Mitt barn (4 år) blir helt vild och stirrig vid läggning (tjuter som en besatt), vad göra?
Jag har en jättego son på 4 år som har ett "problem". Normal under dagen beter han sig normalt, lite har vi haft problem med raseriutbrott vilket främst bestod av att han är sen i talet. Vi har varit hos barnpsykolog (för utvecklingsbedömning) och hon ansåg att han är helt normal i sitt beteende. Jag fick några tips på hur jag ska hantera utbrotten och med hjälp av detta samt framgångari talet så har han inte mer utbrott än vad som räknas som normalt trots.
Problemet som jag vill berätta om har egentligen pågått länge, ca 2 år. Det är vid läggningen. Vi har fasta rutiner sedan flera år, efter maten blir det barnprogram/film (lugna sådana) sen blir det pyjamas och tandborstning och sen lägger vi oss tillsammans. Vi läser sagor och sen släcker vi. Sagoläsandet fungerar i perioder, just nu går det mindre bra. Han får välja bok själv och när det fungerade bra lyssnade han intresserat. Just nu (senaste 2 veckorna) bara flamsar han vid läsningen, hoppar i sängen och håller för sidorna så att jag inte kan läsa. Om han gör det mer än 2 gånger så slutar jag läsa och släcker. Sen vill han ha dricka eller så börjar han prata om massa saker. Jag svarar knappt och låtsas sover /vilar. Än så länge säkert ganska normalt beteende. Men han blir liksom överaktiv och får myror i kroppen, vrider sig och sparkas, bits, slänger saker, slåss med sina gosedjur och tjuter och vrålar. De som sett honom blir helt förvånade, alla säger att de aldrig sett liknande. Det är mina föräldrar, min sambo (styvpappa till barnet som nästan blev "rädd" första gången han såg det) samt två av mina svägerskor med barn i samma ålder. Min son blir lite som flickan i excorsisten och ger ifrån sig helt onormala vrål och tjut, blir agressiv och ¨våldsam och kommunicerar inte. Beteendet kommer fram nästan varje kväll (ca en kvart efter släckning, när han börjar bli trött och vill motarbeta tröttheten) och varar upp till en timme. Det är otroligt tröttsamt och även pinsamt när de andra sett honom, t.ex om barnen sover över och man vill lägga samtidigt - det går absolut inte. Han blir inte mer stissig, men de andra barnen blir skrämda. De andra barnen har helt icke-existerande rutiner och somnar ändå nästan genast. Lite småprat (ev. läsning) och sen sover de. Avslappande. Min son är helt spänd och blir som ett helt annat barn. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra, jag har provat både att säga till, han har fått se att andra barn inte betersig så, samt det jag oftast gör är att ignorera tjuten och vrålen och endast säga till när han är våldsam. Nu är jag höggravid och snart kommer en liten bebis in i bilden. Jag skulle gärna vilja få bort detta beteende snart, han är för stor för detta nu och beter sig inte alls så här ¨på dagen. Det är som att han kommer i nån sorts trans på kvällen. Någon som har tips som jag kan prova? (förutom psykolog) vill gärna börja med att själv testa någon metod eftersom det ju bara handlar om läggningen och inte något i hans personlighet.