• mandelmassa

Dra ut tand själv?

Är det någon här som har dragit ut en tand själv?
    Hur gör man det smidigast och hur många dagar gör det ont? Lindrar det med vanliga värktabletter som alvedon?

Drog ut två tänder hos tandläkaren när jag var 16, fick då bedövning och dom fick "hacka" sönder tänderna för att få ut dom. Kände inget alls tills bedövningen gick över några timmar senare och hade då ont i några dagar, blödde och kunde inte äta vanlig mat.

Hur mycket värre är det att göra det själv?
    Och hur stor risk är det att det blir infekterat?

(Är ingen visdomstand.)

• Svar på tråden Dra ut tand själv?
  • majsis08

ingen smart ide då det bara kostar typ 500 å dra ut en tand...har du otur får du inte med roten å då blir de dyrare sen

• Pissenisse

Ifall du inte har råd med 5-800 kr för att dra ut tanden så har du nog inte råd med att behandla infektioner du lär få av att ha gjort det själv..

• Philippa

Varför vill du göra det själv??

• mandelmassa
    majsis08 skrev 2013-01-05 22:14:23 följande:
    ingen smart ide då det bara kostar typ 500 å dra ut en tand...har du otur får du inte med roten å då blir de dyrare sen
    Nej det kostar inte "typ 500".
    Har velat dra ut denna tanden länge men då det bara är ett "skönhetsfel" så kostar det mycket mer än vad jag har råd med.
    Pissenisse skrev 2013-01-05 22:31:43 följande:
    Ifall du inte har råd med 5-800 kr för att dra ut tanden så har du nog inte råd med att behandla infektioner du lär få av att ha gjort det själv..
    Det var ju det jag undrade, hur stor risk det är att det blir infekterat?

• Philippa

Alvedon räcker garanterat INTE som smärtstillande....

• vll

Dumt dra ut tanden, tandroten ska du ju ha som stöd för lagning/plomb/krona tills du är 85 år. Jag antar att du inte vill gå runt som 50+ och ha bara glappande lösgommar i plast i munnen, sedan du själv dragit ut alla tänderna och tandrötterna?

Du ska naturligtvis gå till tandläkaren och göra en undersökning av ALLA dina tänder, och sedan följer du de råd du får där. Är det akut finns det akuta tandläkarmottagningar på de flesta håll, kolla med ditt landsting.

Svar på tråden Dra ut tand själv?