust att ställa till med stordådigt bröllop men hundra gäster, det är inte någonting vi drömmer om, däremot tilltalas vi av tanken på ett pyttelitet bröllop i utlandet för bara oss två (bröllopsvittnen får vi väl försöka ordna på plats ifall det fortfarande krävs). Vi är väl lite reserverade på den punkten, vi tycker det är mellan oss två, så det var ju tur att vi tyckte likadant på den punkten annars hade det ju blivit problem:)   Det här är bara en tanke så vi har inte tagit reda på information om hur detta skulle kunna gå till ännu.

Nyligen berättade en bekant X om ett par som gift sig i hemlighet, tydligen en moster+man till en kompis till X. Han var likafullt förbannad för sin kompis räkning eftersom ingen blev bjuden till mosterns bröllop, han tyckte bestämt att man SKA bjuda sin familj+släkt på bröllop och blev förbannad bara av tanken på att ingen känt till att bröllopet skulle äga rum (trots att han inte ens var släkt eller vän med brudparet ifråga). Han ansåg att enda gången det kan vara relativt okej att gifta sig på tu man hand är ifall man berättar för samtliga anhöriga & vänner att man ska gifta sig ett visst datum så att dessa i alla fall är medvetna om det. Det var dödssynd att berätta i efterhand att man gift sig enligt denna person och ett bevis på hur lite man tycker om sin släkt+vänner.

Jag undrar bara hur andra skulle ställa sig till att inte bli bjudna till bröllopet och heller inte informerade om att brudparet tänkt gifta sig ett visst datum.

Blir alla lika förbannade som bekant X ifall någon vän eller släkting gifter sig i hemligthet? MÅSTE man berätta om vilket datum det hemliga bröllopet äger rum för att undvika att trampa folk på tårna? Jag vet att vi får göra som vi vill och att det är vår egen dag, det jag vill veta är hur andra reagerar ifall deras anhöriga eller vänner gifter sig utan att först berätta om det eller bjuda in folk?

• Svar på tråden Tar folk illa upp ifall bröllopet är hemligt?
  • Grandmother

Jag berättade inte för någon människa om datumet fär vår hemliga vigsel.Då blir den inte hemlig.

• Dixie

Nej, jag hade inte tagit illa upp om någon gifter sig utan att jag vet om det - men de kan då inte förvänta sig någon uppvaktning eller present - för jag anser att åker man iväg så gör man det för att inte få så mycket uppmärksamhet!

• Anonym (hemliga mamman)

man gör som man vill, andra har faktiskt inte med det att göra och tar de illa upp säger det mer om dem än de förmodligen avsett.

jag är sjukt blyg, så vi rymde nästan för att gifta oss eftersom jag inte vill stå i centrum.
    till slut kompromissade vi och hade 35 gäster, bara de allra närmsta.
    några vänner till oss gifte sig på Arlanda, och andra hemligt utomlands och hade fest sen.
    som sagt, man gör som man vill.

• Anonym

Jag hade nog blivit ganska irriterad om någon släkting eller vän gifter sig utan att berätta. Det får en ju att känna som att man inte förtjänar att veta, om du förstår vad jag menar.

Sedan om någon skulle komma och säga att "vi ska åka utomlands och gifta oss. vi vill göra det intimt och bara mellan oss två". då skulle jag nog tycka det var romantiskt och bli glad för personens skull. 

• Anonym (ogift)

Jag anser att alla får göra precis som dom vill, och skulle utan problem acceptera om jag fick höra att en vän/släkting gift sig utan min vetskap. 

Jag vill själv gifta mig, men precis som du så drömmer inte vi heller om något stor fest. Skulle själv kunna tänka mig att gifta mig på flygplatsen eller liknande och sen lägga pengarna på en hejdundrande smekmånad.  

• Anonym (hemlig)
    Dixie skrev 2013-01-05 19:54:34 följande:
    Nej, jag hade inte tagit illa upp om någon gifter sig utan att jag vet om det - men de kan då inte förvänta sig någon uppvaktning eller present - för jag anser att åker man iväg så gör man det för att inte få så mycket uppmärksamhet!
    Nej vi förväntar oss ingen uppvaktning eller present, tvärtom, vill verkligen inte ha det! Det skulle bara bli genant att ta emot saker i bröllopspresent av personer som inte ens var bjudna till bröllopet, det hade inte känts bra.
  • Anonym (kluven)

Jag tycker inte att jag har någon rätt att ta illa upp, det är er ensak och er dag.

Men visst hade jag blivit rejält besviken om alla nära vänner hade "rymt" för att gifta sig så man inte fick fira någon, för jag ÄLSKAR att gå på bröllop.

Gråter

Som tur är är det bara ett par som har valt bort sina vänners närvaro vid vigseln, så det får jag bara leva med.

• Anonym (ja)

Ja, vissa kommer att ta illa vid sig. 

Jag och min man gjorde en egen lösning som vi tyckte fungerade bra för oss:  

hgrensman.blogspot.se/2011/04/bridezillas.html

Minst två personer pratar inte med oss på grund av det, men det är onekligen deras förlust.... 

• Tutten

Vi gifter oss i mars i rådhuset med våra mammor som vittnen. För dom känner vi inte att vi kan neka till att vara med :D

• Anonym (kluven)
    Anonym (kluven) skrev 2013-01-05 20:00:13 följande:
    Jag tycker inte att jag har någon rätt att ta illa upp, det är er ensak och er dag.

Men visst hade jag blivit rejält besviken om alla nära vänner hade "rymt" för att gifta sig så man inte fick fira någon, för jag ÄLSKAR att gå på bröllop.

Gråter

Som tur är är det bara ett par som har valt bort sina vänners närvaro vid vigseln, så det får jag bara leva med.
    Ska även tillägga att det paret gjorde misstaget att först ha det som familjebröllop och planera möhippan efter det. Men sen bestämde de i sista minuten att vänner skulle få vara med på möhippan, med resultat att jag fick ett sms av en stressad möhippearrangör fyra dagar innan hippan skulle vara (!), med "krav" om pengar och det ena med det fjärde.

Som alla förstår så kanske inte det funkar jättebra när man har små barn att bara hux flux dra till en annan stad en heldag så jag blev både arg och besviken på brudparet för den sena inbjudan och vår relation har aldrig hämtat sig efter det även om det nog var mer möhippearrangörens fel än deras.

Så det sättet rekommenderar jag inte.
Svar på tråden Tar folk illa upp ifall bröllopet är hemligt?